harry73
B Byggdjuret skrev:
Om jag backar Långsamt så har jag större chans att stanna om jag upptäcker något.
Om jag kör fort framåt så kanske jag ser bättre. Men när jag upptäcker något så har jag kortare sträcka att reagera på.
Inte bara det, det gör betydligt mer ont att bli påkörd i 30 km/h än i 5 km/h

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Trafikförordningen 3 kap 46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.

Frågor på det?

Att backa innebär MER fara än att köra framåt. Alltid. Oavsett förarens skicklighet. Ja, det innebär en fara att köra framåt också, men det finns ingen förordning som hindrar det, det gör det uppenbarligen för backning.
Den som hävdar att det INTE är farligare att backa än att köra framåt har helt enkelt fel.
Den som börjar jämföra en duktig backare med en dålig framåt-förare har inte fattat något.

Man har som trafikant exakt noll rättigheter (utom möjligen rättigheten att vara just trafikant), men en himla massa skyldigheter. Hela trafikförordningen kan sammanfattas med att man som trafikant är skyldig att framföra sitt fordon med så lite fara som möjligt, oavsett om man pratar hastighet, filbyten eller rondellkörning. Däri ingår enligt ovan paragraf att man inte backar i onödan.
Varför är detta ens en diskussion?
Tja... Jag får inte utsätta någon för fara när jag kör bil. Oavsett om jag backar eller kör framåt. Så varför denna hets om just backning. Jag får backa om det kan ske utan fara. Tolkat utav den paragrafen. Jag får backa 100m utan att det är olagligt.
Men jag får inte backa 100m om jag skulle köra 50km/h (hur bilen skulle må är en annan sak) Då börjar det bli svårare att få rätt

K karlmb skrev:
Det värsta är väl om det är just de som backar.och med tanke på anledningen till backningen så är väl risken rätt stor att vi har en sådan kombo just här :(
Hur vet du det? Har du träffat grannen? Sett hur han kör bil? Har du sett hur det ser ut där grannen bor? Tänkte eftersom du är så säker på din sak. Eller bygger du ditt antagande på fördomar? Som bygger på att han backar istället för att vända?
Visst är fördomar underbara?
Vi vet inte hur uselt han backar. Eller kör framåt. Vi vet att han inte vill vända av någon anledning och föredrar att backa 100m vilket är ganska intressant val. För så roligt är det inte att behöva backa. Jag hade undvikt att backa så långt. Det är inte så kul. Alltså så enligt mina fördomar så är det väldigt bökigt att vända där med mycket trixande. Så backa är att föredra. Men det är mina fördomar.
Själv tycker jag nog att jag är wn hyfsad bilist. Som kan backa om det behövs även längre streckor. Jag kan vända även om det är trångt. Men jag kan inte backa med släp.
Å andra sidan tror jag att de flesta i den här tråden är ungefär lika som jag eller bättre på att köra bil.

• Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. När du backar kan du bara titta i en spegel åt gången. Tittar du i den högra kan nån komma in bakom bilen från vänster. Därför har man alltid sämre uppsikt när man backar, även om man backar sakta.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Men jag får inte backa 100m om jag skulle köra 50km/h (hur bilen skulle må är en annan sak) Då börjar det bli svårare att få rätt
Det var en intressant iakttagelse.
Den måste du ha kommit på själv.;)
Du får backa hur snabbt du vill/kan. Precis som när du kör framåt.

OM du kan backa i 50 förstås. Många nya bilar är spärrade så man inte kan backa fortare än kring 20-30km/h.

K Kirre2 skrev:
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. När du backar kan du bara titta i en spegel åt gången. Tittar du i den högra kan nån komma in bakom bilen från vänster. Därför har man alltid sämre uppsikt när man backar, även om man backar sakta.
Man kan vända sig om...

Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Man kan vända sig om...
Tror inte man ser bättre då.

K Kirre2 skrev:
Okej.
Jag säger att hastigheten är viktigast.
Om du inte tror mig så tänk till...
Även om man ser sämre när man backar.
Hur mycket sämre är nog personligt. Dessutom så blir man bättre på att backa desto mer man tränar. Men fördomar är också bra!
Men okej du får fortsätta tro att det är backningen som är det farligaste.... Vi andra kan förstå att farten är viktigast.

K Kirre2 skrev:
Tror inte man ser bättre då.
Betydligt mycket bättre än att bara titta i en backspegel.

B Byggdjuret skrev:
Okej.
Jag säger att hastigheten är viktigast.
Om du inte tror mig så tänk till...
Även om man ser sämre när man backar.
Hur mycket sämre är nog personligt. Dessutom så blir man bättre på att backa desto mer man tränar. Men fördomar är också bra!
Men okej du får fortsätta tro att det är backningen som är det farligaste.... Vi andra kan förstå att farten är viktigast.
Nu har jag ju inte sagt nåt om hastighet. Och jag är yrkeschaufför och backar jättemycket i jobbet varje dag, så jag har nog en viss erfarenhet. Men får väl "träna" lite till då.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Och jag backar efter speglar. Tror inte det är bättre att hänga över ryggstödet och försöka se bakåt.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Och jag backar efter speglar. Tror inte det är bättre att hänga över ryggstödet och försöka se bakåt.
Min erfarenhet och övertygelse är med att det är mycket bättre att backa med hjälp av sidospeglarna. Då har man betydligt bättre kontroll och sikt än om man sitter halvt vänd bakåt med huvudet vridet i konstig vinkel.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Min erfarenhet och övertygelse är med att det är mycket bättre att backa med hjälp av sidospeglarna. Då har man betydligt bättre kontroll och sikt än om man sitter halvt vänd bakåt med huvudet vridet i konstig vinkel.
Äntligen nån som håller med!

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag backar med hjälp av backspegeln och sidobackspeglarna. Men jag är långt ifrån lika bra på att backa som att köra framåt, vilket jag tror gäller för de flesta.

• Gilla
Pytt och 3 till
  • Laddar…
C
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag backar med hjälp av backspegeln och sidobackspeglarna.
Big no no fick man inpräntat i bilskolan en gång i tiden. Alltid näsan i färdriktningen.
Funkar ju iofs mindre bra i en bil som inte har någon bakruta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.