86 958 läst · 331 svar
87k läst
331 svar
Ingen vändzon grannarna backar 100m förbi vårt hus
På en vanlig gata gäller väl vanliga trafikregler? Den som backar är skyldig att hålla uppsikt. Föräldrar skall ha uppsikt över sina barn och det är väl lämplig uppfostran att inte få leka i trafiken på en gata?J Jorod skrev:Hej,
vi har en kommunal gata som vårt tomt angränsar till på samma gata finns 5st hus på båda sidor av vägen.
Grannen som bor längst in på gatan har ingen möjlighet att vända sin bil på sin uppfart då gatan saknar vändzon och deras uppfart ligger längst in på gatan. Detta innebär att grannen backar de ca 100m förbi samtliga grannar och in på deras uppfart varvid vi är flertalet med småbarn. är detta verkligen okej? har försökt få tag på kommunen.
Grannens uppfart och avsaknaden av vändzon
[bild]
Kan inte människan vända på det där utrymmet så ska vederbörande inte köra bil
Det har mer med farten att göra. Kör du fort framåt är det också farligt. Backar man får man anpassa farten därefter.Fairlane skrev:Självklart försöker man hålla barnen på tomten och inte ute på vägen, men som argument för att inte försöka förbättra en situation tycker jag det är svagt. De flesta barn gör inte alltid som man lärt dem. Många barn har dessutom svårt att lära sig saker. Det ställer självklart större krav på föräldrarna, men det betyder som sagt inte att övriga kan försöka undvika onödiga risker.
Visst går det utmärkt att backa, men den som ärligt talat tror att man har lika bra koll som om man kör framåt missar nog något.
Sen vad bästa lösningen är vet jag inte, men jag skulle nog börja med att tala med personerna som backar. Kanske skulle de också uppskatta att slippa backa hela sträckan?
Byggveteran
· Åland
· 2 038 inlägg
Helt ovidkommande. Vederbörande är uppenbarligen väldigt bra på att köra bil om denne med glädje backar 100 meter dagligen.J javlaandersson skrev:
Till TS: Nej, det är inte olagligt att backa, förutom i vissa specifika fall, till exempel motorväg.
Om grannen backar lugnt och sakta ser jag inte problemet. Rally-kalle som ska dra igång Spotify på mobilen och samtidigt messa någon och berätta att man precis lämnat huset och strax är framme är sannolikt farligare när denne kör framåt.
Jag ser två framkomliga vägar.
1. Förklara för grannen att ens barn inte har normalt trafikvett och att man därför ibland blir orolig när man se grannen backar och snällt fråga om det skulle gå bra att vända i slutet av gatan i stället.
(Men resultatet är lite beroende av grannens empati. Vill hen avsluta hävda sin rätt så är det en återvändsgränd)
2. Bearbeta kommunen så att det blir parkeringsförbud på gatan. Med färre bilar där blir det säkrare och dessutom lättare att vända.
För diskussionen om barnuppfostran hänvisar vi i vanlig ordning till www.familjeliv.se
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Nej, jag invände främst mot att det är en bilväg, en villagata innehåller betydligt fler trafikanter än bara bilister, vilket en hel del i den senare kategorin glömmer bort.Kristian Ask skrev:
Som trafikant bör man vara medveten om att det kan dyka upp ett barn närsomhelst när man kör runt i ett villakvarter och bör därför anpassa sin körstil därefter.
Jag bor också på en återvändsgata. Och folk som besöker boendet intill parkerar på gatan. Men jag har nog aldrig sett någon av gubbarna och tanterna backa ut från gatan. Utan de använder en bit av uppfarterna för att vända och står det bilar på dem så saxar de runt. Klarar 80-åringarna det sittandes i en gammal 240/940 med sina stela nackar så ska det mycket till att det ska vara omöjligt för oss lite yngre.
Och det är bara två hus djupt så det är enkelt att backa ut egentligen. Jag tror att sopbilen backar in ibland nu när jag tänker efter lite, men det beror nog på förarens dagsform.
Och det är bara två hus djupt så det är enkelt att backa ut egentligen. Jag tror att sopbilen backar in ibland nu när jag tänker efter lite, men det beror nog på förarens dagsform.
