För att fortsätta på sopbilsspåret:

Så här skriver t.ex. Lidköpings kommun om sopbilen:

"Backning får inte förekomma annat än i undantagsfall och aldrig i bilfria områden, intill lek-platser, bostadsentréer, skolor, förskolor eller äldreboenden. Väghållaren är ansvarig för vägens utformning, skyltning, skötsel och framkomlighet. Vägverket, kommunen, privat vägförening eller enskild fastighetsägare kan vara väghållare."

tttomten TomasJor skrev:
Det skiljer från kommun till kommun och gata till gata. Utanför mig är det 50 :thumbdown:
MAX TILLÅTEN hastighet är 50, men om det är skymd sikt, trånga utfarter etc så skall hastigheten anpassas efter det. Kör man på någon så har man kört för fort och ej anpassat hastigheten efter rådande förhållanden, även så om man kör under 50.

K knipo skrev:
Det stämmer, nästan.
Ett ord glöms ofta bort i den meningen.
Man får inte hålla högre hastighet än att man kan behålla kontrollen på fordonet o stanna framför varje hinder som går att förutse.
På en villagata med ofta delvis skymd sikt så skall man nog räkna med att det plötsligt kan dyka upp något oförutsett, så där bör man iaktta större försiktighet.

Trf 3:14 lyder;
Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Jag lägger härmed mig i debatten och hävdar att om man skulle råka köra på tex ett barn så är rökt om man gör det på den gatan än på tex en landsväg.
Backar man bör man vara extra uppmärksam/försiktig eftersom man då inte har samma kontroll och uppsikt över vägbanan.
Ja som sagt går ett utspringande barn att förutse om det är en sådan gata.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Backar man, spelar det inte ens någon roll för skuldfrågan, för den får man oavsett.

B Byggdjuret skrev:
Jag vill inte vara petig men polisen får bry sig och ska bry sig om någon får för sig att ställa sitt barn på motorvägen... Om allt fungerar rätt så blir soc inblandade...

Jo jag förstod att du inte var allvarlig. Så korkad är jag helt övertygad om att du inte är:D
Jag däremot är inte övertygad om att du inte är stendum. Det blir ju bara värre och värre :crysmile:

S Sundsbron skrev:
Kan man inte vända en normal personbil där ska man nog inte köra bil alls. Så kan jag ju tycka, som du säger, att det är högst olämpligt att backa så långt på en gata med barn som leker.
DÄR... har vi det.

Det kanske är opraktiskt att ha en sådan där väg/infart. Men en bil är gjord för att kunna backa och det är inte helt ovanligt att man backar när man fickparkerar eller åker fel..

Är man en bra förare backar man ju lika bra som man kör framåt.. och båda hållen har sina svagheter i vad man ser och inte kring bilen och döda vinklar..

Jag backade alltid in på våran stora parkering (när jag bodde i lgh) på vintrarna för det var väldigt svårt att vända bland snödrivorna och andra bilar.. de andra hade oftast mer problem att ta sig ut än jag hade iaf :)

Har man barn och djur ska de ju iaf inte vara på gatan som är trafikerad, så staket är en bra sak och lära dem att vara uppmärksamma. Det är lika illa och lika lätt att köra på barn/folk/djur när man kör framåt som bakåt.. :( (nästan värre om man kör framåt, för då är alla på nått vis invaggade i falsk trygghet).

• Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det kanske är opraktiskt att ha en sådan där väg/infart. Men en bil är gjord för att kunna backa och det är inte helt ovanligt att man backar när man fickparkerar eller åker fel..

Är man en bra förare backar man ju lika bra som man kör framåt.. och båda hållen har sina svagheter i vad man ser och inte kring bilen och döda vinklar..

Jag backade alltid in på våran stora parkering (när jag bodde i lgh) på vintrarna för det var väldigt svårt att vända bland snödrivorna och andra bilar.. de andra hade oftast mer problem att ta sig ut än jag hade iaf :)

Har man barn och djur ska de ju iaf inte vara på gatan som är trafikerad, så staket är en bra sak och lära dem att vara uppmärksamma. Det är lika illa och lika lätt att köra på barn/folk/djur när man kör framåt som bakåt.. :( (nästan värre om man kör framåt, för då är alla på nått vis invaggade i falsk trygghet).
Du backar ALDRIG lika bra som du kör framåt.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag håller helt med.
Men det finns ju de som är skickligare än andra!:cool:
Denna är lite rolig. Finns en ”How to do”-video till den med.;)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Skip6711 och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Å andra sidan finns det nog vissa som kör framåt sämre än vad andra backar.

• Gilla
  • Haha
Poontus och 11 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vissa kan heller inte köra bil fast de tror det :) det ser jag som ett mycket större problem.

De är farliga i trafiken.

• Gilla
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vissa kan heller inte köra bil fast de tror det :) det ser jag som ett mycket större problem.

De är farliga i trafiken.
Det värsta är väl om det är just de som backar.och med tanke på anledningen till backningen så är väl risken rätt stor att vi har en sådan kombo just här :(

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Mitt resonemang är ju giltigt ändå.
Ja, visst är det.

Trafikförordningen 3 kap 46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.

Frågor på det?

Att backa innebär MER fara än att köra framåt. Alltid. Oavsett förarens skicklighet. Ja, det innebär en fara att köra framåt också, men det finns ingen förordning som hindrar det, det gör det uppenbarligen för backning.
Den som hävdar att det INTE är farligare att backa än att köra framåt har helt enkelt fel.
Den som börjar jämföra en duktig backare med en dålig framåt-förare har inte fattat något.

Man har som trafikant exakt noll rättigheter (utom möjligen rättigheten att vara just trafikant), men en himla massa skyldigheter. Hela trafikförordningen kan sammanfattas med att man som trafikant är skyldig att framföra sitt fordon med så lite fara som möjligt, oavsett om man pratar hastighet, filbyten eller rondellkörning. Däri ingår enligt ovan paragraf att man inte backar i onödan.
Varför är detta ens en diskussion?

• Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Jag vill inte köra på någon. Oavsett om jag kör framåt eller backar så gör det lika ont.
Jag skulle inte må bra efter en sådan händelse... Jag är övertygad om att de allra flesta inte skulle må bra.

Dessutom fortsätter jag hänvisa till att hastigheten är det farliga.
Om jag backar Långsamt så har jag större chans att stanna om jag upptäcker något.
Om jag kör fort framåt så kanske jag ser bättre. Men när jag upptäcker något så har jag kortare sträcka att reagera på.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.