66 892 läst · 376 svar
67k läst
376 svar
Indraget körkort och rättegång pga 105kg för tungt ekipage
Ett tusen kilos släp får inte lasta 1000 kilo, det får väga max 1000 kg totalt.13th Marine skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
..och så länge totalvikt bil+släp understiger 4250kg har de lika svårt alltså, eftersom de då måste intyga att släpet väger mindre än det bilen/draget får dra och då behöver det vägas.useless skrev:Självklart behöver polisen våg för att se hur mycket överlast du eventuellt har. Det jag skrev var att varenda polisbil inte har en våg med sig, så det är inte alltid så enkelt att kolla bruttovikten vid vägkanten. Totalviktsgränsen för B/B96 kan ju polisen kolla utan att ens behöva kliva ur bilen.
Har du ett äldre BE-kort får du dra släp utan någon totalvikrsbegränsning. Med nyare BE-kort får du dra släp med totalvikt på 3500 kg, vilket i praktiken innebär alla släp med 50 mm kulhandske.
Så har du BE måste polisen alltid väga släpet för att avgöra om det är lagligt eller inte, vilket är svårt om de inte har någon våg med sig för tillfället.
Om snuten slår på en 2000kg kärra o bil max 2250kg så understiger det 4250kg och då ser de även att bilen får dra 1500-2000kg vad det nu må vara. Finns även några få bilar som får dra 2100 kg med, ex Honda crv kombicoupe diesel.
Sist jag körde bil, fick jag åka till Stockholm för att hitta en 1500 kärra som vägde 330kg om jag minns rätt, när dragbilen bara klarade 1600, fick alltså lasta 1170 vilket då var precis.
Gick inte hitta ett i hela Östergötland.
I det fallet hade det varit smidigt med E-kort, annars klarar man sig om man har rätt dragbil+släp om man inte ska dra mer än 1500-1800kg vilket tar det mesta vad gäller äldre bilar.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
😅 låter lite som mig som försökte klara mig ifrån fortkörning i Finland.
Finland (tillsammans med andra länder) har med automatik 50 km/h när det är en skyltning om tätbebyggt område.
Jag hävda att jag var svensk och i Sverige måste det vara en hastighetsbegränsning med en siffra på.
Polisen sa snällt att det finns information att hämta, inte Finlands sak att skriftligt informera alla dumma svenskar 😎.
Men ibland har man tur också, blev stoppad för att inte stannat vid korsning och stopptecken.
Usch grovt brott tyckte Polisen när jag satt i baksätet i polisbilen med mitt körkort i deras nypor 😟.
Då fick de ett larm om pågående rån och plötsligt blev jag fullständigt utkastad från bilen och körkortet utkastad från polisbilens sido ruta med kommentaren att "nu hade du tur"
Finland (tillsammans med andra länder) har med automatik 50 km/h när det är en skyltning om tätbebyggt område.
Jag hävda att jag var svensk och i Sverige måste det vara en hastighetsbegränsning med en siffra på.
Polisen sa snällt att det finns information att hämta, inte Finlands sak att skriftligt informera alla dumma svenskar 😎.
Men ibland har man tur också, blev stoppad för att inte stannat vid korsning och stopptecken.
Usch grovt brott tyckte Polisen när jag satt i baksätet i polisbilen med mitt körkort i deras nypor 😟.
Då fick de ett larm om pågående rån och plötsligt blev jag fullständigt utkastad från bilen och körkortet utkastad från polisbilens sido ruta med kommentaren att "nu hade du tur"
Hela den här tråden visar bara hur verkligheten vi lever i har blivit i vårt samhälle.SidanKaos skrev:
Polisen jagar svårt kriminella förbrytare som räknat fel på 105 kg på nån djävla formel på en släpvagn!!
Alla ni som svarar i denna tråd borde skämmas.
Skriv istället att de som drabbas av sånt här trakasseri av polisen som vanliga hederliga medborgare borde gå ut på gatorna och protestera tillsammans med oss alla i forumet.
