87 132 läst · 331 svar
87k läst
331 svar
Ingen vändzon grannarna backar 100m förbi vårt hus
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 348 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 348 inlägg
Det behöver ju inte ens vara frågan om att barn leker på vägen. För många år sedan förolyckades en bekants 13-åriga son då han och kompisen blev osams och han sprang ledsen iväg hemåt och i det tillståndet kollade han sig inte för när han sprang över spårområdet.
En skolkamrat sprang över gatan för att hinna med bussen och uppfattade inte att det kom en bil för hans fokus var på att hinna med bussen. Det slutade bra den gången, men marginalen var liten. Han var 17 år då...
Visst kan man backa och rimligtvis kör man då långsammare, men faktum är att sikten aldrig blir lika bra.
En skolkamrat sprang över gatan för att hinna med bussen och uppfattade inte att det kom en bil för hans fokus var på att hinna med bussen. Det slutade bra den gången, men marginalen var liten. Han var 17 år då...
Visst kan man backa och rimligtvis kör man då långsammare, men faktum är att sikten aldrig blir lika bra.
Och hur vänder du med en lastbil där när den gröna bilen står som den gör? Hade det varit tomt på uppfarten hade det varit en annan sak.CFj skrev:
Vad är problemet egentligen?
Vi har också en skaftväg utan vändplan, typ 70 meter lång. Alla som bor här backar lugnt och sansat in på den, tror ingen av oss ens reflekterat över att man inte skulle få göra det.
Verkar som onödigt gnäll om han backar lugnt och säkert?
Vi har också en skaftväg utan vändplan, typ 70 meter lång. Alla som bor här backar lugnt och sansat in på den, tror ingen av oss ens reflekterat över att man inte skulle få göra det.
Verkar som onödigt gnäll om han backar lugnt och säkert?
Ja för det är dumt att använda sin trädgård till barnen. De kan ju slita sönder de vackra grässtråna när de sparkar till en boll eller sätter ner fotbollsmålen. Studsmattorna gör fula märken och roboten kan ju inte klippa ordentligt.harry73 skrev:Jag har länge undrat varför barn inte längre lekar utomhus. Jag trodde i min enfalt att det var på grund av datorer och telefoner, men nj har jag lärt mig att det är föräldrarna som anser att det är viktigare att de kan ta sig fram med bilen 2 ggr per dag än att deras barn får möjlighet att leka i bostadsområdet.
Så jävla dumt av mig.
Med tanke på hur min grannes barn dagligen försöker ta livet av sig så anser jag att trädgården är ett säkrare område. Har varit nära flera gång när de kommit med sina kickbikes i full karriär ut för deras dolda uppfart.
Jag kör sakta men jag hinner ju inte stanna för en skenande unge utan hjälm, reflexer och så pass dolt att ungen inte syns bakom muren.
Rent krasst så är de föräldrarna som sitter vid dator telefon eller gör annat snuskigt och skickar ut barnen dygnet runt för att leva jävel med oss andra =)
Så, hur var det? Har du pratat med grannen?J Jorod skrev:Hej,
vi har en kommunal gata som vårt tomt angränsar till på samma gata finns 5st hus på båda sidor av vägen.
Grannen som bor längst in på gatan har ingen möjlighet att vända sin bil på sin uppfart då gatan saknar vändzon och deras uppfart ligger längst in på gatan. Detta innebär att grannen backar de ca 100m förbi samtliga grannar och in på deras uppfart varvid vi är flertalet med småbarn. är detta verkligen okej? har försökt få tag på kommunen.
Grannens uppfart och avsaknaden av vändzon
[bild]
10-15. Ska jag köra saktare kan vi lika gärna parkera bilarna utanför byn och gå hem. Men eftersom de oansvariga föräldrarna inte äger sitt hus kan de ju flytta ut på en gård om de vill att deras småbarn ska leva jävel på gatan.Nyfniken skrev:
Självklart är det föräldrarnas fel som låter sina ungar göra på detta viset, mamman låg ju hack i häl.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Är det verkligen så? I TS fall verkar ju föräldern ifråga vara orolig för hur andra kör, medan han anser att barnen har rätt att vara på gatan. En ganska rimlig inställning tycker jag.harry73 skrev:Jag har länge undrat varför barn inte längre lekar utomhus. Jag trodde i min enfalt att det var på grund av datorer och telefoner, men nj har jag lärt mig att det är föräldrarna som anser att det är viktigare att de kan ta sig fram med bilen 2 ggr per dag än att deras barn får möjlighet att leka i bostadsområdet.
