86 971 läst · 331 svar
87k läst
331 svar
Ingen vändzon grannarna backar 100m förbi vårt hus
Håller med - vid eventuell rättegång (om en olycka skulle inträffa) skulle det heta "medvetet risktagande". För det finns som sagt ett bättre alternativ.K karlmb skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Är inte hastigheten mer intressant än huruvida man backar eller inte?
Kör man fort så blir det än större risk. Sen om jag backar eller inte är ointressant. Dessutom så illa behöver sikten bli för att backar. Sen funderar jag på varför grannen väljer att backa. Han kanske upplever det svårt att vända längst ner.
Tänk om ts får grannen att sluta backa för att snart skapa en ny tråd att grannen kör för fort.
Det känns som att det är väldigt mycket 90-talister i tråden. "ska jag behöva ta ansvar"
Jag som förälder har ansvar för mina barn. Ingen annan ska behöva ta ansvar.
Staket och grind. Men även uppfostran.
Men det jobbigaste måste vara att man måste hålla koll på sina barn.
Desto mindre barn desto större kontroll.
Jag vill inte att mina barn blir påkörda. Därför så håller jag koll och kanske monterar en grind.
För vad hjälper det mig om mitt barn blir påkört att det var förarens fel? Blir skadan mindre?
Jag är ledsen men det gör lika ont att bryta ett oavsett vem som var skyldig.
Om du blir ihjäl körd på ett övergångsställe för att du inte tittade dig för. Du dör även om du är oskyldig. Men du kan få inskrivet på gravstenen, han dog med rätten på sin sida.
Eget ansvar...
Förresten varför ska man inte ha körkort för att man inte kan vända på ts bild? Bara ts vet hur det ser ut på plats. Det kanske är trottoarer runt? Som imte syns
Kör man fort så blir det än större risk. Sen om jag backar eller inte är ointressant. Dessutom så illa behöver sikten bli för att backar. Sen funderar jag på varför grannen väljer att backa. Han kanske upplever det svårt att vända längst ner.
Tänk om ts får grannen att sluta backa för att snart skapa en ny tråd att grannen kör för fort.
Det känns som att det är väldigt mycket 90-talister i tråden. "ska jag behöva ta ansvar"
Jag som förälder har ansvar för mina barn. Ingen annan ska behöva ta ansvar.
Staket och grind. Men även uppfostran.
Men det jobbigaste måste vara att man måste hålla koll på sina barn.
Desto mindre barn desto större kontroll.
Jag vill inte att mina barn blir påkörda. Därför så håller jag koll och kanske monterar en grind.
För vad hjälper det mig om mitt barn blir påkört att det var förarens fel? Blir skadan mindre?
Jag är ledsen men det gör lika ont att bryta ett oavsett vem som var skyldig.
Om du blir ihjäl körd på ett övergångsställe för att du inte tittade dig för. Du dör även om du är oskyldig. Men du kan få inskrivet på gravstenen, han dog med rätten på sin sida.
Eget ansvar...
Förresten varför ska man inte ha körkort för att man inte kan vända på ts bild? Bara ts vet hur det ser ut på plats. Det kanske är trottoarer runt? Som imte syns
Hastigheten: visst, krypkör man verkligen hela vägen när man backar då är man försiktig. Fast gör gemene man det när det gäller en sträcka 100m? Dessutom kommer det alltid dagar när man har extra bråttom...
Sedan är min subjektiva bedömning att jag aldrig har samma goda sikte i sidled när jag backar jämfört med det vanliga. För att inte tala om när siktet är redan sämre p g a vädret, mörkret etc. Och det är sidosiktet som är viktigast när man kör på smågator.
Sedan är min subjektiva bedömning att jag aldrig har samma goda sikte i sidled när jag backar jämfört med det vanliga. För att inte tala om när siktet är redan sämre p g a vädret, mörkret etc. Och det är sidosiktet som är viktigast när man kör på smågator.
Man Får backa ,så är det bara ,det är inte vårdslöst i lagens mening förens möjligen den dagen man kört på någon. men var det en unge som sprang ut efter en boll så blir det knappast nån påföljd då man gjort allt i sin makt som fordonsförare att försöka undvika olyckor. att backa är lagligt. men det är ju rent juridiskt bilföraren som ansvarar för att inte skada nån med sitt fordon. Men det är ju lite som övergångställen bilföraren blir såklart alltid vållande, men det händer i dom flesta fall inget mer om man inte kört tydligt vårdslöst. Att man backar ut som i tråden bedöms knappast som vårdslöst i det fallet men man blir som bilförare självklart vållande till olyckan. Men som förälder så är det väl en rätt svag tröst att bilföraren är vållande? Man bör ha uppsikt över sina barn och dom bör inte leka på vägen då det ökar riskerna rejält för att bli påkörd.. även om det inte är straffbart åt andra hållet heller att ha sina barn att leka på vägen , så känns det mindre smart och mindre genomtänkt.. Och för dom som fortfarande tycker att det är smart att ha vägen som lekplats så googla på bilden med alla dolda fält runt en lastbil.. och ja det åker både lastbilar med leverans av saker och sopbilar inne i dom flesta villaområden.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Varför skulle man köra snabbare bara för att man backar?J janusz_w skrev:Hastigheten: visst, krypkör man verkligen hela vägen när man backar då är man försiktig. Fast gör gemene man det när det gäller en sträcka 100m? Dessutom kommer det alltid dagar när man har extra bråttom...
Nu måste jag göra alla här som är så negativa till backning lite besvikna. Men en bil som kör framåt kan också missa eventuella barn. De kan köra fort också.
Det viktiga är inte om kör framåt eller backar. Det är hastighet och uppmärksamhet.
Jag skulle inte oroa mig mer bara för att någon backar.
Om man tar ansvar för sina egna barn så behöver man inte oroa sig.
Jo jag har barn själv.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Avslutar helgen med den här tråden med en av Dagermans vackraste texter. Jag må tycka att premisserna i tråden är lite överdrivna, men förstås vill ingen av oss hamna i sådana här situationer:
Trafiksäkerhetspropaganda signerat Stig Dagerman.
Trafiksäkerhetspropaganda signerat Stig Dagerman.
Det är förvisso ganska uppenbart att det är mycket svårare att se vart man backar än när man kör framåt.B Byggdjuret skrev:
Vissa bilmodeller sämre än andra.
Vem minns inte körkortsbokens avsnitt om backning runt hörn?
Filmen med samma namn o budskap.Nötegårdsgubben skrev:
Känsliga tittare varnas!
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Blir mitt benbrott mindre för att han körde framåt?C cpalm skrev:
Personligen tycker jag inte att min sikt blir så mycket sämre. Men jag brukar anpassa hastigheten. Backar jag kör jag långsammare.
Sen är jag övertygad om att det gör lika ont å bli påkörd.
Hastigheten är det viktigaste. Kör du fort framåt eller långsamt bakåt så är fort framåt värre
Verkar att dina barn är relativt små? Men en dag vill de cykla själva hit och dit och snabbare än du tror vill de ha moped. Och har du en backade granne då får du acceptera att dina barn möter en backande bil när de kör hem var och varannan dag. Så kul är det inte...B Byggdjuret skrev:
Jo jag har barn(barn) ;-)
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag kommer fortsätta envisas med att det farten som är det viktigaste. Inte huruvida man backar eller inte. Jag kommer att lära mina barn att akta sig för alla bilarJ janusz_w skrev:
Inte bara de som backar
Barnbarn? Då är du gammal
Du KAN INTE se lika bra när du backar, för det som du har när du kör framåt är periferiseende, vilket innebär att du många gånger kommer se ett barn (vars dumma dumma förälder inte uppmärksammat är på väg ut i gatan) innan det redan befinner sig framför din bil. Backkameran har ofta lite utav ett simulerat perfieriseende, om än inte lika bra som vårat, men en kamera kan få en smutsig lins, fungerar dåligt under vissa ljusförhållanden samt kan få problem med artefakter i bilden pga exempelvis lampor eller reflektioner. Backsensorer känner bara av objekt någon meter ifrån bilen då de använder sig av ultraljud och kommer alltså aldrig vara snabbare än våra egna sinnen.B Byggdjuret skrev:
Visst, farten är också viktig att tänka på i ett villaområde, men du kommer ALDRIG framföra ett fordon lika säkert baklänges som framlänges, så varför lägga till ytterligare en farlig parameter till ditt bilkörande när du kan vända tidigare? Att backa i 15 km/h är otroligt mycket osäkrare än att köra framåt i 15 km/h, och jag kan nog satsa en ganska ordentlig slant på att någon som backar samma 100-meterssträcka varenda dag inte kommer göra det i krypfart.
Hade jag kört på ett barn så hade mitt liv varit förstört, jag hade blivit fullständigt krossad, och det helt oavsett huruvida föräldrarna gjort något fel eller inte. Om man tror att man skulle kunna skaka av sig en sådan händelse bara för att man inte hade brutit mot någon trafikregel så är man antingen naiv eller empatilös.
Tjafsig tråd, och TS har fortfarande inte sagt om han/hon pratat med grannen, vilket alldeles oavsett bör vara steg 1 om man har ett problem med något denne gör, men jag tycker faktiskt det är lite oroväckande att höra vilken inställning vissa verkar ha till bilkörning här. Det borde alltid ligga i allas intresse att undvika en olycka, och då måste man vara medveten om att vissa barn får lov att leka på gatan eller har ouppmärksamma föräldrar utan staket till tomten. Man kan vara jättearg på dem för detta, men det gör inte ett oskyldigt barns skada eller död desto mindre fruktansvärd om den skulle inträffa.
Om grannen har körkort ska han klara av att vända på den vägen du visar bild på, annars borde han sälja bilen och köpa cykel.J Jorod skrev:Hej,
vi har en kommunal gata som vårt tomt angränsar till på samma gata finns 5st hus på båda sidor av vägen.
Grannen som bor längst in på gatan har ingen möjlighet att vända sin bil på sin uppfart då gatan saknar vändzon och deras uppfart ligger längst in på gatan. Detta innebär att grannen backar de ca 100m förbi samtliga grannar och in på deras uppfart varvid vi är flertalet med småbarn. är detta verkligen okej? har försökt få tag på kommunen.
Grannens uppfart och avsaknaden av vändzon
[bild]
Detta tyder på att grannen VÄLJER att backa och då är det ju inte säkert att en vändplats skulle ändra detta faktum.
Finns alltså ingen anledning till kontakt med kommun, ditt problem är med grannen.
Ett tips är att vara lite "slarvig" med barnens leksaker vid tillfälle, en urväxt cykel är lämpligt. Låt dessa ligga kvar på vägen.
Om grannen sen backar och kör på denna har de ett bra tillfälle till uppläxning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg