T Testarn skrev:
Jag tycker nog att det är lite olika "värt" att ta BE kontra B96 beroende på förutsättningar. Vi har, som jag har nämnt i tidigare inlägg, ett 1300 kg släp och en bil med 2270 kg totalvikt och vi kommer kanske i framtiden att skaffa större båt som kommer att kräva max 1500 kg trailer.
För min sambo som inte har några som helst ambitioner att köra riktigt tunga kombinationer så kommer ett B96 att ge den marginal som krävs om vi byter till en lite tyngre bil och ett lite tyngre släp/trailer.
Då handlar det om en enklare uppkörning med lite kunskap om lastning och lastsäkring samt ett manöverprov, med en liten kostnad,

För min del så finns chansen att jag kommer vilja köra större bilar med ffa större släp/trailer och med tanke på övriga förutsättningar kring kostnader för att ta BE eller B96 så blev det ett BE.
Visst, har man marginal att spela på så går det med B96, men i mitt fall så blir det olovlig fordonskombination när jag nu byter bil (samma märke/modell, men nyare och hybrid) vilket känns lite "lustigt".

Reglerna borde revideras map tyngden på elektriska bilar men det lär jag inte ha tid att vänta på så det blir BE eller låta båten stå. Såklart man man välja en lättare bil men inte helt lätt idag om man har stor familj som ska få plats också. Får väl skriva av detta på kontot för "i-landsproblem" och gå vidare..

//M
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har hela vuxna livet varit livrädd för att fastna i kontroll. Köpte mitt körkort i Belgien 1967. Bytte till svenskt då jag flyttade hem. Kan absolut inget om vägmärken och körning (ringer nån av mina barn då jag är tveksam) och har kört prickfritt i alla dessa år (utom en fartkamera med 7 km för fort).

Skulle aldrig kunna fixa körkort idag ... 😳
Känns tryggt att ha dig på vägarna..
 
R Ravens skrev:
Känns tryggt att ha dig på vägarna..
Vad är skillnaden mot att @yonna skulle köra runt här som turist?

Tänk vad jobbigt det skulle vara att behöva ta körkort i varenda land man ska köra i.
 
  • Gilla
Doks
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är skillnaden mot att @yonna skulle köra runt här som turist?

Tänk vad jobbigt det skulle vara att behöva ta körkort i varenda land man ska köra i.
Problemet är nog inte vart körkortet är taget, utan att hon skriver: "Kan absolut inget om vägmärken och körning"
 
  • Gilla
Ravens och 1 till
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Har råkat ut för en bisarr situation som jag hoppas att några smarta människor här kan ge mig lite råd kring. Jurist är inkopplad med ett första samtal om några dagar.

Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.

Fick redan nu en tid för rättegång i december.

Hur hade ni gjort? Erkänt för att få dagsböter och slippa saken eller strida i domstol i och med att uppsåt saknas.
Jag vill absolut inte att det ska hamna i registret.

Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.

Hjälp!
Hur mycket överlast innan man blir av med körkortet?


Vi frågar Transportstyrelsen som just har färdigställt sin nya praxis utifrån ändringen i Trafikförordningen 4 kap. 4 §, som nu anger totalvikt. – Vid 10 procents överlast blir det en varning, Vid mer än 30 procents överlast kan körkortet återkallas.2 mars 2021
 
  • Haha
CPHB och 1 till
  • Laddar…
Men nu är det inte överlass han åkt dit på, utan olovlig körning. Då hans körkort inte har rätt behörighet för den vikten.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S steelcenter skrev:
Hur mycket överlast innan man blir av med körkortet?
Suck... Ännu en nykomling i tråden som tror att det har något med överlast att göra...
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
P
I och för sig inte riktigt samma sak men jag upptäckte av en slump att min förra bil inte fick dra mitt obromsade EU släp på 650 kg den den bara var godkänd för 630 kg. Med andra ord hade jag kört för fort i 2 år med det släpet då vad jag läste mig till så fick man köra max 40 kmh.
 
