86 972 läst · 331 svar
87k läst
331 svar
Ingen vändzon grannarna backar 100m förbi vårt hus
Backar man i ett villaområde där det finns folk, hundar, barn och cyklister, utsätter man den per automatik för fara. Sikten är undermålig vid backning.Kristian Ask skrev:
Det tror jag är en sällsynt dålig ide`. Såtillvida du inte vill göra dig till hela gatans fiende. Samma gäller andra förslag att blanda in kommun eller myndigheter. Får någon tjänsteman med ohemult ego vittring, kan det sluta hur illa som helst.Anna_H skrev:
TS. Tala med grannen!
Backar alla IN på sin uppfart istället för UT på gatan gör att minimera risken för att backa på en granne eller någon förbipasserande?B Byggfuskarn skrev:
Hur gör du själv?
Finns inget förbud mot backning. Man får bara inte backa om det inte kan ske säkert. Om vi nu ska vara riktigt petiga får man backa hela veckan så länge det sker säkert och det lär ju vara en debatt vi inte kommer att kunna reda ut här.E elmont skrev:
Okynneskörning är för att inte störa.
"Med ett motordrivet fordon får onödig och störande körning inte äga rum vid bostadsbebyggelse. Föraren av ett sådant fordon skall i övrigt anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte störs i onödan."
Om du syftar på den gröna bilen som nämns i inlägget du replikerade så står väl den på bilägarens uppfart, o då kan den ju stå hur länge som helst.Anna_H skrev:
De andra bilarna kan jag däremot tänka mig är farozonen om någon får för sig att anmäla.
Som parentes kan jag nämna att man riskerar lite mer än tänkt om man anmäler problem med parkering till kommunen.
En gata jag brukade parkera på var det plötsligt en dag parkeringsförbud på. Jag kontaktade kommunen o frågade varför de beslutat om det. Svaret jag fick var att en person tyckte det var svårt att köra in sin bil på sin uppfart.
Eftersom jag parkerade på gatan i stort sett varje dag så VET jag att det inte var något problem för någon att komma in till sina hus.
Alla som parkerade där ställde sig utan att det störde. Men gubben som klagade stördes bara av att det stod bilar på ”hans” gata.
Flera gånger satt det lappar på rutorna på bilarna som parkerat på gatan, däribland min egen, där det stod att ”jag har anmält till kommunen att din bil är parkerad här”, eller något annat.
Om bilen stod över natten var det nästan garanterat en lapp på rutan.
Jag satte ett par gånger upp en stor lapp med mitt telnr på lyktstolpen där min bil stod o skrev att han gärna får ringa mig o diskutera eventuella problem. Aldrig någon som hörde av sig, men lapparna fortsatte att läggas på bilarna.
Jag är ganska säker på att gubben heter Ove.
Jag hoppas innerligt att hans eventuella gäster som kommer o hälsar på får p-böter när de parkerar där. För det finns inte någon annanstans att parkera för gäster till de som bor där.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Men nu får ni väl ändå ge er? Den här tråden börjar bli riktigt tragikomisk. Skaffa en hobby.