Jag har mycket svårt att tro på att denna lösning blir bra. Ditt krav bör vara gör om gör rätt tycker jag.

Problemet är väl att de har konsumentsköpslagen på sin sida, om jag förstår saken rätt. De har skyldighet och rätt att åtgärda min reklamation..

R
Jag har precis gjort tätskikt i mitt badrum och det som är viktigt är att få brunnsmanchetten under våtrumsduken att sitta fast mot betongen. Brunnsmanchetten är avsevärt större än det hål de har tagit upp på bilden ovan. Hur fanken har de tänkt att få den på plats?
Din folie ser exakt ut som den jag har använt i mitt badrum, är det Mapei som är tillverkaren av tätskiktet?

Bild på manchetten jag satte i helgen, skulle tro att den var ca 35x35cm.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ja, det är CC Höganäs system, men det står Mapei på grejerna. Hålet är större än 35 * 35, så den manschetten ska nog få plats. Det som oroar mig är sedan hur skarven mot befintligt tätskikt ska göras. Kollade lite på det som de frilagt igår och det är ju hål och repor i det.
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

R
CC Höganäs saluför isåfall enbart Mapeis grejer. Jag har tidigare snackat med Mapeis supportavdelning och själva systemet bygger ju på att man skarvar ihop dukarna med hjälp av en skarvremsa som ingår i deras system. Dock står de både i manualen och som killen på deras support sa, man ska alltid undvika att sätta skarvar i brunnsområdet eftersom det är störst risk att läckage uppstår just i dessa skarvar vid brunn. Dvs exakt tvärtemot de dina hantverkare nu vill göra.

Men jag ser inte att de har monterat någon brunnsmanchett överhuvudtaget på bilderna du visar. Du ska ha en sådan manchett som jag visar på bilden ovan under själva duken där brunnen är placerad. I ditt fall måste de alltså ner med en manchett under duken, sen får de lägga mapeflex 45 silicon ovanpå manchetten och sen folieduk ovanpå. Därefter sätter man mapefelx 45 over skarvarna och placerar skarvduk ovanpå.

Här kan du läsa mer om hur tätskiktet ska sättas om hantverkarna är ute och cyklar:
http://www.mapei.com/public/SE/guid...-monteringsanvisning-se-0515-20150506-low.pdf

rer.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Jag blir osäker på vilket tätskiktssystem som använts. I våtrumsanmälan till GVK står det Höganäs G 12-3 och Höganäs V 12-3. Men det står Mapei på duken. Jag ringde den som ansvarar för mitt badrum på firman, "arbetsledaren". Han hade ingen aning om vilket system det var. Jag sa att jag gärna ville veta, så han skulle kolla upp det...

Joellernej skrev:
Jag blir osäker på vilket tätskiktssystem som använts. I våtrumsanmälan till GVK står det Höganäs G 12-3 och Höganäs V 12-3. Men det står Mapei på duken. Jag ringde den som ansvarar för mitt badrum på firman, "arbetsledaren". Han hade ingen aning om vilket system det var. Jag sa att jag gärna ville veta, så han skulle kolla upp det...
Jag har ett Höganäs system på vägg V 12-3, och på golv G 12-3. men det är ljusgrått, men det var något år sedan. kan tänkas att dom ändrat.
Se: https://www.byggahus.se/forum/socia...-sig-en-omgang-25.html?perpage=15#post1987805

R
Joellernej skrev:
Jag tycker det ser ut som du har de jag kört med vilket är Mapei och står de Mapei på duken så är det så. Firman du köpt jobbet av verkar ha noll koll. Mapeis instruktioner avråder från att skarva i brunnsområdet och någon brunnsmanchett kan jag inte heller se under duken så de verkar ha glömt den...:|

Olika tätskikt monteras på olika sätt så man får ju hoppas att firman som gör job hos dig vet hur Mapeis tätskikts ska sättas....?

Redigerat:
Jag hat pratat med Mapei, och deras tekniker säger att det inte finns några hinder att skarva nära brunnen, bara man har fem cm hel och ren duk att skarva mot.

R
ja de är så hela Mapeis system är uppbyggt att man sätter skarvduk i skarvar, dock avråder de i monteringsmanualen att skarva vid brunnen.

Nu har de tagit upp den andra golvbrunnen också, och försökt sätta kortlingar. Vet inte riktigt, har de lyckats?
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

R
Kan inte uttala mig om reglandet men vinkeljärn känns som en nödlösning. Normalt sett drar man väl fast en regel in i motliggande regel med en skruv som går tvärs igenom båda men de kan man ju såklart inte här då hela bjälklaget inte är blottat.

Hur ska de få bort det gamla fixet från duken utan att skada duken? Annars får de ju lägga fix på det nuvarande fixet och då kommer de bli nivåskillnad på plattorna.

Redigerat:
Vad är det vita på sista bilden? Latexfog eller lim? Ska inte de nya reglarna skruvlimmas ovanifrån genom spånskivan? Annars kanske den rör sig lite i förhållande till monteringsplattan. Mycket tveksam till denna "lagning"

Jag tror det är någon form av lim. Vet inte riktigt. Vet inte riktigt vad tanken är med det heller, kortlingar ska väl inte limmas fast? Det känns som att de tar stöd mot undertaket. Kortlindarna känns inte helt stumma. Det känns som att golvbrunnen kommer sitta sämre nu. Men om det nu anses vara hantverksmässigt utfört så borde min försäkring gälla nu, vilket inte var fallet innan. Även om jag inte känner mig särskilt lugn av detta.

Det är spånskivan som ska skruvlimmas på reglarna i vanliga fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.