87 125 läst · 331 svar
87k läst
331 svar
Ingen vändzon grannarna backar 100m förbi vårt hus
Det hår att ha bra koll bakåt när man backar. Men är det den typen som tittar över ena axeln är det inte bra. Det är kanske så TS gör, därav oron.
Om han backar bilen hem kan han köra framåt när han åker bortJ Jorod skrev:Hej,
vi har en kommunal gata som vårt tomt angränsar till på samma gata finns 5st hus på båda sidor av vägen.
Grannen som bor längst in på gatan har ingen möjlighet att vända sin bil på sin uppfart då gatan saknar vändzon och deras uppfart ligger längst in på gatan. Detta innebär att grannen backar de ca 100m förbi samtliga grannar och in på deras uppfart varvid vi är flertalet med småbarn. är detta verkligen okej? har försökt få tag på kommunen.
Grannens uppfart och avsaknaden av vändzon
[bild]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 211 inlägg
Husägare
· Västerviks kommun
· 428 inlägg
Vad har grannen svarat när ni pratat om problemet med denne? För det har ni väl gjort? Annars kan det vara en god ide' att börja där.
Men vad säger grannen? Har han någon åsikt eller förslag till lösning?
För du HAR väl pratat med honom? Innan du lägger upp en gnällig tråd?
Eller?
För du HAR väl pratat med honom? Innan du lägger upp en gnällig tråd?
Eller?
För det första är det ju noll problem att göra en vändning där, finns mer än tillräckligt med utrymme för alla normalstora personbilar.
För det andra, vad spelar det för roll om han backar? Så länge han inte backar på något eller utger något annat hinder så är det väl upp till han...
"Sköt ditt så sköter jag mitt" brukar man ju säga...
För det andra, vad spelar det för roll om han backar? Så länge han inte backar på något eller utger något annat hinder så är det väl upp till han...
"Sköt ditt så sköter jag mitt" brukar man ju säga...
Varför inte bara prata med grannen? Då kanske det löser sig Sedan kan du ju kontakta kommunen, men du kommer tyvärr inte få något gehör.J Jorod skrev:Hej,
vi har en kommunal gata som vårt tomt angränsar till på samma gata finns 5st hus på båda sidor av vägen.
Grannen som bor längst in på gatan har ingen möjlighet att vända sin bil på sin uppfart då gatan saknar vändzon och deras uppfart ligger längst in på gatan. Detta innebär att grannen backar de ca 100m förbi samtliga grannar och in på deras uppfart varvid vi är flertalet med småbarn. är detta verkligen okej? har försökt få tag på kommunen.
Grannens uppfart och avsaknaden av vändzon
[bild]
Låt honom backa om han vill och inte kör vårdslöst. Finns inte så mycket att göra åt det. Har ni problem med det ta upp det med honom.
Nu orkar jag inte göra några större fördjupningar, det får TS göra men i Trafikverkets krav för återvändsgator finns att det ska gå att vända runt med typ ett renhållningsfordon (normallastbil). Du får väl gå på kommunen med detta.
https://trafikverket.ineko.se/Files...2020_029_vagar_och_gators_utformning_krav.pdf
Sidan 263 i PDFen:
Vändplats vid återvändsgata
Renhållningsfordon ska kunna komma fram för att tömma soptunnor och ansluta till
sopsugar.
Vid återvändsgata ska det finnas en vändplats som är dimensionerad för minst
normallastbil, Lbn. Efter Beställarens godkännande kan vändplatsen dimensioneras för
sopbil, LOS.
Backning ska inte förekomma, annat än i undantagsfall och det ska bedömas från fall
till fall och godkännas av Beställaren.
Denna bedömning ska göras i form av en särskild utredning
https://trafikverket.ineko.se/Files...2020_029_vagar_och_gators_utformning_krav.pdf
Sidan 263 i PDFen:
Vändplats vid återvändsgata
Renhållningsfordon ska kunna komma fram för att tömma soptunnor och ansluta till
sopsugar.
Vid återvändsgata ska det finnas en vändplats som är dimensionerad för minst
normallastbil, Lbn. Efter Beställarens godkännande kan vändplatsen dimensioneras för
sopbil, LOS.
Backning ska inte förekomma, annat än i undantagsfall och det ska bedömas från fall
till fall och godkännas av Beställaren.
Denna bedömning ska göras i form av en särskild utredning
Hur gör renhållningen? De måste ju tömma sopor och sopbilsförare har väldigt strikta regler kring backning? Jag har fått föreläggande om att bygga om ytor för att de inte kunnat vända bilen utan varit tvungna att backa. Vill man få till en vändplats, så skulle jag använda renhållningen, de är nyckeln!
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Är stor skillnad mellan olika kommuner om dom får backa eller ej, ibland har man inget val, kör man sidotömmare, och skall tömma 2 sidor, då kör man ner och backar tillbaka och sen backar man ner för att tömma andra sidan, armen sitter på höger sida, jobbar i olika kommuner så det skiljer rejält.Scouten skrev:Hur gör renhållningen? De måste ju tömma sopor och sopbilsförare har väldigt strikta regler kring backning? Jag har fått föreläggande om att bygga om ytor för att de inte kunnat vända bilen utan varit tvungna att backa. Vill man få till en vändplats, så skulle jag använda renhållningen, de är nyckeln!