yonna yonna skrev:
Jag har hela vuxna livet varit livrädd för att fastna i kontroll. Köpte mitt körkort i Belgien 1967. Bytte till svenskt då jag flyttade hem. Kan absolut inget om vägmärken och körning (ringer nån av mina barn då jag är tveksam) och har kört prickfritt i alla dessa år (utom en fartkamera med 7 km för fort).

Skulle aldrig kunna fixa körkort idag ... 😳
Jag tycker att körkortet inte ska gälla längre än passet. Efter fem år skulle man behöva avlägga nytt prov om man vill köra vidare. I alla fall teoriprov och syntest. Behöver inte vara så hårt att körkortet blir indraget om man inte klarar det helt och hållet. I så fall skulle man bara få en "tvåa" och så får man en månad på sig att plugga på och omprov på det. Trafikreglerna förnyas och alla hänger inte riktigt med så som det är nu. Varför är det inget politiskt parti som föreslår det? Skulle säkert bli populärt 😃

• Gilla
em72
  • Laddar…
Eftersom du framför ett ekipage som du saknar behörighet för så är det ju olovlig körning...

useless useless skrev:
Vad jag har lärt mig så är det alltid uppsåt om man kör en otillåten fordonskombination. Överlast däremot (på en i övrigt tillåten kombinarion) kan vara av oaktsamhet.
Men jag kanske har fel?
Ja, du har fel.

R Rejäl skrev:
Ok tror någ att det blir bekymmer om något händer…
Ja, det är tråkigt om dragkroken lossnar. Men det finns som sagt var ingen lagstadgad maxvikt för efterfordon med bromsar.

R
useless useless skrev:
Ja, det är tråkigt om dragkroken lossnar. Men det finns som sagt var ingen lagstadgad maxvikt för efterfordon med bromsar.
Mot all logik så läste jag mig till detta..
Kan inte förstå att detta inte har reglerats till hållfastheten i draganordningen…
För det är bäddat för stora risker och följder om man kopplar på flera ton gör mycket..

R Rejäl skrev:
Husrannsakan och häktning var detta i Irak eller, husrannsakan bestäms inte av polisen ute på fältet o häktning bestäms av en åklagare. Och brottet i fråga är inte ens i närheten av att leda till fängelsestraff utan bara indraget körkort och böter…
Du verkar helt rudis angående både husrannsakan och häktning.
Ingen åklagare kan bestämma om häktning utan enbart domstol kan bestämma om häktning.
En polisman ute i tjänsten kan mycket väl bestämma om en husrannsakan i ett fordon men ska formellt sett ha fått ett godkännande från vakthavande befäl.
Oftast så bryr sig inte de enskilda poliserna ett dugg om vad de får eller inte får göra utan kräver helt sonika att få titta i bagageluckan eller i skåputrymmet.

• Gilla
  • Haha
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Mot all logik så läste jag mig till detta..
Kan inte förstå att detta inte har reglerats till hållfastheten i draganordningen…
För det är bäddat för stora risker och följder om man kopplar på flera ton gör mycket..
Jag antar att lagstiftaren anser att det inte är någon risk att det blir tillräckligt farligt eftersom man bara får köra 30? Dessutom har väl de flesta förhoppningsvis någon form av självbevarelsedrift...

Rent tekniskt tror jag nog att dragkroken på de flesta bilar håller för minst så mycket som motorn och hjulen klarar av att sätta fart på. Den ska ju vanligtvis klara ett par ton i 80 km/h med allt vad den hastigheten innebär i form av hastiga inbromsningar och undanmanövrar.
Sen skrevs ju lagen långt före var och varannan bil hade fyrhjulsdrift och 200 hästkrafter. I och med att elbilar med flera hundra hästar blir vanligare kanske det är dags att revidera reglerna...

• Gilla
Kasken och 1 till
  • Laddar…
En möjligen intressant aspekt att dra in: vad är det egentligen för extra kompetens som krävs för att köra sk tungt släp på BE eller utökat B?

Visst jag fattar att det tydligen upplevs som så betydelsefullt att det krävs speciella behörigheter i Sverige, men allvarligt talat. Det handlar nästan uteslutande om att man ska visa att man kan reglerna för last och vad man får dra, det är egentligen detta allt handlar om.

Litet om säkerhetskontroller för släpets bromsfunktion som ska visas vid uppkörningen. Notera, vid uppkörningen, jag skulle vilja se de som kör med sk tunga släp som kör dessa procedurer regelmässigt.

Handlar nästan ingenting om några särskilda skills, man ska backa kontrollerat runt något hörn och det kan du i princip göra med ett släp som väger 500 kg, eller 2500 kg. Samma sak, exakt och detta lär vem som helst som någonsin backat med lätt eller tungt släp klara hur enkelt som helst.

Tror alla begriper att detta är rent trams egentligen. Men visst jag ska ta mitt jäkla BE eller utökat B.

Noterade att jag lagvidrigt kört en husvagn på pre96 B-körkort med icke mindre än 20 kg övervikt enligt den där kollen som refererades, hade tur och ertappades inte under min vansinnesfärd. Detta misstag får givetvis aldrig ske igen.