I Frankrike så stannade nästan hela samhället när pensionsåldern höjdes från 62 år till 64 år. Här i Sverige har den möjliga pensionsåldern för alla under 60 år höjts till 67 år!! Tidigare kunde man gå i pension vid 61 år. Nu måste man bli sjukpensionär för att gå i pension innan man är 67 år. Bara som ett exempel på hur vi går med på otroligt livsavgörande frågor utan att göra ett skit.
Det är ett exempel på hur vi trötta svenne bananer fungerar. Vi engagerar oss i frågor typ denna som att en vanlig hederlig medborgare missat på 105 kg i släpvagnsvikt och ska bli hårt straffad för det utan någon praktisk betydelse för säkerhet eller annat. Pust.
För att inte prata om hur vi blir fullständigt lurade av bankerna idag. När jag växte upp fanns det bankrånare som rånade banker. Idag är det bankerna som rånar alla i samhället.
Bankerna har en vinst på minst 200 miljarder kronor 2023.
Hela dagligvaruhandeln inklusive ICA, Coop, Hemköp, Willys, City Gross, Mathem mm mm omsatte 290 miljarder förra året och hade en vinst på kanske 1,5%. Klaga inte på att gurkan blivit dyr i butiken utan klaga på de som verkligen ska klagas på. De som jobbar i dagligvaruhandeln arbetar på riktigt! Vinsten var kanske 4 miljarder och bankerna har en vinst på 200 miljarder. som stänger alla bankkontor, inte lånar ut pengar till privatpersoner (det får Lendo, Sambla mm sköta), knappt svarar i telefon till företagare eller privatpersoner, har lyckats få bort kontanter mm av ren girighet.
Massmedia,som är finansierat av oss skattebetalare, stöder de extremt giriga bankerna till 100%. Vilka pratar massmedia med om bankernas ekonomi och hur de agerar? De pratar bara med bankernas chefsekonomer som förklarar bort varför bankerna är så giriga. När jag växte upp var girighet en dödssynd.
Det är svårt att förstå siffror för oss människor ibland. Kan var värt att nämna att lägger man 1 miljon kronor i en hög med nya tusenlappar på bordet är högen 1 decimeter hög.Lägger man 1 miljard i en hög på bordet i nya tusenlappar blir högen 100 meter hög!!! Vi pratar om miljoner och miljarder men väldigt få förstår skillnaden.
Det här var naturligtvis fel forum att skriva detta men var fan ska man börja för att nån ska vakna och förstå verkligheten?
Prioriteringen verkar varit vettig, i Sverige hade polisen skrivit klart boten innan dom åkte på nästa larm😂D Danne824 skrev:😅 låter lite som mig som försökte klara mig ifrån fortkörning i Finland.
Om du blir dömd så kommer straffet bli 1500kr i böter. I detta fall är det penningböter och inte dagsböter.
Det är dessutom så pass lite över att det med högsta sannolikhet skickar tillbaka körkortet och ger dig en varning. (Om du inte har något sedan tidigare)
Det är dessutom så pass lite över att det med högsta sannolikhet skickar tillbaka körkortet och ger dig en varning. (Om du inte har något sedan tidigare)
I klartext är det aldrig någonsin en åklagare som bestämmer om någon ska bli häktad.R Rejäl skrev:Har du någonsin varit med?
Polisen i yttre tjänst är i ständig kontakt med vakthavande befäl och det är denna som beslutar om husrannsakan…
Sedan om någon ska häktas så är det en anhållen person som har suttit i förvar som åklagaren anser behöver fortsatt sitta frihetsberövad då begär åklagaren denne att bli häktad i en domstol..
Sedan vad du tror och anser om enskildas polisers ageranden är som sagt dina åsikter…
Att du påstår att åklagare bestämmer om häktning är helt enkelt fel.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Det är väl inget konstigt, när varenda snutbil skannar regskyltar automatiskt idag ser de ju direkt att totalvikten överstiger 3500kg, är bra att inte alla får köra tyngre än så för kan man inte lägga ihop två fyrsiffriga tal är det tveksamt om man ska köra runt med flera ton i trafiken? Sen om släpet är tomt spelar ingen roll, regler är regler.E Edslos skrev:
Förstår du att det var en teater för att skrämma arbetsgivaren att vara mer noggrann i fortsättningen?R Rejäl skrev: