86 973 läst · 331 svar
87k läst
331 svar
Ingen vändzon grannarna backar 100m förbi vårt hus
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 077 inlägg
Jag vet inte hur vanligt det är med väglösningar som kräver/ofta leder till mycket backande, men att det definitionsmässigt skulle vara vårdslöst att regelbundet backa en viss väg finner jag ytterst osannolikt.
I de fall där man dragit ner på backandet (som hos sophämtningen i många kommuner) är det arbetsmiljöregler, inte trafikregler, som lett till ändringen.
I de fall där man dragit ner på backandet (som hos sophämtningen i många kommuner) är det arbetsmiljöregler, inte trafikregler, som lett till ändringen.
Vet vi att det verkligen är en kommunal gata? TS skriver det men jag är inte säker.
Saker är inte alltid de man tror de är.
Saker är inte alltid de man tror de är.
Byggveteran
· Åland
· 2 038 inlägg
150 inlägg och TS har inte haft dialog med ”problempersonen”?
Nä, det blir bara vårdslöshet om man kör vårdslöst och att backa är i sig inte vårdslöst. Inte heller för att man gör det regelmässigt. Antingen är det vårdslöshet första gången eller inte alls.B Byggfuskarn skrev:Jag förstår inte riktigt den här diskussionen. Att regelmässigt välja att back hundra meter i ett villaområde, med allt vad det betyder i form av dålig sikt, dolda platser backen häckar osv, är helt självklart vårdslöshet i trafik.
Om det finns en vettig vändplan eller inte har inte med saken att göra. Går det inte att vända får man helt enkelt ge fan i att backa in där.
"Det var bara mord andra gången..."
Redigerat:
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Dumheter. Om man någon gång råkar välja fel i en trafiksituation må vara hänt. Men att gång på gång medvetet utsätter gamlingar och hundar för trafikfara är naturligtvis värre.Kristian Ask skrev:
Det är inte vårdslöst att backa om man inte backar vårdslöst oavsett hur många gånger man gör det. Det är ingen som vet om "backaren" utsätter nån för fara. Du antar för mycket.B Byggfuskarn skrev:
Nej, det är verkligen inte förälderns ensak.Kristian Ask skrev:
För övrigt är valet konstigt formulerad. På något sätt blir det som att ANTINGEN är det biöustens fel, ELLER förälderns. Självklart är barnet förälderns ansvar. Självklart är det bilisterna ansvar att köra trafiksäkert.
Jag blir faktiskt rätt förvånad på idén att hålla på och backa så i ett villaområde.
Håller med och det skrev jag ovan nånstans. Man kan varken som förälder eller bilförare friskriva sig från ansvar.B Byggfuskarn skrev:Nej, det är verkligen inte förälderns ensak.
För övrigt är valet konstigt formulerad. På något sätt blir det som att ANTINGEN är det biöustens fel, ELLER förälderns. Självklart är barnet förälderns ansvar. Självklart är det bilisterna ansvar att köra trafiksäkert.
Jag blir faktiskt rätt förvånad på idén att hålla på och backa så i ett villaområde.
Då kan du anmäla till kommunen, för det är troligen 24-timmarsparkering på er gata.J Jorod skrev:antingen kör han in och backar ut eller backar in och kör ut. Tror frun och mannen gör olika. Den gröna bilen är någon typ av projektbil/sommarbild, och står still året runt mer eller mindre.
Självklar försöker jag hålla koll på mina barn men man vet aldrig vad som får för sig springa efter bollar m.m.
Att backa innebär inte med automatik att man utsätter andra för trafikfara.B Byggfuskarn skrev:
(Tycker man det så ska man kanske i första hand boka några lektioner i backning med bil hos närmaste trafikskola)