87 127 läst · 331 svar
87k läst
331 svar
Ingen vändzon grannarna backar 100m förbi vårt hus
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 703 inlägg
Vi bor rätt nära infarten till stora vägen och märker just detsamma, de som bor längre bort från infarten håller rätt bra fart utanför oss. Har vissa grannar som hellre kör och visar upp sin Maserati och kör över två vägbulor samt förbi en förskola istället för att köra upp på landsvägen som går parallellt med vägen en kilometer tidigare.Fairlane skrev:En annan intressant iakttagelse jag gjorde efter att ha bott i olika villaområden några år nu är att folk som bor längre in ofta kör rätt fort tills de kommer närmare sitt eget hus, då sjunker hastigheten drastiskt. Jag bodde tidigare i ytterdelarna av området och märkte att hastigheten var onödigt hög utanför oss, trots att den säkert var under skyltad maxhastighet. Rörde man sig in i området märkte man att farten var lägre. Nu bor jag längst in och upptäcker att jag gör likadant om jag inte tänker till.
Nej, jag skrev:P PeGe Stockholm skrev:
Vad som är lämpligt är mycket mycket lägre när man backar, det håller du ju med om själv. Ändå tror du att någon som kör olämpligt fort framåt inte kommer göra det bakåt för att...? 30 km/h är för fort framåt i ett trångt villaområde, 15 km/h är superfort bakåt i samma område, jag hade definitivt mycket hellre mött någon som kör 30 km/h framåt och har en chans att se mig när jag kommer gåendes/cyklandes än någon som backar mot mig i 15 km/h och hoppas att deras backkamera är bra nog.Pytt skrev:
Ett år sedan, men visst, tror du inte på vad jag säger är det ingen idé att diskutera. Vet inte var du har fått din information om hur backsensorer fungerar ifrån, men jag kan lova dig att ingen tillverkare kommer någonsin rekommendera att du litar mer på dem än på din egen syn. De automatiska bromssystemen som är vanliga idag är oftast hjälpsystem och har sina begränsningar de med, undantaget de självkörande bilarna men de använder flera system (kameror och radar/lidar) för ökad pålitlighet. Så kör alla i ditt område runt med de senaste Tesla-bilarna kan man strunta i om de backar eller kör framåt, men det tror jag inte är så vanligt.P PeGe Stockholm skrev:
Jag är 100% för ny teknik så det här är absolut inget anti-självkörande bilar-prat, men när vi pratar om huruvida man bör backa 100 meter istället för att vända och ett av argumenten för det är att det finns bra hjälpsystem i bilen så får vi ju prata om de bilar som gemene Svensson kan antas ha idag, och de är helt enkelt inte tillräckligt bra för att lita på dem att sköta situationen åt dig. Automatbroms under krypkörning och backning blir bättre hela tiden och det är så jäkla bra att de finns för de har räddat folk undan olyckor också, men ingen biltillverkare vill ta över ansvaret från dig som förare ännu och det finns en anledning till det.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Det är väl lämpligt att använda samma regler som i ett gångfartsområde:Fairlane skrev:
För i villaområdet finns både gående, cyklister, lekande barn, barn på trehjulingar och folk som luftar sina hundar och katter.
Har haft precis samma tanke de senaste dagarna, egentligen borde ALLA villagator göras om till gångfartsområden/gårdsgator.
Apropå diskussionen om lämpligheten att barn leker på gatorna: Som liten var det inte mycket man INTE gjorde på gatan utanför huset. Möjligen kurragömma då, för det är jäkligt svårt att gömma sig där. Cykelrace, landhockey, lek i vattenpölar, allt möjligt! Jag spenderade nog mer tid på gatan då än vad jag gör nu, och dör kör jag en hel del bil i jobbet.
