B Byggdjuret skrev:
Är inte hastigheten mer intressant än huruvida man backar eller inte?
Kör man fort så blir det än större risk. Sen om jag backar eller inte är ointressant. Dessutom så illa behöver sikten bli för att backar. Sen funderar jag på varför grannen väljer att backa. Han kanske upplever det svårt att vända längst ner.
Tänk om ts får grannen att sluta backa för att snart skapa en ny tråd att grannen kör för fort.
Det känns som att det är väldigt mycket 90-talister i tråden. "ska jag behöva ta ansvar" ;):D
Jag som förälder har ansvar för mina barn. Ingen annan ska behöva ta ansvar.
Staket och grind. Men även uppfostran.
Men det jobbigaste måste vara att man måste hålla koll på sina barn.
Desto mindre barn desto större kontroll.
Jag vill inte att mina barn blir påkörda. Därför så håller jag koll och kanske monterar en grind.
För vad hjälper det mig om mitt barn blir påkört att det var förarens fel? Blir skadan mindre?
Jag är ledsen men det gör lika ont att bryta ett oavsett vem som var skyldig.

Om du blir ihjäl körd på ett övergångsställe för att du inte tittade dig för. Du dör även om du är oskyldig. Men du kan få inskrivet på gravstenen, han dog med rätten på sin sida.

Eget ansvar...

Förresten varför ska man inte ha körkort för att man inte kan vända på ts bild? Bara ts vet hur det ser ut på plats. Det kanske är trottoarer runt? Som imte syns
Allt i trafiken handlar inte om hastighet, även om Trafikverket hävdar det. ...
 
P polaris78 skrev:
Man Får backa ,så är det bara ,det är inte vårdslöst i lagens mening förens möjligen den dagen man kört på någon. men var det en unge som sprang ut efter en boll så blir det knappast nån påföljd då man gjort allt i sin makt som fordonsförare att försöka undvika olyckor. att backa är lagligt. men det är ju rent juridiskt bilföraren som ansvarar för att inte skada nån med sitt fordon. Men det är ju lite som övergångställen bilföraren blir såklart alltid vållande, men det händer i dom flesta fall inget mer om man inte kört tydligt vårdslöst. Att man backar ut som i tråden bedöms knappast som vårdslöst i det fallet men man blir som bilförare självklart vållande till olyckan. Men som förälder så är det väl en rätt svag tröst att bilföraren är vållande? Man bör ha uppsikt över sina barn och dom bör inte leka på vägen då det ökar riskerna rejält för att bli påkörd.. även om det inte är straffbart åt andra hållet heller att ha sina barn att leka på vägen , så känns det mindre smart och mindre genomtänkt.. Och för dom som fortfarande tycker att det är smart att ha vägen som lekplats så googla på bilden med alla dolda fält runt en lastbil.. och ja det åker både lastbilar med leverans av saker och sopbilar inne i dom flesta villaområden.
Om man kör över ett lekande barn som man missat vid backning är det väl ingen tröst ifall åklagaren skulle lägga ned fallet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Varför skulle man köra snabbare bara för att man backar?
Nu måste jag göra alla här som är så negativa till backning lite besvikna. Men en bil som kör framåt kan också missa eventuella barn. De kan köra fort också.

Det viktiga är inte om kör framåt eller backar. Det är hastighet och uppmärksamhet.
Jag skulle inte oroa mig mer bara för att någon backar.

Om man tar ansvar för sina egna barn så behöver man inte oroa sig.
Jo jag har barn själv.
Känner du till regeln om att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna på vägen man ser framför sig?
Kör man på något som man borde ha sett så har man normalt kört för fort.
Och backar man så ser man mindre, främst i sidled, det blir ett slags tunnelseende, vilket kräver en lägre hastighet i sig.
Så går det bra att köra 40 tex framåt så är det typ 10 eller 20 som gäller bakåt, allt annat lika.
Och eftersom detta blivit rutin nu, utan missöden en längre tid så kan man nog anta att granne ibland trycker på lite mer än hen borde. Fattar man inte risken så blir man otålig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J Jorod skrev:
Jösses vad många svar.. Var tveksam om någon skulle vara intresserad av frågan överhuvudtaget..
Självklart har jag pratat med grannen och han ska ta de lite lugnare med backandet men har problem med att vända när hela familjen är hemma (kan inte riktigt förstå varför) min fråga var egentligen huruvida man kan gå på kommunen som äger gatan om att bygga en vändplats i änden av gatan eller ej.

Ska försöka få tag på dom under dagen.
Det du borde göra är att demonstrera hur lätt det är att vända bilen där inne bara den gröna bilen flyttas någon annanstans.
Klarar man inte att vända då så bör kommunen ordna en liten breddning av vägen där. (Vändplats). Men det ser jag som osannolikt att det kommer att behövas.
 
