Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men om grannen inte läxar upp TS för att drälla cyklar omkring sig måste ju den senare ändå gaska upp sig och ta kontakt själv. :thinking:
En skrämd förälder som förskräckt frågar -Såg du inte? -Tänk om min son suttit där istället? borde vara effektivt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Och jag tror att den oron kommer fram mycket bättre om man inte först medvetet försöker skada grannens egendom.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och jag tror att den oron kommer fram mycket bättre om man inte först medvetet försöker skada grannens egendom.
Tänk vad folk kan anstränga sig för att slippa ringa på en dörr och berätta att man är lite orolig.

• Gilla
Kinta och 6 till
  • Laddar…
Jag tror risken är stor att någon utav de andra grannarna blir förbannade om det ligger grejer på vägen också, vare sig man kör på dem eller ej. Eventuellt så får barnen sig en utskällning, och det vore ju inget kul. Nä, jag tror man kan prata som vuxna människor med de allra flesta och det är en trevligare väg att gå för alla inblandade.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Jösses vad många svar.. Var tveksam om någon skulle vara intresserad av frågan överhuvudtaget..
Självklart har jag pratat med grannen och han ska ta de lite lugnare med backandet men har problem med att vända när hela familjen är hemma (kan inte riktigt förstå varför) min fråga var egentligen huruvida man kan gå på kommunen som äger gatan om att bygga en vändplats i änden av gatan eller ej.

Ska försöka få tag på dom under dagen.

• Gilla
Matzeball och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det är alltid lika roligt att citera denne vise, men framför allt ödmjuke man. Dvs. jag själv.
Det är ett svar på samma idé som TS ruvar på.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det tror jag är en sällsynt dålig ide`. Såtillvida du inte vill göra dig till hela gatans fiende. Samma gäller andra förslag att blanda in kommun eller myndigheter. Får någon tjänsteman med ohemult ego vittring, kan det sluta hur illa som helst.
TS. Tala med grannen!

• Gilla
Kinta och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Trams... Det är upp till varje förälder att själv beräkna vilken risk man vill utsätta sina barn för.
Absolut. Man har rätt att ställa ut sin tvååring fastspänd i barnstolen mitt på E20 och ingen jävel ska lägga sig i det. Allra minst polisen.

PS: Jag skämtade då jag skrev om stängslet och skämtar nu med. Så nu vet du det ;)

J Jorod skrev:
Hej,
vi har en kommunal gata som vårt tomt angränsar till på samma gata finns 5st hus på båda sidor av vägen.
Grannen som bor längst in på gatan har ingen möjlighet att vända sin bil på sin uppfart då gatan saknar vändzon och deras uppfart ligger längst in på gatan. Detta innebär att grannen backar de ca 100m förbi samtliga grannar och in på deras uppfart varvid vi är flertalet med småbarn. är detta verkligen okej? har försökt få tag på kommunen.
Grannens uppfart och avsaknaden av vändzon

[bild]
Kan man inte vända en normal personbil där ska man nog inte köra bil alls. Så kan jag ju tycka, som du säger, att det är högst olämpligt att backa så långt på en gata med barn som leker.

• Gilla
Mats: Gårdsägare och 1 till
  • Laddar…
Det finns många människor som inte ska ha körkort.... Dessa skulle inte klara av att backa 10m än mindre 100m

Att få kommunen att fixa en vändzon för att grannen längst ner föredrar å backa?
Jag försökte få kommunen att sätta tidsbestämd parkering. De gick inte
Det kostar ingenting i förhållande till en vändzon. Om du får med dig samtliga grannar kanske det ökar chansen. Grannen längst ner är den som tjänar mest troligtvis.

Men som skrivits tidigare vem äger marken? Där har du eventuella fiender..

C
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tänk vad folk kan anstränga sig för att slippa ringa på en dörr och berätta att man är lite orolig.
Ja, det vore inte så dumt om folk ansträngde sig mer för att slippa ringa på en dörr och berätta att man backat på deras barn :thinking:

S Sundsbron skrev:
Kan man inte vända en normal personbil där ska man nog inte köra bil alls. Så kan jag ju tycka, som du säger, att det är högst olämpligt att backa så långt på en gata med barn som leker.
Och jag fortsätter att hävda att det inte alls är särskilt enkelt att vända där. Det går antagligen med ett väldigt duttande fram och tillbaka, men knappast nån tvåpunktsvändning. Sen kan man ju tycka att man kan parkera sin hobbybil lite bättre.

K Kirre2 skrev:
Och jag fortsätter att hävda att det inte alls är särskilt enkelt att vända där. Det går antagligen med ett väldigt duttande fram och tillbaka, men knappast nån tvåpunktsvändning. Sen kan man ju tycka att man kan parkera sin hobbybil lite bättre.
Det är absolut inga konstigheter att vända en bil där.
Om den gröna bilen dessutom flyttas lite så blir det ännu enklare. Flytta den så långt till höger det går så blir det ännu enklare.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vägen är ungefär lika bred som en bil är lång. Du har inte särskilt mycket nytta av uppfarten som det är nu. Klart det går att vända, men inte särskilt enkelt. Men som sagt, om man flyttar den gröna bilen blir det mycket enklare.

Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Absolut. Man har rätt att ställa ut sin tvååring fastspänd i barnstolen mitt på E20 och ingen jävel ska lägga sig i det. Allra minst polisen.

PS: Jag skämtade då jag skrev om stängslet och skämtar nu med. Så nu vet du det ;)
Tillförde lika mycket till diskussionen nu som då...

Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:

Jag vill inte vara petig men polisen får bry sig och ska bry sig om någon får för sig att ställa sitt barn på motorvägen... Om allt fungerar rätt så blir soc inblandade...

Jo jag förstod att du inte var allvarlig. Så korkad är jag helt övertygad om att du inte är:D

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.