Jag vet inte hur vanligt det är med väglösningar som kräver/ofta leder till mycket backande, men att det definitionsmässigt skulle vara vårdslöst att regelbundet backa en viss väg finner jag ytterst osannolikt.

I de fall där man dragit ner på backandet (som hos sophämtningen i många kommuner) är det arbetsmiljöregler, inte trafikregler, som lett till ändringen.

• Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Vet vi att det verkligen är en kommunal gata? TS skriver det men jag är inte säker.
Saker är inte alltid de man tror de är.

150 inlägg och TS har inte haft dialog med ”problempersonen”?

• Haha
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Jag förstår inte riktigt den här diskussionen. Att regelmässigt välja att back hundra meter i ett villaområde, med allt vad det betyder i form av dålig sikt, dolda platser backen häckar osv, är helt självklart vårdslöshet i trafik.

Om det finns en vettig vändplan eller inte har inte med saken att göra. Går det inte att vända får man helt enkelt ge fan i att backa in där.
Nä, det blir bara vårdslöshet om man kör vårdslöst och att backa är i sig inte vårdslöst. Inte heller för att man gör det regelmässigt. Antingen är det vårdslöshet första gången eller inte alls.

"Det var bara mord andra gången..."

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
polaris78 och 4 till
  • Laddar…
P Pike_strike_gimp skrev:
Usch är det en hen dessutom??
Oj... Då är det bara att se till att ungarna ALDRIG är ute på vägen ensamma. Två meter högt stängsel runt tomten, finmaskigt så de inte kan klättra.

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Oj... Då är det bara att se till att ungarna ALDRIG är ute på vägen ensamma. Två meter högt stängsel runt tomten, finmaskigt så de inte kan klättra.
Trams... Det är upp till varje förälder att själv beräkna vilken risk man vill utsätta sina barn för.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nä, det blir bara vårdslöshet om man kör vårdslöst och att backa är i sig inte vårdslöst. Inte heller för att man gör det regelmässigt. Antingen är det vårdslöshet första gången eller inte alls.

"Det var bara mord andra gången..."
Dumheter. Om man någon gång råkar välja fel i en trafiksituation må vara hänt. Men att gång på gång medvetet utsätter gamlingar och hundar för trafikfara är naturligtvis värre.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Dumheter. Om man någon gång råkar välja fel i en trafiksituation må vara hänt. Men att gång på gång medvetet utsätter gamlingar och hundar för trafikfara är naturligtvis värre.
Det är inte vårdslöst att backa om man inte backar vårdslöst oavsett hur många gånger man gör det. Det är ingen som vet om "backaren" utsätter nån för fara. Du antar för mycket.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Trams... Det är upp till varje förälder att själv beräkna vilken risk man vill utsätta sina barn för.
Nej, det är verkligen inte förälderns ensak.

För övrigt är valet konstigt formulerad. På något sätt blir det som att ANTINGEN är det biöustens fel, ELLER förälderns. Självklart är barnet förälderns ansvar. Självklart är det bilisterna ansvar att köra trafiksäkert.

Jag blir faktiskt rätt förvånad på idén att hålla på och backa så i ett villaområde.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Nej, det är verkligen inte förälderns ensak.

För övrigt är valet konstigt formulerad. På något sätt blir det som att ANTINGEN är det biöustens fel, ELLER förälderns. Självklart är barnet förälderns ansvar. Självklart är det bilisterna ansvar att köra trafiksäkert.

Jag blir faktiskt rätt förvånad på idén att hålla på och backa så i ett villaområde.
Håller med och det skrev jag ovan nånstans. Man kan varken som förälder eller bilförare friskriva sig från ansvar.

J Jorod skrev:
antingen kör han in och backar ut eller backar in och kör ut. Tror frun och mannen gör olika. Den gröna bilen är någon typ av projektbil/sommarbild, och står still året runt mer eller mindre.
Självklar försöker jag hålla koll på mina barn men man vet aldrig vad som får för sig springa efter bollar m.m.
Då kan du anmäla till kommunen, för det är troligen 24-timmarsparkering på er gata.

Anna_H Anna_H skrev:
Då kan du anmäla till kommunen, för det är troligen 24-timmarsparkering på er gata.
Räkna med att alla andra grannar också får sig en skopa av den sleven bara... ;)

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Men att gång på gång medvetet utsätter gamlingar och hundar för trafikfara är naturligtvis värre.
Att backa innebär inte med automatik att man utsätter andra för trafikfara.

(Tycker man det så ska man kanske i första hand boka några lektioner i backning med bil hos närmaste trafikskola)

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Årets tråd man får inte backa vid grannarna

• Haha
polaris78
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Det går väl alltid att vända om man kan köra bil.
Ja, det ska mycket till för att man inte ska kunna vända med en bil. Så jag tror inte det minsta på att det skulle vara omöjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.