K karlmb skrev:
Känner du till regeln om att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna på vägen man ser framför sig?
Kör man på något som man borde ha sett så har man normalt kört för fort.
Och backar man så ser man mindre, främst i sidled, det blir ett slags tunnelseende, vilket kräver en lägre hastighet i sig.
Så går det bra att köra 40 tex framåt så är det typ 10 eller 20 som gäller bakåt, allt annat lika.
Och eftersom detta blivit rutin nu, utan missöden en längre tid så kan man nog anta att granne ibland trycker på lite mer än hen borde. Fattar man inte risken så blir man otålig.
Vi ser ganska långt på vår väg. Det betyder absolut inte att jag kan stanna om ett barn hoppar ut i vägen så det låter som en påhittad körskoleregel. På sjön säger man stanna på halva siktsträckan men för bil låter det lustigt.
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Känner du till regeln om att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna på vägen man ser framför sig?
Kör man på något som man borde ha sett så har man normalt kört för fort.
Och backar man så ser man mindre, främst i sidled, det blir ett slags tunnelseende, vilket kräver en lägre hastighet i sig.
Så går det bra att köra 40 tex framåt så är det typ 10 eller 20 som gäller bakåt, allt annat lika.
Och eftersom detta blivit rutin nu, utan missöden en längre tid så kan man nog anta att granne ibland trycker på lite mer än hen borde. Fattar man inte risken så blir man otålig.
Jag skulle vilja påstå att en hastighet på 10 km/tim är alldeles för fort under de här omständigheterna. Det är trots allt den dubbla hastigheten för rask gånghastighet.

Själv tycker jag 5 km/tim. Max! Om det nu m9ste backas, vilket inte tror.
 
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
harry73
jag har kört på väldigt många villagator och oavsett om man kan vända på TS väg finns det många gator där man inte kan vända. Ibland pga parkerade bilar och ibland för att vägen är för smal oavsett.
Och då är det inte så mycket man kan göra annars än att backa. Ibland kan man vända på en uppfart, ibland känns det bara fel och kan det bli orsak till osämja.

Men backar man ska man köra långsamt (gånghastighet) och gör man det, då är det inte vårdslöst.
 
  • Gilla
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
Jag blir lite undrande då jag läser inläggen som säger hur fort man ska/kan backa, då jag en gång i tiden tog mitt körkort fick man lära sig att man skulle anpassa hastigheten efter omständigheten för att säkert framföra fordonet. Gäller inte det i dag?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag blir lite undrande då jag läser inläggen som säger hur fort man ska/kan backa, då jag en gång i tiden tog mitt körkort fick man lära sig att man skulle anpassa hastigheten efter omständigheten för att säkert framföra fordonet. Gäller inte det i dag?
Klart det gäller!
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Vi ser ganska långt på vår väg. Det betyder absolut inte att jag kan stanna om ett barn hoppar ut i vägen så det låter som en påhittad körskoleregel. På sjön säger man stanna på halva siktsträckan men för bil låter det lustigt.
Du kan förutse i ett villaområde att ett barn hoppar ut, till skillnad från tex på en motorväg eller liknande. Det gör att även det är max 50 på villagatan så måste du ha full uppsikt för sådana incidenter vilket du helt enkelt inte har när du backar. Därför måste det undvikas om det är möjligt.
 
K karlmb skrev:
Du kan förutse i ett villaområde att ett barn hoppar ut, till skillnad från tex på en motorväg eller liknande. Det gör att även det är max 50 på villagatan så måste du ha full uppsikt för sådana incidenter vilket du helt enkelt inte har när du backar. Därför måste det undvikas om det är möjligt.
Nog är väl 30 km/tim standard i villaområden? Vilket för övrigt oftast är alldeles för fort, även om man kör framåt.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Nog är väl 30 km/tim standard i villaområden? Vilket för övrigt oftast är alldeles för fort, även om man kör framåt.
Mitt resonemang är ju giltigt ändå.
 
B Byggfuskarn skrev:
Nog är väl 30 km/tim standard i villaområden? Vilket för övrigt oftast är alldeles för fort, även om man kör framåt.
Det skiljer från kommun till kommun och gata till gata. Utanför mig är det 50 :thumbdown:
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Nu har jag läst tråden utspritt över ett par dagar, och minns inte om det redan tagits upp, men även om man kan vända med en personbil där, så är det nog svårt för sopbilen. Hur fungerar sophämtningen? Har ni regelbundet en backande sopbil på gatan? Det här, tillsammans med räddningstjänstens eventuella synpunkter, kan vara den enklaste vägen om TS är intresserad av en fysisk förändring av gatan.
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Känner du till regeln om att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna på vägen man ser framför sig?
Det stämmer, nästan.
Ett ord glöms ofta bort i den meningen.
Man får inte hålla högre hastighet än att man kan behålla kontrollen på fordonet o stanna framför varje hinder som går att förutse.
På en villagata med ofta delvis skymd sikt så skall man nog räkna med att det plötsligt kan dyka upp något oförutsett, så där bör man iaktta större försiktighet.

Trf 3:14 lyder;
Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Jag lägger härmed mig i debatten och hävdar att om man skulle råka köra på tex ett barn så är rökt om man gör det på den gatan än på tex en landsväg.
Backar man bör man vara extra uppmärksam/försiktig eftersom man då inte har samma kontroll och uppsikt över vägbanan.
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.