Redigerat:
  • Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skaffa BE istället. Då är det bruttovikten som räknas och vanliga trafikpolisen har ingen våg med sig för att kunna kontrollera om du kör med överlast...
Även med B96 behöver de kontrollera vikten om man kör ex ett 2000kg bil/båtsläp med en bil som får dra 1800kg och släpets egenvikt är 300kg.
Då får man lasta släpet upp till 1500kg.
Hur ska de se det utan vågar?
Totalvikten för bil+släp behöver även understiga 4250kg vilket det gör med många bilar.
Får bilen dra 1900kg får man lasta 1600kg osv upp till 1700kg last.

Excel
GlennB GlennB skrev:
Det beror helt på vilket jobb du söker, söker du rätt (eller fel?) jobb får dom ett fullständigt utdrag.

Söker du "viktigare" jobb finns allt med, om du dessutom tar anställningen så kan det sättas en flagga att alla kommande brott du gör (så länge du är anställd) omedelbart meddelas arbetsgivaren.
Antar att med ”viktigare” jobb så är det placering i säkerhetsklass du menar? Vid eventuella utfall får arbetsgivaren reda på det, är tveksam om en trafikförseelse av denna milda grad har så pass stor påverkan för anställningen att man blir omplacerad/avskedad.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
@SidanKaos trist som attan, men jag tycker du ska ta BE direkt och om du vill så skicka ett pm med adress så postar jag BE boken. Den får du om du vill.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
D
Excel Excel skrev:
Beror väl på behöver, B96 ger mig behörighet att maxlasta vad bilen i princip får dra. Ett BE gör knappt någon skillnad.

Mitt B96 tog en uppkörning och hyra släp av körskola. Klart på en dag.
Skillnaden är att du i princip aldrig kan åka på olovligkörning med BE utan endast överlast samt att det är grymt skönt att slippa hålla koll på totalvikterna av kombinationen och jag kan förflytta ett tomt släp med en totaltvikt på 3.5t med min frus Skoda som inte ens får dra sonens obromsade 750kg släp lastat i annat än 40km/h på B. En annan fördel som tidigare nämnts i tråden är ju att så fort polisen ser att man har BE så tackar dom för sig då dom inte orkar/vet hur man räknar på ekipaget utan läser i sin snabbguide att BE = totaltvikt på hela ekipaget får vara upp till 7t. Har aldrig varit med om att någon polis plockat fram vågar utan sånt läser man om i tidningen när det är trafikveckan en gång per år och dom dammat av gamla pensionerade poliser med vågar på E4;an för att väga lastbilar men det är nog lite olika vart man bor.

Min insats för att ta BE-kort var 3h teorilektion, 1h övningskörning med körskolläraren, teoriprovet två veckor senare och en vecka efter det uppkörningen så det var inte speciellt besvärligt.

• Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
R
lunnabo lunnabo skrev:
Du verkar helt rudis angående både husrannsakan och häktning.
Ingen åklagare kan bestämma om häktning utan enbart domstol kan bestämma om häktning.
En polisman ute i tjänsten kan mycket väl bestämma om en husrannsakan i ett fordon men ska formellt sett ha fått ett godkännande från vakthavande befäl.
Oftast så bryr sig inte de enskilda poliserna ett dugg om vad de får eller inte får göra utan kräver helt sonika att få titta i bagageluckan eller i skåputrymmet.
Har du någonsin varit med?
Polisen i yttre tjänst är i ständig kontakt med vakthavande befäl och det är denna som beslutar om husrannsakan…
Sedan om någon ska häktas så är det en anhållen person som har suttit i förvar som åklagaren anser behöver fortsatt sitta frihetsberövad då begär åklagaren denne att bli häktad i en domstol..
Sedan vad du tror och anser om enskildas polisers ageranden är som sagt dina åsikter…

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Även med B96 behöver de kontrollera vikten om man kör ex ett 2000kg bil/båtsläp med en bil som får dra 1800kg och släpets egenvikt är 300kg.
Då får man lasta släpet upp till 1500kg.
Hur ska de se det utan vågar?
Totalvikten för bil+släp behöver även understiga 4250kg vilket det gör med många bilar.
Får bilen dra 1900kg får man lasta 1600kg osv upp till 1700kg last.
Självklart behöver polisen våg för att se hur mycket överlast du eventuellt har. Det jag skrev var att varenda polisbil inte har en våg med sig, så det är inte alltid så enkelt att kolla bruttovikten vid vägkanten. Totalviktsgränsen för B/B96 kan ju polisen kolla utan att ens behöva kliva ur bilen.
Har du ett äldre BE-kort får du dra släp utan någon totalvikrsbegränsning. Med nyare BE-kort får du dra släp med totalvikt på 3500 kg, vilket i praktiken innebär alla släp med 50 mm kulhandske.
Så har du BE måste polisen alltid väga släpet för att avgöra om det är lagligt eller inte, vilket är svårt om de inte har någon våg med sig för tillfället.

Det är förstås inte kul att torska körkortet för att man dragit lite för mycket. Men det finns gränser och du körde över denna gräns.
Jag tror inte säljaren lurade dig att köra för tungt lastat. Man har ett eget ansvar. Om man ska köra släp så varför inte kolla med transportstyrelsen innan. Ett ... polisen har samma siffror.
Nu är det bara att bita i det sura äpplet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.