86 962 läst · 331 svar
87k läst
331 svar
Ingen vändzon grannarna backar 100m förbi vårt hus
För att fortsätta på sopbilsspåret:
Så här skriver t.ex. Lidköpings kommun om sopbilen:
"Backning får inte förekomma annat än i undantagsfall och aldrig i bilfria områden, intill lek-platser, bostadsentréer, skolor, förskolor eller äldreboenden. Väghållaren är ansvarig för vägens utformning, skyltning, skötsel och framkomlighet. Vägverket, kommunen, privat vägförening eller enskild fastighetsägare kan vara väghållare."
Så här skriver t.ex. Lidköpings kommun om sopbilen:
"Backning får inte förekomma annat än i undantagsfall och aldrig i bilfria områden, intill lek-platser, bostadsentréer, skolor, förskolor eller äldreboenden. Väghållaren är ansvarig för vägens utformning, skyltning, skötsel och framkomlighet. Vägverket, kommunen, privat vägförening eller enskild fastighetsägare kan vara väghållare."
MAX TILLÅTEN hastighet är 50, men om det är skymd sikt, trånga utfarter etc så skall hastigheten anpassas efter det. Kör man på någon så har man kört för fort och ej anpassat hastigheten efter rådande förhållanden, även så om man kör under 50.TomasJor skrev:
Ja som sagt går ett utspringande barn att förutse om det är en sådan gata.K knipo skrev:Det stämmer, nästan.
Ett ord glöms ofta bort i den meningen.
Man får inte hålla högre hastighet än att man kan behålla kontrollen på fordonet o stanna framför varje hinder som går att förutse.
På en villagata med ofta delvis skymd sikt så skall man nog räkna med att det plötsligt kan dyka upp något oförutsett, så där bör man iaktta större försiktighet.
Trf 3:14 lyder;
Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Jag lägger härmed mig i debatten och hävdar att om man skulle råka köra på tex ett barn så är rökt om man gör det på den gatan än på tex en landsväg.
Backar man bör man vara extra uppmärksam/försiktig eftersom man då inte har samma kontroll och uppsikt över vägbanan.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Jag däremot är inte övertygad om att du inte är stendum. Det blir ju bara värre och värreB Byggdjuret skrev:
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Det kanske är opraktiskt att ha en sådan där väg/infart. Men en bil är gjord för att kunna backa och det är inte helt ovanligt att man backar när man fickparkerar eller åker fel..
Är man en bra förare backar man ju lika bra som man kör framåt.. och båda hållen har sina svagheter i vad man ser och inte kring bilen och döda vinklar..
Jag backade alltid in på våran stora parkering (när jag bodde i lgh) på vintrarna för det var väldigt svårt att vända bland snödrivorna och andra bilar.. de andra hade oftast mer problem att ta sig ut än jag hade iaf
Har man barn och djur ska de ju iaf inte vara på gatan som är trafikerad, så staket är en bra sak och lära dem att vara uppmärksamma. Det är lika illa och lika lätt att köra på barn/folk/djur när man kör framåt som bakåt.. (nästan värre om man kör framåt, för då är alla på nått vis invaggade i falsk trygghet).
Är man en bra förare backar man ju lika bra som man kör framåt.. och båda hållen har sina svagheter i vad man ser och inte kring bilen och döda vinklar..
Jag backade alltid in på våran stora parkering (när jag bodde i lgh) på vintrarna för det var väldigt svårt att vända bland snödrivorna och andra bilar.. de andra hade oftast mer problem att ta sig ut än jag hade iaf
Har man barn och djur ska de ju iaf inte vara på gatan som är trafikerad, så staket är en bra sak och lära dem att vara uppmärksamma. Det är lika illa och lika lätt att köra på barn/folk/djur när man kör framåt som bakåt.. (nästan värre om man kör framåt, för då är alla på nått vis invaggade i falsk trygghet).
Du backar ALDRIG lika bra som du kör framåt.Snigla skrev:Det kanske är opraktiskt att ha en sådan där väg/infart. Men en bil är gjord för att kunna backa och det är inte helt ovanligt att man backar när man fickparkerar eller åker fel..
Är man en bra förare backar man ju lika bra som man kör framåt.. och båda hållen har sina svagheter i vad man ser och inte kring bilen och döda vinklar..
Jag backade alltid in på våran stora parkering (när jag bodde i lgh) på vintrarna för det var väldigt svårt att vända bland snödrivorna och andra bilar.. de andra hade oftast mer problem att ta sig ut än jag hade iaf
Har man barn och djur ska de ju iaf inte vara på gatan som är trafikerad, så staket är en bra sak och lära dem att vara uppmärksamma. Det är lika illa och lika lätt att köra på barn/folk/djur när man kör framåt som bakåt.. (nästan värre om man kör framåt, för då är alla på nått vis invaggade i falsk trygghet).
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Trafikförordningen 3 kap 46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.
Frågor på det?
Att backa innebär MER fara än att köra framåt. Alltid. Oavsett förarens skicklighet. Ja, det innebär en fara att köra framåt också, men det finns ingen förordning som hindrar det, det gör det uppenbarligen för backning.
Den som hävdar att det INTE är farligare att backa än att köra framåt har helt enkelt fel.
Den som börjar jämföra en duktig backare med en dålig framåt-förare har inte fattat något.
Man har som trafikant exakt noll rättigheter (utom möjligen rättigheten att vara just trafikant), men en himla massa skyldigheter. Hela trafikförordningen kan sammanfattas med att man som trafikant är skyldig att framföra sitt fordon med så lite fara som möjligt, oavsett om man pratar hastighet, filbyten eller rondellkörning. Däri ingår enligt ovan paragraf att man inte backar i onödan.
Varför är detta ens en diskussion?
Frågor på det?
Att backa innebär MER fara än att köra framåt. Alltid. Oavsett förarens skicklighet. Ja, det innebär en fara att köra framåt också, men det finns ingen förordning som hindrar det, det gör det uppenbarligen för backning.
Den som hävdar att det INTE är farligare att backa än att köra framåt har helt enkelt fel.
Den som börjar jämföra en duktig backare med en dålig framåt-förare har inte fattat något.
Man har som trafikant exakt noll rättigheter (utom möjligen rättigheten att vara just trafikant), men en himla massa skyldigheter. Hela trafikförordningen kan sammanfattas med att man som trafikant är skyldig att framföra sitt fordon med så lite fara som möjligt, oavsett om man pratar hastighet, filbyten eller rondellkörning. Däri ingår enligt ovan paragraf att man inte backar i onödan.
Varför är detta ens en diskussion?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag vill inte köra på någon. Oavsett om jag kör framåt eller backar så gör det lika ont.
Jag skulle inte må bra efter en sådan händelse... Jag är övertygad om att de allra flesta inte skulle må bra.
Dessutom fortsätter jag hänvisa till att hastigheten är det farliga.
Om jag backar Långsamt så har jag större chans att stanna om jag upptäcker något.
Om jag kör fort framåt så kanske jag ser bättre. Men när jag upptäcker något så har jag kortare sträcka att reagera på.
Jag skulle inte må bra efter en sådan händelse... Jag är övertygad om att de allra flesta inte skulle må bra.
Dessutom fortsätter jag hänvisa till att hastigheten är det farliga.
Om jag backar Långsamt så har jag större chans att stanna om jag upptäcker något.
Om jag kör fort framåt så kanske jag ser bättre. Men när jag upptäcker något så har jag kortare sträcka att reagera på.