H Hallerudsbo skrev:
Faan då föll det där.
Det handlar säkert också om situationen.
Äger man släpet själv och är ute och kör båtvagn eller hästkärra så höjs nog förväntningarna på att man ska ha lite koll.
Åker med ett lånat, avställt och fellastat släp så blir det nog mer uppenbart att man inte har koll och får ett "lilla gumman"-bemötande.
Det kan också vara beroende på hårfärg och kupstorlek
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Förstår inte att folk aldrig kan ta i och ta det riktiga k-kortet ist. för att dutta med halvmesyser och behöva kolla om man får dra släpet och vara orolig för vilken bil man kan välja i framtiden bara för man inte orkar ta steget upp till BE.. Ta BE och häng på i stort sätt vilket släp som helst bakom lillbilen bara lastvikten är under kontroll (ej inräknat minibilar och annat krafs)
 
  • Gilla
Classe73 och 2 till
  • Laddar…
Med förra bilen fick jag dra allt jag personligen hade intresse av att hänga på:
Svärfars släp på 1000kg
eller bygghandelns fria släp på strax under 1300kg.

Men nuvarande bil kan jag inte nyttja bygghandelns släp, det blir för tungt. Men vi klarar oss med svärfars.

Nu kikar jag på elbil, men de rackarna väger oftast så mycket att jag inte ens kan dra svärfars släp.

Visst, jag har inga problem att ta ett kort till, men jag får nog inte med den bättre hälften på det. Och det är så smidigt att skicka henne att hämta och lämna släpet ;)
 
H
S Stuff skrev:
Det handlar säkert också om situationen.
Äger man släpet själv och är ute och kör båtvagn eller hästkärra så höjs nog förväntningarna på att man ska ha lite koll.
Åker med ett lånat, avställt och fellastat släp så blir det nog mer uppenbart att man inte har koll och får ett "lilla gumman"-bemötande.
Det kan också vara beroende på hårfärg och kupstorlek
Ja klart.
Men hör körde hon olovligt med då hon inte ens har BE.
Men var säkert en polis som vart med längre och inte bryr sig så mycket, bara dom slipper mer pappers arbete
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Förstår inte att folk aldrig kan ta i och ta det riktiga k-kortet ist. för att dutta med halvmesyser och behöva kolla om man får dra släpet och vara orolig för vilken bil man kan välja i framtiden bara för man inte orkar ta steget upp till BE.. Ta BE och häng på i stort sätt vilket släp som helst bakom lillbilen bara lastvikten är under kontroll (ej inräknat minibilar och annat krafs)
Varför lägga mer tid/pengar på ett E kort om man klarar sig fint med ett B96?. Handlar ju om vad man har för behov.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Förstår inte att folk aldrig kan ta i och ta det riktiga k-kortet ist. för att dutta med halvmesyser och behöva kolla om man får dra släpet och vara orolig för vilken bil man kan välja i framtiden bara för man inte orkar ta steget upp till BE.. Ta BE och häng på i stort sätt vilket släp som helst bakom lillbilen bara lastvikten är under kontroll (ej inräknat minibilar och annat krafs)
Det är väl just att börja läsa all teori igen som avskräcker. Där krävs lite mer insats, framför allt om man inte har läshuvud. Många frågor känns faktiskt mycket klurigare idag. Trots att reglerna kanske inte är svårare så känns det som att frågeförfattarna har vissa sadistiska dragningar.

(Jag personligen har jättebra läshuvud men är ganska lat, så jag kanske skaffar mig ett B96 i första hand ändå.)

Eftersom teoridelen inte bara inkluderar de släp-specifika delarna utan ALL teori så vore det spännande att göra provet dubbelriktat. Dvs gör man riktigt dåligt ifrån sig så tappar man också sitt befintliga B-kort ;)
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.