Staffans2000
P Pike_strike_gimp skrev:
Usch är det en hen dessutom??
De förklarar saken. Henar är erkänt inkompetenta bilförare.

• Gilla
  • Haha
Donn och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Självklart försöker man hålla barnen på tomten och inte ute på vägen, men som argument för att inte försöka förbättra en situation tycker jag det är svagt. De flesta barn gör inte alltid som man lärt dem. Många barn har dessutom svårt att lära sig saker. Det ställer självklart större krav på föräldrarna, men det betyder som sagt inte att övriga kan försöka undvika onödiga risker.

Visst går det utmärkt att backa, men den som ärligt talat tror att man har lika bra koll som om man kör framåt missar nog något.

Sen vad bästa lösningen är vet jag inte, men jag skulle nog börja med att tala med personerna som backar. Kanske skulle de också uppskatta att slippa backa hela sträckan?

• Gilla
StanleyDewalt och 6 till
  • Laddar…
Är det nåt nytt fenomen att hålla ungar borta från gatan? När jag var barn (80-talist) så spelade vi mängder med landhockey och liknande på gatorna, för att inte tala om hur mycket vi kaosade runt med cyklar på gatorna... :thinking: Kom det en bil så flyttade vi på grejerna och sen ut med dom igen när den kört förbi.

Fan, mitt inlägg gör att alla gubbalarm ringer samtidigt... :sweat:

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
puttrix och 47 till
  • Laddar…
Jag skulle föreslå att man inhägnar den del av sin fastighet som barnen får vistas på kortare stunder utan övervakning med ett lämpligt stängsel och barnsäker grind. Detta är en mycket billig försäkring,.som på ett dagis, eller runt en pool för den delen.

Barn är snabba, det räcker att man fipplar lite med sin mobil så hinner dom smita iväg.

• Gilla
  • Haha
ToRy och 3 till
  • Laddar…
Ytterligare en tråd på bygga hus där TS har för mycket fritid

• Gilla
  • Haha
Kinta och 9 till
  • Laddar…
sysmali
Tänk om ni får till en fin vändplats, men grannen väljer att fortsätta backa:surprised:

• Gilla
  • Haha
Poontus och 15 till
  • Laddar…
J Jorod skrev:
Hej,
vi har en kommunal gata som vårt tomt angränsar till på samma gata finns 5st hus på båda sidor av vägen.
Grannen som bor längst in på gatan har ingen möjlighet att vända sin bil på sin uppfart då gatan saknar vändzon och deras uppfart ligger längst in på gatan. Detta innebär att grannen backar de ca 100m förbi samtliga grannar och in på deras uppfart varvid vi är flertalet med småbarn. är detta verkligen okej? har försökt få tag på kommunen.
Grannens uppfart och avsaknaden av vändzon

[bild]
kan han inte vända där?????

harry73
Då kan barnen leka där

• Gilla
  • Haha
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Man undrar ju om det är meningen att barnen skall vara på gatan och leka.

• Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
P
Bilvägar är till för att köra bil på och såvitt jag vet så finns det ingen lag mot att backa så länge vägen inte är enkelriktad. om det är risk att köra på barn längs vägen så undrar jag vad tusan barnen gör på vägen. vägen är ingen lekplats.

• Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Jag är rätt övertygad om att villagator inte endast är avsedda för biltrafik.

• Gilla
Donn och 24 till
  • Laddar…
Det är alltså tillåtet att parkera längs gatan, men är det inte så att detta bara gäller så länge man inte blockerar trafiken? Och om man då parkerar så att det inte går att vända så blockerar man ju. Testa att be kommunen komma och lappa bilen som står längst ner på gatan?

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är rätt övertygad om att villagator inte endast är avsedda för biltrafik.
Säkerligen inte men det är huvudsyftet

• Arg
  • Gilla
Hoden och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Säkerligen inte men det är huvudsyftet
Huvudsyftet lär ändå vara att ge folk möjlighet att ta sig till sitt hus. Där bil är ett färdmedel med definitivt inte det enda.

Vill passa på att påminna allmänt om att i trafiken har man inte rättigheter, bara skyldigheter.

• Gilla
Tordan_sth och 20 till
  • Laddar…
Fairlane
Tänk vad många det finns som antingen saknar barn eller som har (eller har haft) barn som alltid gör som man säger...

Påminner om en en gammal kollega som visste allt om barnuppfostran (typ, barn ska knappt se och ännu mindre höras) och talade om för alla med barn hur fel de gjorde i uppfostran. Det tog slut när han fick en fråga om hade hade barn och när han svarade nej så fick han "håll då käften tills du har egen erfarenhet".

Jag var som crappyusrname och spelade tennis och landhockey på gatan utanför mina föräldrars hus när jag var liten och det ser jag barn göra än idag och det kan jag tycka är sunt. Visst har jag som förälder ansvar för mina egna barn, men jag försöker också hjälpa andra att vara rädd om deras barn (exempelvis kör jag inte nödvändigvis 30 km/h bara för att skyltningen säger det inne i villaområdet). Jag uppskattar också när andra är rädda om mina barn. Andra verkar mer tänka "barn ska inte leka på vägen så jag gör som jag vill där med min bil". Som jag skrev innan, så har man inte lika bra kontroll när man backar, vare sig man tror det eller inte. Det betyder inte att det är fel att backa eller att man inte kan göra det någorlunda säkert, men marginalerna är mindre.

• Gilla
  • Älska
Bettan74 och 29 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.