K Kirre2 skrev:
Och hur vänder du med en lastbil där när den gröna bilen står som den gör? Hade det varit tomt på uppfarten hade det varit en annan sak.
Ok, var kanske lite otydlig men givetvis inte när den gröna bilen står där den gör, ville bara påpeka att det är ju löjligt att behöva backa in hela vägen då det går alldeles perfekt att köra in och vända med en personbil och för att förtydliga hur enkelt det skulle vara så ville jag förtydliga att jag skulle kunna vända där med en lastbil. Men med det sagt så går det ändå utan några större problem att vända fast den gröna bilen står där med en personbil.

• Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
Att flytta den gröna bilen till garageuppfarten och parkera bilen man använder dagligen där den gröna har stått skulle lösa problemet med att det är litet trångt.

• Gilla
Benighted och 1 till
  • Laddar…
J janusz_w skrev:
Att flytta den gröna bilen till garageuppfarten och parkera bilen man använder dagligen där den gröna har stått skulle lösa problemet med att det är litet trångt.
Precis

A
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det framgår inte om han kör vårdslöst. Att backa är i sig inte vårdslöst.
Nej, men det ökar risken för olyckor. Är inte helt ovanligt att bilister kör ihjäl barn vid backning.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Aldrig barnets fel. Om mitt 5-åriga barn har möjlighet att springa ut i gatan efter en boll och bli påkört är det minst lika mycket mitt fel som förälder som förarens. Jag har som förälder brustit i uppmärksamhet.
På vilket sätt spelar det någon roll alls i den aktuella situationen. Att du kan argumentera för att det är ditt fel att ditt barn blir överkört gör väl inte att den backande personen backar mindre???
En bostadsgata bör vara än säker miljö för barn likväl som för bilister. Att påstå att man skall "hålla uppsikt" över sina barn kan bara den som skiter i sitt ansvar göra.

F FruNilsson skrev:
Trafikverket, Väghållningsmyndigheten, (googla) VÄGLAGEN:
”Det måste finnas plats att vända en bil på tomten så att man inte behöver backa ut på vägen. Sikten till mötande trafik måste vara tillräcklig för att man ska kunna köra in på utfarten på ett säkert sätt från den allmänna vägen.”
Det var uppe långt tidigare i tråden men frågan är hur man får till det på en befintlig väg och hur det prioriteras.

Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
På vilket sätt spelar det någon roll alls i den aktuella situationen. Att du kan argumentera för att det är ditt fel att ditt barn blir överkört gör väl inte att den backande personen backar mindre???
En bostadsgata bör vara än säker miljö för barn likväl som för bilister. Att påstå att man skall "hålla uppsikt" över sina barn kan bara den som skiter i sitt ansvar göra.
Jag tror inte det hade med gatan att göra i sig. Tråden har haft så många sidospår.

F FruNilsson skrev:
Trafikverket, Väghållningsmyndigheten, (googla) VÄGLAGEN:
”Det måste finnas plats att vända en bil på tomten så att man inte behöver backa ut på vägen. Sikten till mötande trafik måste vara tillräcklig för att man ska kunna köra in på utfarten på ett säkert sätt från den allmänna vägen.”
Det var uppe långt tidigare i tråden men frågan är hur man får till det på en befintlig väg och hur det prioriteras.
Som jag skrivit tidigare är det där fel på så många sätt att det inte ens är värt att börja förklara. Det har inget med någonting i tråden att göra.

Kan man inte vända på ytan som syns på bilderna, så ska man nog inte framföra ett fordon!

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
Kan man inte vända på ytan som syns på bilderna, så ska man nog inte framföra ett fordon!
Grannen kan med all säkerhet vända där. Det är nog så enkelt att han inte vill.

• Gilla
dajaskazal och 5 till
  • Laddar…
Hustrollet
H Huruvida skrev:
Är det verkligen lämpligt att köra så mycket bil om hen inte kan vända bilen med den ytan som syns i bilden? Verkar 10 ggr mer jobbigt att backa 100 m än att vända bilen där.
Hmmm... Om man tycker det e jobbigt att backa kanske man inte ska köra så mycket bil... Sorry, jag kunde inte låta bli... ;-)

• Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Det var tydligen en engagerande tråd... mest fick den mig at reflektera över mitt eget beteende. Jag backar ut från garaget och ner för uppfarten och vinklar nittio grader på gatan (som är en villagata med väldigt lite trafik) - någonstans i en tråd läser jag att jag möjligen skulle ordna en vändmöjlighet på uppfarten- och skulle kommunen genomföra sina planer på att göra "vår"gata till genomfartsgata medan de bygger en järnvägsundergång vid byns storgata, blir det nog nödvändigt. Plus kapa ner häcken till midjehöjd för att få säker sikt.
Men det jag gör som tangerar den omtalade grannen är att jag kör förbi min uppfart ca 15-20 meter för att vittja brevlådan när jag kommer från stan – och sedan backar jag oftast tillbaka istället för att köra fram till lämplig vändplats. Det bor inga barn utan bara gamlingar på denna gata så risken för lekande barn är väldigt liten... men visst leker jag rallyförare ibland och backar så fort jag kan bara för att jag gått körskola för Anders Kulläng en gång i världen och sedan dess blivit en hävert på att backa med bara speglarnas hjälp. Jag tror jag ska fråga grannarna om någon av dem störs av mina larvigheter. Som sagt - intressant diskussion eftersom det fanns så otroligt mycket åsikter om detta, så tack för den!

• Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt den här diskussionen. Att regelmässigt välja att back hundra meter i ett villaområde, med allt vad det betyder i form av dålig sikt, dolda platser backen häckar osv, är helt självklart vårdslöshet i trafik.

Om det finns en vettig vändplan eller inte har inte med saken att göra. Går det inte att vända får man helt enkelt ge fan i att backa in där.

• Gilla
  • Wow
linneac och 8 till
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Jag förstår inte riktigt den här diskussionen. Att regelmässigt välja att back hundra meter i ett villaområde, med allt vad det betyder i form av dålig sikt, dolda platser backen häckar osv, är helt självklart vårdslöshet i trafik.

Om det finns en vettig vändplan eller inte har inte med saken att göra. Går det inte att vända får man helt enkelt ge fan i att backa in där.
Det går väl alltid att vända om man kan köra bil.

Hur gör grannen när han kommer till gatans slut, där sen mynnar ut i nästa gata? Backar han ut i korsningen då? Det kan vara olämpligt im det är en trafikerad gata. Speciellt om han ska göra en vänstersväng "baklänges".

• Gilla
Pytt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.