70 558 läst · 377 svar
71k läst
377 svar
Indraget körkort och rättegång pga 105kg för tungt ekipage
Vad kostade uppgraderingen till BE?T Testarn skrev:Jag tycker nog att det är lite olika "värt" att ta BE kontra B96 beroende på förutsättningar. Vi har, som jag har nämnt i tidigare inlägg, ett 1300 kg släp och en bil med 2270 kg totalvikt och vi kommer kanske i framtiden att skaffa större båt som kommer att kräva max 1500 kg trailer.
För min sambo som inte har några som helst ambitioner att köra riktigt tunga kombinationer så kommer ett B96 att ge den marginal som krävs om vi byter till en lite tyngre bil och ett lite tyngre släp/trailer.
Då handlar det om en enklare uppkörning med lite kunskap om lastning och lastsäkring samt ett manöverprov, med en liten kostnad,
För min del så finns chansen att jag kommer vilja köra större bilar med ffa större släp/trailer och med tanke på övriga förutsättningar kring kostnader för att ta BE eller B96 så blev det ett BE.
Beklagar och lider med dig. Tror inte heller det är någon chans att komma undan detta, hade den chansen funnits hade alla kört samma visa oavsett om de visste om totalvikten eller ej. Åker väl på oaktsamheten.SidanKaos skrev:Hej,
Har råkat ut för en bisarr situation som jag hoppas att några smarta människor här kan ge mig lite råd kring. Jurist är inkopplad med ett första samtal om några dagar.
Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.
Fick redan nu en tid för rättegång i december.
Hur hade ni gjort? Erkänt för att få dagsböter och slippa saken eller strida i domstol i och med att uppsåt saknas.
Jag vill absolut inte att det ska hamna i registret.
Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.
Hjälp!
Det man kan sikta på är väl att komma så lindrigt undan som möjligt. Du lär få samma påföljd i tinget som åklagaren erbjuder så du har inget att förlora mer än tid, ork och skammen att sitta i tinget. Skulle tippa på att om man har väldigt ömmande skäl kan man få ner påföljden lite, som att du var tvungen att frakta din dödssjuka häst till veterinären akut och ingen djurambulans eller frun med BE fanns i närheten. Vet inte hur de beräknar dagsböterna men de baseras på din inkomst... Så du kan ju minimera den om du har möjlighet!
Det var inget ni talade om hur mycket beloppet skulle hamna på när det blev tal om dagsböter?SidanKaos skrev:Hej,
Har råkat ut för en bisarr situation som jag hoppas att några smarta människor här kan ge mig lite råd kring. Jurist är inkopplad med ett första samtal om några dagar.
Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.
Fick redan nu en tid för rättegång i december.
Hur hade ni gjort? Erkänt för att få dagsböter och slippa saken eller strida i domstol i och med att uppsåt saknas.
Jag vill absolut inte att det ska hamna i registret.
Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.
Hjälp!
Det finns en praxis som Transportstyrelsen använder när de återkallar körkort. Polisen omhändertar körkort i avvaktan på TS beslut. Enligt körkortslagen ska detta göras när det på sannolika skäl kan komma att bli återkallat. Ett bra exempel är 31 km/h över gällande hastighetsbegränsning. Vid den typen av olovlig körning med för tung släpvagn brukar det röra sig om 800kg om inga försvårande omständigheter finns. Givetvis att det vid upprepade tillfällen kan tas från 1 kg över men första gången och att inget annat ligger till grund för ingripandet så ligger praxis där. Viktigt att ha med sig att det är en praxis för deras handläggning och att det kan ske tidigare ifall det finns skäl för det.R Rejäl skrev:
/Richard
Ok, liten skillnad mellan 800kg och 105kg känns som om TS har haft otur alternativt inte tänker på att hen har något sedan tidigare…R RichardN123 skrev:Det finns en praxis som Transportstyrelsen använder när de återkallar körkort. Polisen omhändertar körkort i avvaktan på TS beslut. Enligt körkortslagen ska detta göras när det på sannolika skäl kan komma att bli återkallat. Ett bra exempel är 31 km/h över gällande hastighetsbegränsning. Vid den typen av olovlig körning med för tung släpvagn brukar det röra sig om 800kg om inga försvårande omständigheter finns. Givetvis att det vid upprepade tillfällen kan tas från 1 kg över men första gången och att inget annat ligger till grund för ingripandet så ligger praxis där. Viktigt att ha med sig att det är en praxis för deras handläggning och att det kan ske tidigare ifall det finns skäl för det.
/Richard
Det enda jag har är en fortkörning för ca 3 år sedan. Minns inte hur mycket för mycket det var men fick en liten böter på plats och sen var de ringet mer med det.R Rejäl skrev:
Ett handfast tips! Dra det till rättegång och berätta för domaren att hans fru och mammas vikt var de enskilt största anledningarna till att ekipaget vägde på tok för mycket. Lova sedan att nästa gång inte plocka upp kvinnor av den kalibern igen, oavsett vad du har för uppdämda behov.
Ja fick indraget körkort för två fortkörningar inom två år utav transportstyrelsen, poliserna tyckte att det var lindriga fortkörningar.SidanKaos skrev:
Men två månader efter den andra boten så kom det ett brev ifrån transportstyrelsen om att dom avsåg att dra in mitt körkort i en månads tid.. överklagade men det hjälpte inte..
Motiveringen var att jag inte hade lärt mig läxan den första gången…
Dessa två fortkörningar är dom enda olovligheterna jag har haft i snart 30 års tid..
Har kompisar som har betydligt fler fortkörnings böter men har klarat kortet så det verkar helt godtyckligt, precis som i ditt fall fastän du blev av med det på plats…
Tycker att det borde finnas en tydlighet om körkortsingripande men det är bara vad lilla jag tycker…