P Petri19 skrev:
[länk]
Ett bra tips är att läsa tråden innan man svarar. Det handlar inte om överlast, utan olovlig körning.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Ett bra tips är att läsa tråden innan man svarar. Det handlar inte om överlast, utan olovlig körning.
Det är lite så här det blir så fort en tråd kommer upp på förstasidan... En massa personer som inte orkar läsa hela tråden (eller ens den första sidan...) läser TS och sen kastar de in en kommentar vars innehåll ofta har varit avhandlat redan...

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det är lite så här det blir så fort en tråd kommer upp på förstasidan... En massa personer som inte orkar läsa hela tråden (eller ens den första sidan...) läser TS och sen kastar de in en kommentar vars innehåll ofta har varit avhandlat redan...
Här handlar det om att man blandar ihop påföljd för överlast (dvs bruttovikter för höga) med påföljd för olovlig körning (sammanlagda totalvikter för höga)

• Gilla
Petri19
  • Laddar…
Fairlane
E Edslos skrev:
Polisen jagar svårt kriminella förbrytare som räknat fel på 105 kg på nån djävla formel på en släpvagn!!
Formeln är alltså "totalvikt bil" + "totalvikt släp" < 4250 kg. Riktigt avancerat...

Fairlane Fairlane skrev:
Formeln är alltså "totalvikt bil" + "totalvikt släp" < 4250 kg. Riktigt avancerat...
Ja, alldeles för avancerat... Eftersom TS har vanligt B-kort är den korrekta formeln:
"totalvikt bil" + "totalvikt släp" <= 3500 kg.

• Gilla
  • Haha
Zevv och 3 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Eller bara haft tur och dina medtrafikanter svurit både en och två gånger åt din körning.
Det var ju våldsamt vilken reaktion det blev! Förr i tiden kunde man som utlandssvensk byta ut urländskt körkort till svenskt när man återinflyttade efter att ha kört prickfritt i Sverige under viss tid. Det gjorde jag när jag flyttade hem igen (- samtidigt som jag privatimporterade vårt lands första registrerade Honda-bil ☺️). Jag är väldigt intresserad av både bilar och bilkörning och det är utmärkt att regelverket ändrats och moderniserats.

Mitt inlägg var närmast en kommentar till att det ÄVEN IDAG finns förare som inte känner till tekniska delar i teoridelen som avser dragvikt etc TROTS att man har godkänt körkort. Den insikten likaväl som min vägran att själv träningsköra mina barn när körkortsåldern infann sig visar nog att jag är ansvarsfull bilförare.

Så plocka bort era arga gubbkommentarer 😉!

• Gilla
  • Haha
Drmek och 5 till
  • Laddar…
T
C CPHB skrev:
Här handlar det om att man blandar ihop påföljd för överlast (dvs bruttovikter för höga) med påföljd för olovlig körning (sammanlagda totalvikter för höga)
Jo tack, jag har läst hela tråden och den här ihopblandningen har gjorts flera gånger i tråden och har påpekats. Jag vidhåller att trådar har en tendens att spåra ur eller upprepa sig när den visas på förstasidan och medlemmar kastar sig in i diskussionen utan att läsa ordentligt.

• Gilla
CPHB
  • Laddar…
Fairlane
useless useless skrev:
Ja, alldeles för avancerat... Eftersom TS har vanligt B-kort är den korrekta formeln:
"totalvikt bil" + "totalvikt släp" <= 3500 kg.
Oops, skrev fel, men formeln är precis lika lätt.

• Gilla
useless
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Tack! Vart hittade du detta någonstans? Skicka gärna länken.
Detta inlägg handlar om överlast av bruttovikter. Inte olovlig körning pga överskriden sammanlagd totalvikt. Blanda inte ihop dessa.

useless useless skrev:
"totalvikt bil" + "totalvikt släp" <= 3500 kg. NOPE, 3500kg bil och där släp max 750kg dvs tågvikt 4250kg

useless useless skrev:
Skaffa BE istället. Då är det bruttovikten som räknas och vanliga trafikpolisen har ingen våg med sig för att kunna kontrollera om du kör med överlast...
Kan bara instämma, skaffade B96 förra året för att kunna dra båten, nu när jag ska byta bil (hybrid) så överskrider jag maxlast på B96 så behöver ett BE nu..

Så ta BE direkt, skippa mellansteget på B96 som inte ger mkt med nyare (el)bilar..

//M

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Känns som det är något mer som inte kommit fram.Handlar det om grov olovlig körning eller bara olovlig körning.

• Text om olaglig körning med tungt släp, E-behörighet krav, lindrig överträdelse och maximalvikt överskridande.
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
att det ÄVEN IDAG finns förare som inte känner till tekniska delar i teoridelen som avser dragvikt etc
Jag gissar att detta faktiskt gäller de flesta förare. Tror det är väldigt få som har alla regler kring detta i huvudet. Själv nöjer jag mig att kontrollera vad som gäller för den kombo av bil/släp som jag tänker köra och bryr mig inte nämnvärt om resten av regelverket kring detta.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
T
A avendere skrev:
Kan bara instämma, skaffade B96 förra året för att kunna dra båten, nu när jag ska byta bil (hybrid) så överskrider jag maxlast på B96 så behöver ett BE nu..

Så ta BE direkt, skippa mellansteget på B96 som inte ger mkt med nyare (el)bilar..

//M
Jag tycker nog att det är lite olika "värt" att ta BE kontra B96 beroende på förutsättningar. Vi har, som jag har nämnt i tidigare inlägg, ett 1300 kg släp och en bil med 2270 kg totalvikt och vi kommer kanske i framtiden att skaffa större båt som kommer att kräva max 1500 kg trailer.
För min sambo som inte har några som helst ambitioner att köra riktigt tunga kombinationer så kommer ett B96 att ge den marginal som krävs om vi byter till en lite tyngre bil och ett lite tyngre släp/trailer.
Då handlar det om en enklare uppkörning med lite kunskap om lastning och lastsäkring samt ett manöverprov, med en liten kostnad,

För min del så finns chansen att jag kommer vilja köra större bilar med ffa större släp/trailer och med tanke på övriga förutsättningar kring kostnader för att ta BE eller B96 så blev det ett BE.

T
V växelventil skrev:
Känns som det är något mer som inte kommit fram.Handlar det om grov olovlig körning eller bara olovlig körning.
Min "killgissning" är att det handlar om olovlig körning eftersom TS inte har tidigare överträdelser registrerade eller haft körkortet indraget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.