även om det inte är olovligt för människor att uppehålla sig på villagatan som ju är tänkt för att fordon ska ta sig runt i villaområdet så lär man ju inse att det åker fordon där, och åker det fordon där så är det troligen inte en lämplig lekplats för barn där man har rätt att gnälla på grannen att den backar där ens barn uppehåller sig. gatan är inte en lekplats där alla ska anspassa sig till att dina barn leker utan så länge folk kör som folk så är det lovligt att åka där både framlänges och baklänges med bil. Hade jag vart bilägaren så hade detta gnäll knappast lett till det du vill utan dom flesta skulle anse att du gnäller om nått du inte har med att göra. Vänligt men tydligt. du kan inte förbjuda mig att backa längs vägen , det är lagligt. Men jag kan inte heller förbjuda dig att ha dina barn på vägen men anser att det är en onödig risk att barnen har lekplats på vägen, borde finnas bättre ytor för lek.
Vem äger vägen? Kommunen eller är det en samfällighet/bostadsrätt för husägarna? Vem äger grannmarken?
Sedan tycker jag du tar på dig ett problem som inte är ditt. Det är ju de i huset som inte kan vända som har problem, inräknat räddningstjänst, renhållning, snöröjning, tidningsbud mm
Sedan tycker jag du tar på dig ett problem som inte är ditt. Det är ju de i huset som inte kan vända som har problem, inräknat räddningstjänst, renhållning, snöröjning, tidningsbud mm
Jag har länge undrat varför barn inte längre lekar utomhus. Jag trodde i min enfalt att det var på grund av datorer och telefoner, men nj har jag lärt mig att det är föräldrarna som anser att det är viktigare att de kan ta sig fram med bilen 2 ggr per dag än att deras barn får möjlighet att leka i bostadsområdet.
Så jävla dumt av mig.
Så jävla dumt av mig.
Om han inte kan vända där enligt fotot skall personen inte ha körkort. Kommunen lär inte göra något åt det om det ser ut som det gör på fotot då jag skulle kunna vända där med en grusbil (lastbil)J Jorod skrev:Hej,
vi har en kommunal gata som vårt tomt angränsar till på samma gata finns 5st hus på båda sidor av vägen.
Grannen som bor längst in på gatan har ingen möjlighet att vända sin bil på sin uppfart då gatan saknar vändzon och deras uppfart ligger längst in på gatan. Detta innebär att grannen backar de ca 100m förbi samtliga grannar och in på deras uppfart varvid vi är flertalet med småbarn. är detta verkligen okej? har försökt få tag på kommunen.
Grannens uppfart och avsaknaden av vändzon
[bild]
Backning är, i synnerhet bland barn och vid.dålig sikt, en kvalificerad olycksrisk.
Kanske bilen har backkamera och backradar.
Det hjälper enormt.
Men kan på många bilar helt sättas ur spel så snart bilen körts på en smetig grusväg.
Nummer ett är hursomhelst att ni berättar för grannen om er oro för backandet.
Har grannen folkvett så söker hönan då lösning som kan funka, t ex att parkera annorlunda och orka ta om ett par gånger för att vända.
Den långsiktiga Lösningen är att få kommunen att bygga riktig vändplan.
Till dess kanske lokal trafikföreskrift med P-förbud nära grannens tomt, som nån skrev om, kan lindra bristen på vändplan?
Kanske bilen har backkamera och backradar.
Det hjälper enormt.
Men kan på många bilar helt sättas ur spel så snart bilen körts på en smetig grusväg.
Nummer ett är hursomhelst att ni berättar för grannen om er oro för backandet.
Har grannen folkvett så söker hönan då lösning som kan funka, t ex att parkera annorlunda och orka ta om ett par gånger för att vända.
Den långsiktiga Lösningen är att få kommunen att bygga riktig vändplan.
Till dess kanske lokal trafikföreskrift med P-förbud nära grannens tomt, som nån skrev om, kan lindra bristen på vändplan?
Håller med helt. Bakåt, framåt, cykel, bilist eller fotgängare, samma sak.13th Marine skrev:Nej, jag invände främst mot att det är en bilväg, en villagata innehåller betydligt fler trafikanter än bara bilister, vilket en hel del i den senare kategorin glömmer bort.
Som trafikant bör man vara medveten om att det kan dyka upp ett barn närsomhelst när man kör runt i ett villakvarter och bör därför anpassa sin körstil därefter.