Så jävla dumt av mig.
Sen verkar det förvisso även finnas de som tycker tvärt om, men då är det väl lite ”mina barn och andras ungar” och då alltså någon som tycker att ungarna får se sig för.
Jag är inte tillräckligt riskavert för att riktigt se problemet, men rådet att ta det hela via sophämtningen och på så vis få till krav på en vändplan om grannen inte lyssnar lät bra. Risken då är väl bara att alla helt plötsligt får sina soptunnor nere vid den större vägen istället.
Cyklister är inte förbjudna på allmän väg heller13th Marine skrev:Nej, jag invände främst mot att det är en bilväg, en villagata innehåller betydligt fler trafikanter än bara bilister, vilket en hel del i den senare kategorin glömmer bort.
Som trafikant bör man vara medveten om att det kan dyka upp ett barn närsomhelst när man kör runt i ett villakvarter och bör därför anpassa sin körstil därefter.
En lite märklig inställning här att man förväntas hålla sina barn unne, och att det är ens eget fel om de blir påkörda av en backande bil. Huruvida vanligt folk som går och hämtar posten, går ut med hunden, cyklar, eller promenerar med barnvagn ingår i de som får skylla sig själva, verkar inte riktigt framgå av diskussionen. Eller är det bara barn man kan skulle kunna backa på utan vidare?
När jag tog körkort för väldigt länge sedan, fick jag lära mig att man alltid är skyldig att se till var och hur man körde, och att det var förarens absoluta plikt att se var man körde. Att sedan olyckor kan hända, som till exempel utrusande barn, är förstås en sak. Men mer eller mindre gånghastighet runt häckar och sånt var inbjuden.
Men folk kanske alltid förväntas sitta inne och surfa, eller ha elkoppel på sina barn som ger dem en stöt när de går över tomtgränsen? Vad vet jag.
Att backa fick jag lära mig av min körlärare, var något av ett undantag. Något man gjorde för att backa in i garage, fickparkera och sånt. Var man tvungen att backa på en parkering, skulle man göra det så kort sträcka som möjligt, och hellre snurra runt lite med bilen i stället. Krypkörning var anbefallen! Orsaken är förstås för att sikten är undermålig och man tittar bakåt. Kort och gott är back något man i allra görligaste mån undviker. S
Att då någon regelmässigt backar hundra meter på en trafikerad gata med fotgängare, barn och hundar, är faktiskt inte mindre än uppseendeväckande. Med dålig vändplan eller vad det var för förevändning. För mig är det här inget annat än ren vårdslöshet i trafik, och min gissning är att en alert polis vid rött plats och tidpunkt skulle plocka körkortet med en gång.
Så se nu till och prata med er granne och få stopp på det här bilåkandet! Innan någon kommer till skada.
När jag tog körkort för väldigt länge sedan, fick jag lära mig att man alltid är skyldig att se till var och hur man körde, och att det var förarens absoluta plikt att se var man körde. Att sedan olyckor kan hända, som till exempel utrusande barn, är förstås en sak. Men mer eller mindre gånghastighet runt häckar och sånt var inbjuden.
Men folk kanske alltid förväntas sitta inne och surfa, eller ha elkoppel på sina barn som ger dem en stöt när de går över tomtgränsen? Vad vet jag.
Att backa fick jag lära mig av min körlärare, var något av ett undantag. Något man gjorde för att backa in i garage, fickparkera och sånt. Var man tvungen att backa på en parkering, skulle man göra det så kort sträcka som möjligt, och hellre snurra runt lite med bilen i stället. Krypkörning var anbefallen! Orsaken är förstås för att sikten är undermålig och man tittar bakåt. Kort och gott är back något man i allra görligaste mån undviker. S
Att då någon regelmässigt backar hundra meter på en trafikerad gata med fotgängare, barn och hundar, är faktiskt inte mindre än uppseendeväckande. Med dålig vändplan eller vad det var för förevändning. För mig är det här inget annat än ren vårdslöshet i trafik, och min gissning är att en alert polis vid rött plats och tidpunkt skulle plocka körkortet med en gång.
Så se nu till och prata med er granne och få stopp på det här bilåkandet! Innan någon kommer till skada.