66 971 läst · 376 svar
67k läst
376 svar
Indraget körkort och rättegång pga 105kg för tungt ekipage
Det är lite så här det blir så fort en tråd kommer upp på förstasidan... En massa personer som inte orkar läsa hela tråden (eller ens den första sidan...) läser TS och sen kastar de in en kommentar vars innehåll ofta har varit avhandlat redan...useless skrev:
Här handlar det om att man blandar ihop påföljd för överlast (dvs bruttovikter för höga) med påföljd för olovlig körning (sammanlagda totalvikter för höga)T Testarn skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Det var ju våldsamt vilken reaktion det blev! Förr i tiden kunde man som utlandssvensk byta ut urländskt körkort till svenskt när man återinflyttade efter att ha kört prickfritt i Sverige under viss tid. Det gjorde jag när jag flyttade hem igen (- samtidigt som jag privatimporterade vårt lands första registrerade Honda-bil ☺️). Jag är väldigt intresserad av både bilar och bilkörning och det är utmärkt att regelverket ändrats och moderniserats.C cbrolin skrev:
Mitt inlägg var närmast en kommentar till att det ÄVEN IDAG finns förare som inte känner till tekniska delar i teoridelen som avser dragvikt etc TROTS att man har godkänt körkort. Den insikten likaväl som min vägran att själv träningsköra mina barn när körkortsåldern infann sig visar nog att jag är ansvarsfull bilförare.
Så plocka bort era arga gubbkommentarer 😉!
Jo tack, jag har läst hela tråden och den här ihopblandningen har gjorts flera gånger i tråden och har påpekats. Jag vidhåller att trådar har en tendens att spåra ur eller upprepa sig när den visas på förstasidan och medlemmar kastar sig in i diskussionen utan att läsa ordentligt.C CPHB skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Kan bara instämma, skaffade B96 förra året för att kunna dra båten, nu när jag ska byta bil (hybrid) så överskrider jag maxlast på B96 så behöver ett BE nu..useless skrev:
Så ta BE direkt, skippa mellansteget på B96 som inte ger mkt med nyare (el)bilar..
//M
Jag gissar att detta faktiskt gäller de flesta förare. Tror det är väldigt få som har alla regler kring detta i huvudet. Själv nöjer jag mig att kontrollera vad som gäller för den kombo av bil/släp som jag tänker köra och bryr mig inte nämnvärt om resten av regelverket kring detta.yonna skrev:
Jag tycker nog att det är lite olika "värt" att ta BE kontra B96 beroende på förutsättningar. Vi har, som jag har nämnt i tidigare inlägg, ett 1300 kg släp och en bil med 2270 kg totalvikt och vi kommer kanske i framtiden att skaffa större båt som kommer att kräva max 1500 kg trailer.A avendere skrev:
För min sambo som inte har några som helst ambitioner att köra riktigt tunga kombinationer så kommer ett B96 att ge den marginal som krävs om vi byter till en lite tyngre bil och ett lite tyngre släp/trailer.
Då handlar det om en enklare uppkörning med lite kunskap om lastning och lastsäkring samt ett manöverprov, med en liten kostnad,
För min del så finns chansen att jag kommer vilja köra större bilar med ffa större släp/trailer och med tanke på övriga förutsättningar kring kostnader för att ta BE eller B96 så blev det ett BE.