87 133 läst · 331 svar
87k läst
331 svar
Ingen vändzon grannarna backar 100m förbi vårt hus
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 717 inlägg
Lätt fixat. Knuffa ut en tom barnvagn när grannen kommer backandes så att han kör på den.
De sekunderna av brutal ångest innan han inser att barnvagnen var tom kommer avskräcka honom från att någonsin backa igen.
Vilket ger honom tid till att lära sig vända sin bil. Vilket alla borde kunna göra med den platsen som syns på bild.
De sekunderna av brutal ångest innan han inser att barnvagnen var tom kommer avskräcka honom från att någonsin backa igen.
Vilket ger honom tid till att lära sig vända sin bil. Vilket alla borde kunna göra med den platsen som syns på bild.
Trafikverket, Väghållningsmyndigheten, (googla) VÄGLAGEN:J Jorod skrev:Hej,
vi har en kommunal gata som vårt tomt angränsar till på samma gata finns 5st hus på båda sidor av vägen.
Grannen som bor längst in på gatan har ingen möjlighet att vända sin bil på sin uppfart då gatan saknar vändzon och deras uppfart ligger längst in på gatan. Detta innebär att grannen backar de ca 100m förbi samtliga grannar och in på deras uppfart varvid vi är flertalet med småbarn. är detta verkligen okej? har försökt få tag på kommunen.
Grannens uppfart och avsaknaden av vändzon
[bild]
”Det måste finnas plats att vända en bil på tomten så att man inte behöver backa ut på vägen. Sikten till mötande trafik måste vara tillräcklig för att man ska kunna köra in på utfarten på ett säkert sätt från den allmänna vägen.”
Jag ser ett fel på bilden. Den blå bilen är parkerad mot färdriktningen. Inte tillåtet.
Annars är det säkraste sättet att parkera på sin uppfart oftast att backa in och köra ut. De flesta verkar göra tvärtom, även på större parkeringsplatser med många P-rutor. Kör jag ut från parkeringen har jag god koll på vad som sker på gatan. Att backa in kräver inte samma uppmärksamhet på vad som finns i p rutan eftersom den är tom. Bara koll på att placera bilen mitt i rutan. Är det ett problem att klara av det har jag samma problem att ha koll när jag backar ut, men ned mycket högre risk att backa på någon.
Annars är det säkraste sättet att parkera på sin uppfart oftast att backa in och köra ut. De flesta verkar göra tvärtom, även på större parkeringsplatser med många P-rutor. Kör jag ut från parkeringen har jag god koll på vad som sker på gatan. Att backa in kräver inte samma uppmärksamhet på vad som finns i p rutan eftersom den är tom. Bara koll på att placera bilen mitt i rutan. Är det ett problem att klara av det har jag samma problem att ha koll när jag backar ut, men ned mycket högre risk att backa på någon.
När man når pensionsåldern skulle det vara lika givet att lämna ifrån sig lapppen och ta bussen
Finns ett och endast ett sätt att lösa detta. Grannen får backa. Det kan vara olämpligt men om hen gör det varsamt är det definitivt tillåtet.
Alltså måste TS PRATA med grannen. Man kan ju på ett vänligt sätt säga att man oroar sig för sina barn, andras barn, hundar eller sin egen säkerhet av att hen backar. Antingen förstår grannen och försöker hitta ett bättre sätt att komma till och från sitt hur - eller så vill grannen inte förstå - och då hjälper det inte hur många trådar som skapas här.
Att prata med folk är underskattat. Att ställa frågor i sociala medier är överskattat.
Alltså måste TS PRATA med grannen. Man kan ju på ett vänligt sätt säga att man oroar sig för sina barn, andras barn, hundar eller sin egen säkerhet av att hen backar. Antingen förstår grannen och försöker hitta ett bättre sätt att komma till och från sitt hur - eller så vill grannen inte förstå - och då hjälper det inte hur många trådar som skapas här.
Att prata med folk är underskattat. Att ställa frågor i sociala medier är överskattat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Det där är inte ett citat ur väglagen. Det är därtill både fel i sak och irrelevant då vägen redan finns.F FruNilsson skrev:
Men en sak var förstås rätt, jag kom fram till det genom att googla.
Tror nog han bara surar över eventuella repor på lacken. Men jag tycker det är en bra idé! Filma det hela och lägg ut på tuben. Extra kul blir det om grannen först kollar eventuella skador på bilen, innan han tittar på barnvagnen.Jon_Herrljunga skrev:Lätt fixat. Knuffa ut en tom barnvagn när grannen kommer backandes så att han kör på den.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Och mycket bättre än att prata med grannen!
Men vad gör man om grannen hinner stanna?
Men vad gör man om grannen hinner stanna?
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg