86 975 läst · 331 svar
87k läst
331 svar
Ingen vändzon grannarna backar 100m förbi vårt hus
Ok, var kanske lite otydlig men givetvis inte när den gröna bilen står där den gör, ville bara påpeka att det är ju löjligt att behöva backa in hela vägen då det går alldeles perfekt att köra in och vända med en personbil och för att förtydliga hur enkelt det skulle vara så ville jag förtydliga att jag skulle kunna vända där med en lastbil. Men med det sagt så går det ändå utan några större problem att vända fast den gröna bilen står där med en personbil.K Kirre2 skrev:
På vilket sätt spelar det någon roll alls i den aktuella situationen. Att du kan argumentera för att det är ditt fel att ditt barn blir överkört gör väl inte att den backande personen backar mindre???Kristian Ask skrev:
En bostadsgata bör vara än säker miljö för barn likväl som för bilister. Att påstå att man skall "hålla uppsikt" över sina barn kan bara den som skiter i sitt ansvar göra.
Det var uppe långt tidigare i tråden men frågan är hur man får till det på en befintlig väg och hur det prioriteras.F FruNilsson skrev:
Jag tror inte det hade med gatan att göra i sig. Tråden har haft så många sidospår.Mats Engquist skrev:På vilket sätt spelar det någon roll alls i den aktuella situationen. Att du kan argumentera för att det är ditt fel att ditt barn blir överkört gör väl inte att den backande personen backar mindre???
En bostadsgata bör vara än säker miljö för barn likväl som för bilister. Att påstå att man skall "hålla uppsikt" över sina barn kan bara den som skiter i sitt ansvar göra.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 078 inlägg
Som jag skrivit tidigare är det där fel på så många sätt att det inte ens är värt att börja förklara. Det har inget med någonting i tråden att göra.Kristian Ask skrev:Det var uppe långt tidigare i tråden men frågan är hur man får till det på en befintlig väg och hur det prioriteras.F FruNilsson skrev:
Hmmm... Om man tycker det e jobbigt att backa kanske man inte ska köra så mycket bil... Sorry, jag kunde inte låta bli... ;-)H Huruvida skrev:
Det var tydligen en engagerande tråd... mest fick den mig at reflektera över mitt eget beteende. Jag backar ut från garaget och ner för uppfarten och vinklar nittio grader på gatan (som är en villagata med väldigt lite trafik) - någonstans i en tråd läser jag att jag möjligen skulle ordna en vändmöjlighet på uppfarten- och skulle kommunen genomföra sina planer på att göra "vår"gata till genomfartsgata medan de bygger en järnvägsundergång vid byns storgata, blir det nog nödvändigt. Plus kapa ner häcken till midjehöjd för att få säker sikt.
Men det jag gör som tangerar den omtalade grannen är att jag kör förbi min uppfart ca 15-20 meter för att vittja brevlådan när jag kommer från stan – och sedan backar jag oftast tillbaka istället för att köra fram till lämplig vändplats. Det bor inga barn utan bara gamlingar på denna gata så risken för lekande barn är väldigt liten... men visst leker jag rallyförare ibland och backar så fort jag kan bara för att jag gått körskola för Anders Kulläng en gång i världen och sedan dess blivit en hävert på att backa med bara speglarnas hjälp. Jag tror jag ska fråga grannarna om någon av dem störs av mina larvigheter. Som sagt - intressant diskussion eftersom det fanns så otroligt mycket åsikter om detta, så tack för den!
Men det jag gör som tangerar den omtalade grannen är att jag kör förbi min uppfart ca 15-20 meter för att vittja brevlådan när jag kommer från stan – och sedan backar jag oftast tillbaka istället för att köra fram till lämplig vändplats. Det bor inga barn utan bara gamlingar på denna gata så risken för lekande barn är väldigt liten... men visst leker jag rallyförare ibland och backar så fort jag kan bara för att jag gått körskola för Anders Kulläng en gång i världen och sedan dess blivit en hävert på att backa med bara speglarnas hjälp. Jag tror jag ska fråga grannarna om någon av dem störs av mina larvigheter. Som sagt - intressant diskussion eftersom det fanns så otroligt mycket åsikter om detta, så tack för den!
Jag förstår inte riktigt den här diskussionen. Att regelmässigt välja att back hundra meter i ett villaområde, med allt vad det betyder i form av dålig sikt, dolda platser backen häckar osv, är helt självklart vårdslöshet i trafik.
Om det finns en vettig vändplan eller inte har inte med saken att göra. Går det inte att vända får man helt enkelt ge fan i att backa in där.
Om det finns en vettig vändplan eller inte har inte med saken att göra. Går det inte att vända får man helt enkelt ge fan i att backa in där.
Byggveteran
· Åland
· 2 038 inlägg
Det går väl alltid att vända om man kan köra bil.B Byggfuskarn skrev:Jag förstår inte riktigt den här diskussionen. Att regelmässigt välja att back hundra meter i ett villaområde, med allt vad det betyder i form av dålig sikt, dolda platser backen häckar osv, är helt självklart vårdslöshet i trafik.