47 649 läst · 183 svar
48k läst
183 svar
Inför slutbetalning av badrum: gnälla på detaljer?
Så här ser det ut i tvättstugan, där de nya vattenrören kommer. De satte inga pendelfästen, så röret kändes väldigt dåligt förankrat. Efter att jag frågat om det så satte det fast ett, men de fick borra flera gånger innan de lyckades. Jag tycker att de åtminstone kunde spackla igen hålen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak till som jag har anmärkt på (man känner sig ju som en kverulant efter ett tag...) är att de monterade WC-fixturen till den vägghängda toan på en sådan höjd att inbyggnadsfronten blev svårkaklad. Firman försökte rädda situationen genom att ta en kant av den fanerade toppskivan och limma under den faktiska toppskivan.
Logga in
Skapa konto
urslag blir det oftast när man kapar med vinkelslip / vattensåg, jag brukar ritsa med kakelskäraren innan jag sågar så blir det oftast bättre, hur man skulle kunna vattenslipa bort urslag vet jag inte?
Vid fönstret hade iaf jag satt kakellist, eller frågat kunden hur denne vill ha det där.
Är det limmade gipsskivor på golvet?
Har man följt GVK eller BKR? du pratar om båda?
Vid fönstret hade iaf jag satt kakellist, eller frågat kunden hur denne vill ha det där.
Är det limmade gipsskivor på golvet?
Har man följt GVK eller BKR? du pratar om båda?
Hej. Om jag pratar om båda så är det ett misstag från min sida. De ska följa GVK.
Jag ville inte helst inte ha kakellist, utan helst platta med glaserad kant.
Jag ville inte helst inte ha kakellist, utan helst platta med glaserad kant.
Nej. Det har dragit ut på tiden. De sk komma nu i veckan och försöka öppna upp golvet lokalt 50*50 cm runt golvbrunnarna och kortla i efterhand. De andra felen har de inte bemött än.
Ja det är klart att man gör bra jobb när man är certifierad!! Not. Dessa klantarsel är ju med i BKR och det bevisar ju bara vilket falskt intyg detta är. En rörmokare jag känner va på en säkervatten utbildning och av de 25 deltagare som va där, så va det 6 stycken som förstod svenska fullt ut. Proven rättades tillsammans och samtliga fick sitt certifikat, men de som hade problem med att förstå språket, ja de blev också godkänna så det bevisar ju hur säkert det är att en hantverkare skall ha våtrumscertifikat.... I rest my case!
Jag ville inte ha badrumsrenovering igång i början av augusti, eftersom vi hade inplanerat besök då. Då tyckte firman att det var bäst att göra det efter det, vilket jag sa ok till. Sedan ha de dragit ut på det. Nu säger de att de ska komma på onsdag. Får väl se...
Ja, GVK sa att firman var tvungna att göra om på grund av felmonterade golvbrunnar. Nu har de ändrat sig och säger att det räcker att de försöker åtgärda det lokalt. Jag känner mig tveksam till att det är möjligt att få det bra, men får väl hoppas på det. De andra sakerna (dåligt lut på avloppsrör, fula håltagningar, lutande tak, slarvigt måleri etc) har de inte bemött än. Innan sommaren sa de att de skulle göra om och göra allt bra. Jag får låta de komma hit på onsdag och sedan ta diskussionen igen. Det tar så mycket tid och energi bara...
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Jasså så GVK har kommit fram till att brunntillverkarens instruktion om att brunnen skall monteras I en tråregelram nu plötsligt inte behöver följas??? Låter som den "välrenomerade" VVS firman bjudit dem alla på GVK på en go afterwork...Joellernej skrev:Ja, GVK sa att firman var tvungna att göra om på grund av felmonterade golvbrunnar. Nu har de ändrat sig och säger att det räcker att de försöker åtgärda det lokalt. Jag känner mig tveksam till att det är möjligt att få det bra, men får väl hoppas på det. De andra sakerna (dåligt lut på avloppsrör, fula håltagningar, lutande tak, slarvigt måleri etc) har de inte bemött än. Innan sommaren sa de att de skulle göra om och göra allt bra. Jag får låta de komma hit på onsdag och sedan ta diskussionen igen. Det tar så mycket tid och energi bara...
När du en dag får vattenskada runt brunnen och försäkringsbolaget ser att brunnen enbart fasts I en plyfa skiva så får du nog inte många kronor av dem oavsett...
Redigerat:
De ska alltså försöka öppna upp och kortla i efterhand.
Att hålla på och lappa och laga runt brunnen är det sista jag skulle vilja ha gjort i mitt badrum. Nä, sätt ner foten och kräv att allt skall göras om, det är enda sättet att få det bra. Vill de inte gå med på det så måste du kontakta ARN. Stå på dig.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Är det någonstans de kommer läcka så är det i skarvarna runt brunnen.
Tillverkar man skit så måste man räkna med som vvs firma att få skit tillbaka.
Varför betala fullpris för ett badrum som kommer ha kortare livslängd än om det hade gjorts by the book?
Tillverkar man skit så måste man räkna med som vvs firma att få skit tillbaka.
Varför betala fullpris för ett badrum som kommer ha kortare livslängd än om det hade gjorts by the book?
Redigerat:
Blir en del dubbelpostningar, frågade i tråden https://mobil.byggahus.se/forum/badrum/263386-kottla-i-efterhand-2.html#post2322334 , men tänker att det kanske är bättre att hålla mig till den här tråden. De har alltså börjat arbetet. De vill riva upp lokalt och försöka åtgärda. Jag känner mig inte helt bekväm med det, är rädd att det orsakar större skada än att inte göra något. Gillar inte att ha skarvar precis vid golvbrunnen. Enligt mitt försäkringsbolag skulle jag inte få något från dom vid en skada dock, om det inte åtgärdas och brunnarna monteras med platta. De har börjat vid den ena av de två golvbrunnarna. Det ser ut som att de tänker fästa plattan i golvskivorna, vilket väl strikt talat inte heller är riktigt rätt. Sedan så undrar jag om avloppsrören inte bör vara fästa i bjälklaget? I alla fall nära golvbrunnen? Sedan tycker jag det ser vanskligt ut att skarva. De verkar försöka få den existerande folien tillräckligt ren för att kunna limma nytt tätskikt mot. Jag antar att det behöver vara renare än vad det är för att det ska lyckas? Det är också en del småhål och revor. De behöver frilägga mer folie. Jag har pratat med CC Höganäs. Det ska vara okej att skarva. Man behöver minst 30 mm ren oskadd folie att skarva mot.
Vad säger ni, vad hade ni gjort om ni varit mig?
Vad säger ni, vad hade ni gjort om ni varit mig?
Logga in
Skapa konto