H
De kan köra med att du borde sett det tidigare om de är oseriösa. Det är inte du som skall se det, utan det är de hantverkaren som som du anlitat som skall veta hur det skall vara utfört när det är fackmannamässigt. De skall ha lärt sig det på kurserna som BKR och Säker vatten har för att de skall bli certifierade.
 
Jag har pratat med tillverkaren av golvbrunnen, och enligt dem är det inte godkänt att montera i träbjälklag utan monteringsplatta. Och man måste kortla runt brunnen. Vilken står väldigt tydligt i monteringsanvisningarna. Det räcker alltså inte med spånskiva och masterboard.
 
H
Vad säker BKR och Säker vatten om att deras medlemmar gör fel? Prata med hantverkaren därefter och hur de tänkt sig. För det måste ju rivas upp och göras rätt utan kostnad för sig.
 
Åh herregud! Riktigt dåligt gjort och definitivt inte fackmannamässigt.
Firman har troligen insett att du kanske inte har full koll på alla moment och tagit genvägar för att göra jobbet fortare och tjäna mer pengar. ( om det är fastpris).
Riktigt dåligt gjort! Hade krävt ett nytt badrum.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag har pratat med GVK och deras länskontrollant. Och med firman. Jag inväntar utlåtande från GVK-besiktning innan jag gör något. Firman är än så länge oförstående inför att detta skulle vara någon form av fel. Enligt GVK-s kontrollant är firman välrenommerad.
 
Redigerat:
H
Joellernej skrev:
Jag har pratat med GVK och deras länskontrollant. Och med firman. Jag inväntar utlåtande från GVK-besiktning innan jag gör något. Firman är än så länge oförstående inför att detta skulle vara någon form av fel. Enligt GVK-s kontrollant är firman välrenommerad.
Kanske inte så länge till, dock. Det bli intressant vad Gvk besikningsmannen säger.
 
HEM2121 skrev:
Det är bara det att försäkringsbolagen vill ha hantverkare certifierat vid BKR och Säker vatten. Mindre bök vid en ev. skada.
Detta stämmer inte, men däremot skall det vara utfört enligt GVK eller BKR. Vem som helst får göra badrummet själv, gör efter bkr/gvk och dokumentera så är det Inget bolag som säger nej om du får en skada. Detta som du skriver om är Martin timells fel.
 
Joellernej skrev:
Jag har pratat med tillverkaren av golvbrunnen, och enligt dem är det inte godkänt att montera i träbjälklag utan monteringsplatta. Och man måste kortla runt brunnen. Vilken står väldigt tydligt i monteringsanvisningarna. Det räcker alltså inte med spånskiva och masterboard.
Jag skulle aldrig låta detta badrum vara som det är, det finns bara en väg. Riv allt och låt en annan firma göra om det, på rätt sätt.

Lycka till.
 
Joellernej skrev:
När man kapar kakel för att montera en inspektionslucka, är det då oundvikligt att det blir flisigt i kanten?
[bild]
När man gör så här måste man vattenslippa kanterna så att man får bort alla utslag. Detta ser för jävligt ut. Precis som alla andra kort du visat.
 
H
Tornberg. Ja, med då fodras att du fotar varje delmoment hur många gånger som helst. Du har något att falla tillbaka på om det är en certifierat företag som har gjort arbetet, du kan få en bra handläggare och du kan få en handläggare som inte begriper ett dugg. Så, för att släppa en massa bök så är det bättre att en certifierad firma. Sen är det inte sagt att en certifierad firma är bättre.
 
Redigerat:
Joellernej skrev:
Företaget är ett etablerat företag med ett tiotal anställda som har funnits i många år i Stockholmsområdet.
Frågan är bara inom vilken bransch. Ser ut som du ringt ut några förvirrade IT-konsulter.
 
Knappast någon anledning att fota varje moment flera ggr. Fota bjälklag, monteringsplatta för brunn, tätskikt, så är du safe. Certifikat? Bara för att man har körkort så betyder det ju knappast att man är en bra bilförare.
 
Jag känner nästan att jag behöver ta badrummet lite i försvar. Jag har ju fotat detaljer som jag är missnöjd med, men i stort tycker jag att det är fint. Men golvbrunnen gör ju att allt känns fel och jobbigt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tom fläkten är monterad på högkant... :rolleyes:
 
Ja, det skulle egentligen varit en PAX-fläkt. Men jag tror de tog den här och satte den 90 grader roterat för att försöka dölja kabeln, som kom ut ur väggen ganska långt från ventilationsröret. Jag frågade byggaren flera gånger innan kakling och innan tätskiktet om det verkligen stämde att ledningarna skulle komma ut så långt från ventilationsröret, att det inte såg ut så i PAX-fläktens monteringsanvisningar, men han intygade att det var exakt där som ledningen skulle komma ut. Det funkar ju att ha den så här med, men det ser lite fel ut, och det går inte att använda sig av snöret som ska hänga ner för att starta den manuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.