Apropå diskussionen om lämpligheten att barn leker på gatorna: Som liten var det inte mycket man INTE gjorde på gatan utanför huset. Möjligen kurragömma då, för det är jäkligt svårt att gömma sig där. Cykelrace, landhockey, lek i vattenpölar, allt möjligt! Jag spenderade nog mer tid på gatan då än vad jag gör nu, och dör kör jag en hel del bil i jobbet.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Hur gammal är du??? när min far byggde "vårt" hus 1958 så fans det gips. Det mins jag mycket tydligt då dom ställde en bit gips för öppningen i den tunna dom eldade i och som låg i sandhögen där sanden till dom puttasde källarväggarna väggarna värrmdes så att den inte skulle frysa. Efter några dagar ramlade en cirkelrund bit in i tunnan och gubbarna tyckte att det bara var skit för gipsen skulle ju vara obrännbar. Men dom sa inget om papperet som höll ihop skivan
Kan tillägga att jag idag hörde om en kvinna som brukar släppa ratten i rondellkörning då hon märker att bilens lane-assist tar över och "vill" köra själv. Hon tror hon har en självkörande bil...Pytt skrev:Nej, jag skrev:
Vad som är lämpligt är mycket mycket lägre när man backar, det håller du ju med om själv. Ändå tror du att någon som kör olämpligt fort framåt inte kommer göra det bakåt för att...? 30 km/h är för fort framåt i ett trångt villaområde, 15 km/h är superfort bakåt i samma område, jag hade definitivt mycket hellre mött någon som kör 30 km/h framåt och har en chans att se mig när jag kommer gåendes/cyklandes än någon som backar mot mig i 15 km/h och hoppas att deras backkamera är bra nog.
Ett år sedan, men visst, tror du inte på vad jag säger är det ingen idé att diskutera. Vet inte var du har fått din information om hur backsensorer fungerar ifrån, men jag kan lova dig att ingen tillverkare kommer någonsin rekommendera att du litar mer på dem än på din egen syn. De automatiska bromssystemen som är vanliga idag är oftast hjälpsystem och har sina begränsningar de med, undantaget de självkörande bilarna men de använder flera system (kameror och radar/lidar) för ökad pålitlighet. Så kör alla i ditt område runt med de senaste Tesla-bilarna kan man strunta i om de backar eller kör framåt, men det tror jag inte är så vanligt.
Jag är 100% för ny teknik så det här är absolut inget anti-självkörande bilar-prat, men när vi pratar om huruvida man bör backa 100 meter istället för att vända och ett av argumenten för det är att det finns bra hjälpsystem i bilen så får vi ju prata om de bilar som gemene Svensson kan antas ha idag, och de är helt enkelt inte tillräckligt bra för att lita på dem att sköta situationen åt dig. Automatbroms under krypkörning och backning blir bättre hela tiden och det är så jäkla bra att de finns för de har räddat folk undan olyckor också, men ingen biltillverkare vill ta över ansvaret från dig som förare ännu och det finns en anledning till det.
Det är en bra tanke. Kan dock vara svårt att genomföra i områden som planerats som ett stort träd av gator som alla mynnar ut i en enda utfart till en större genomfartsgata.T ToRy skrev:
K karlmb skrev:
... Och sånt folk låter dom ha körkort...
Undrar hur tusan hon bär sig åt i omarkerade rondeller, dvs utan "lanes" som bilen kan följa... Vissa rondeller är ju svåra nog att hålla sig rätt i även "manuellt".
Iofs, skulle ju helt plötsligt förklara varför man alldeles för ofta ser spår efter ett fordon som åkt rakt i en rodell
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
Har inte läst alla inlägg, så kanske repeterar. Har ni pratat med grannen? Verkar mest vara en fix ide för personen att backa. För det ser ut som det är gott om plats att vända. Att använda andras uppfarter är inte ok, det kan ju markägaren förbjuda.J Jorod skrev:Hej,
vi har en kommunal gata som vårt tomt angränsar till på samma gata finns 5st hus på båda sidor av vägen.
Grannen som bor längst in på gatan har ingen möjlighet att vända sin bil på sin uppfart då gatan saknar vändzon och deras uppfart ligger längst in på gatan. Detta innebär att grannen backar de ca 100m förbi samtliga grannar och in på deras uppfart varvid vi är flertalet med småbarn. är detta verkligen okej? har försökt få tag på kommunen.
Grannens uppfart och avsaknaden av vändzon
[bild]
De e la klart att grabben ska få backaH HEM2121 skrev: