66 892 läst · 376 svar
67k läst
376 svar
Indraget körkort och rättegång pga 105kg för tungt ekipage
Vad är det för fel på släpvagns kalkylatorn som Transportstyrelsen tillhanda håller ? 🤔SidanKaos skrev:Hej,
Har råkat ut för en bisarr situation som jag hoppas att några smarta människor här kan ge mig lite råd kring. Jurist är inkopplad med ett första samtal om några dagar.
Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.
Fick redan nu en tid för rättegång i december.
Hur hade ni gjort? Erkänt för att få dagsböter och slippa saken eller strida i domstol i och med att uppsåt saknas.
Jag vill absolut inte att det ska hamna i registret.
Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.
Hjälp!
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Det låter rimligt att en polis hotar en arbetsgivare och därmed riskerar jobbet genom "teater" över något som chefen i detta fall inte ansvarar för, nämligen vad personalen kör runt med, utan föraren.TRJBerg skrev:
Sen kan jag köpa att man är mer naiv i yngre ålder och att det säkert finns arbetsgivare som hotar personal med uppsägning, men då har man nog också ett case där utan att själv bryta mot lagen.
Som tidigare sagts, kanske lite överdrivet men 14 ton och 26 ton nämns härR R650 skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/5441646
Imponerad över att du hittade tråden och inlägget😄.MathiasS skrev:Du sa:
Men lagen är som den är. Om du inte råkat ta körkort före 1996, då kombinationen bil och släp får vara 4250 kg.
Dvs du har blandat ihop övergångsregeln från 1996 som gör att man får köra tyngre personbil än 3500kg, med behörigheten B96 som tillåter totalvikt på 4240kg (bil+släp).
Det är en slump att ”96” förekommer på två sätt.
Då hade jag alltså helt rätt, förutom en liten detalj alltså. Tack för upplysningen det hade jag inte aning om. Har bara hört talas om B96. Samt att flera frågat om jag tagit före 96.
Det är nog tyvärt många som kör med fel uppgifter pga. att det är "96" i båda.
…eller helt fel, lite beroende på hur man ser det - men det är bättre med halvfulla glas än halvtomma så jag tycker vi kör på din variant.A AG A skrev:Imponerad över att du hittade tråden och inlägget😄.
Då hade jag alltså helt rätt, förutom en liten detalj alltså. Tack för upplysningen det hade jag inte aning om. Har bara hört talas om B96. Samt att flera frågat om jag tagit före 96.
Det är nog tyvärt många som kör med fel uppgifter pga. att det är "96" i båda.
😀
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 242 inlägg
Kollade du
https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Finns en sida som berättar alllt, sen att du är naiv och tror på säljaren kan väll inte lagen råda över.
2 mins koll hade kunnat spara dig detta.
https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Finns en sida som berättar alllt, sen att du är naiv och tror på säljaren kan väll inte lagen råda över.
2 mins koll hade kunnat spara dig detta.