86 958 läst · 331 svar
87k läst
331 svar
Ingen vändzon grannarna backar 100m förbi vårt hus
Enligt bilden borde det enklaste för grannen vara att köra upp i hörnet av gatan och sedan backa in sin bil på uppfarten och således kunna kör ut därifrån.. känns som hen tar den enklaste vägen när denne kommer hem, dvs att köra in.
Resultatet blir nog detsamma, som när jag kräver fri sprit och bredare trottoarer.Fadai skrev:
Att vända på den platsen, är inga problem.
Ni grannar får starta ett medborgargarde och övertala den backande, att det vore lämpligt att denne slutar upp med reverserandet. Lite gammaldags medborgarpåverkan helt enkelt.
Efter några veckor av hyttande med lövräfsor, sura miner och ideliga påpekanden, är problemet löst.
Redigerat:
Problemet verkar ju mer handla om att grannen inte kan köra bil än om avsaknaden av vändplats... Om inte vändplatsen är något ni önskar själva av andra anledningar så känns det ju som en jäkligt besvärlig omväg för att få grannen att sluta backa hela gatan ner. Prata med honom först och be honom hitta en mindre trafikfarlig lösning. Det är inte olagligt att backa, nej, men det är olagligt att köra vårdslöst och utsätta andra för fara i onödan och det gör han ju definitivt i detta fallet.
Lite lustigt att den som körde den vita bilen lyckades vända på bilen så att den står i körriktningen???? då tycker man ju att även den gröna skulle gå att vända med.
Är det verkligen en seriös fråga eller är det någon som driver med oss?
Är det verkligen en seriös fråga eller är det någon som driver med oss?
Det är tydligen samma ägare till dessa om jag förstår TS rätt. Men jag tänker att problemet inte är att han inte kan vända, utan att han helt enkelt inte tycker att et är ett problem att backa hela vägen?E elmont skrev:
Är grannen vårdslös när han backar? Kör med hög fart eller dylikt?
Annars kan ju jag tycka att det inte är något bekymmer. Bilen har väl lika stor rätt (om inte större) som barn att vistas på körbanan?
Om grannen är duktig på att backa och inte kör så fort så skulle inte jag har några problem med det. Jag som förälder har ju lika stor skyldighet att se till att mina ungar inte far ut på gatan.
Annars kan ju jag tycka att det inte är något bekymmer. Bilen har väl lika stor rätt (om inte större) som barn att vistas på körbanan?
Om grannen är duktig på att backa och inte kör så fort så skulle inte jag har några problem med det. Jag som förälder har ju lika stor skyldighet att se till att mina ungar inte far ut på gatan.
Jag skulle säga att en bilist har en större skyldighet att inte krocka med fotgängare än fotgängare har att inte krocka med bilar, och det tycker också lagstiftaren.M Maledictus skrev:
Sedan har föräldrar såklart ett stort incitament att se till att deras barn inte krocka med bilar, men det är en annan femma.
antingen kör han in och backar ut eller backar in och kör ut. Tror frun och mannen gör olika. Den gröna bilen är någon typ av projektbil/sommarbild, och står still året runt mer eller mindre.E elmont skrev:
Självklar försöker jag hålla koll på mina barn men man vet aldrig vad som får för sig springa efter bollar m.m.