Det skall byggas som en ram av reglar runt golvbrunnen, sedan monteras en monteringsram på dessa och i den monteras brunnen.

• Gilla
Joellernej och 1 till
  • Laddar…
M
Där ser man, att man har FESTOOL betyder inte automatiskt att man är helseriös hantverkare. :p

• Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Nu börjar jag tycka att detta är jobbigt. Från början gällde det mest estetiska detaljer, varav de flesta skulle gå att fixa till relativt enkelt. Men när jag tittar på bilderna där firman håller på och lägger igen golvet så ser jag ju tydligt att golvbrunnarna endast sätts fast i skivorna. Läser jag på GVK så står det ju att "Montageplatta eller likvärdig metod ska tillämpas för golvbrunn i träbjälklag", och det står att man ska förstärka med kortlingar runt om. Så då är det ju inte gjort enligt GVK. Vad blir konsekvensen av det? Är det någon som har liknande erfarenhet?

Redigerat:
H
Jag skulle ringa BKR och Säkervatten och visa man deras medlemmar har för sig. Hör om de kan påverka denne hantverkare. Om golvbrunnen är fel så måste det göras om.

Jag har mejlat BKR och Säkert vatten för råd. Men göras om, det är ju otroligt jobbigt , och ... onödigt. Om det skulle vara så illa att det behöver göras om, vad får vi för kompensation för att vi blir utan badrum under tiden? Jag blir helt matt bara av att tänka på det. Jag får väl invänta vad BKR säger, och hoppas att det inte är så allvarligt. Men jag vill ju att det ska bli rätt, det är ju det jag har betalat för.

H
Ja, det förstår jag, är det fel på brunnen är det ju inte kul. Men är det fel på golvbrunnen så får du tyvärr bereda dig på att detta kommer att ta sin tid om du har otur och hantverkare krånglar. Du skall även ta reda på om du har möjlighet på pga hela arbetets utförande, att det inte är fackmannamässigt utfört, om du har rätt att ta någon annan hantverkare, det förutsätter givetvis att du får tillbaka pengarna från hantverkaren som har gjort arbetet nu. Vad du kan få kompensation vet jag inte, det kanske du kan fråga konsumentvägledaren om. Har du skrivet in vite i kontraktet när badrummet ska vara klart så ökar chansen till kompensation. Hör inte BKR eller säker vatten av sig så ring dem. Gå med i Villaägarna 405,00/år så får du gratis juridisk hjälp och även hjälp i byggtekniska frågor.

Redigerat:
  • Gilla
Joellernej
  • Laddar…
Kolla upp vilket märke det är på golvbrunnen och stäm sedan av med tillverkarens monteringsföreskrift så kan du ställa hantverkaren mot väggen sedan. ( om det är felmonterat )
Lägg upp bilder på brunnen så kan nån här säkert identifiera den om du inte vet själv.

Det är en flexibrunn.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag läser monteringsanvisningarna så står det att man ska använda monteringsplatta, om jag förstår dem rätt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta med att vara med i Säkert vatten och Gvk är ju mycket bluff. Vem som helst kan skaffa detta certifikat och få folk att tro att de är duktiga hantverkare..

Företaget är ett etablerat företag med ett tiotal anställda som har funnits i många år i Stockholmsområdet.

Det är nog bara att riva alltihopa tyvärr.
Ingen monteringsplatta utan bara hål i spånskivan utan stöd under kan aldrig bli godkänt.
Dessa hantverkare kan inte ha någon som helst koll på gällande regler.
Hur övrigt tätskikt är gjort kan man bara gissa sig till.
Tag kontakt med firman omgående för att få deras syn på saken. Är dom hyfsat seriösa skyller dom på nån inhyrd underleverantör men tar på sig att göra om rubbet.

• Gilla
tornberg
  • Laddar…
Det är nog bara att riva alltihopa tyvärr.
Ingen monteringsplatta utan bara hål i spånskivan utan stöd under kan aldrig bli godkänt.
Dessa hantverkare kan inte ha någon som helst koll på gällande regler.
Hur övrigt tätskikt är gjort kan man bara gissa sig till.
Tag kontakt med firman omgående för att få deras syn på saken. Är dom hyfsat seriösa skyller dom på nån inhyrd underleverantör men tar på sig att göra om rubbet.

Tråden borde kanske flyttas till badrumsforumet också där de riktiga experterna finns

Ja, jag har frågat hur man flyttar trådar, men inte fått något svar. Vet du? Den hamnade fel av misstag. Men jag får bra, men nedslående, svar här också

S
Ja det verkar onekligen som att du har en tuff process framför dig, hoppas firman är seriös nu bara.

H
tornberg skrev:
Detta med att vara med i Säkert vatten och Gvk är ju mycket bluff. Vem som helst kan skaffa detta certifikat och få folk att tro att de är duktiga hantverkare..
Det är bara det att försäkringsbolagen vill ha hantverkare certifierat vid BKR och Säker vatten. Mindre bök vid en ev. skada.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.