R RichardN123 skrev:
Det finns en praxis som Transportstyrelsen använder när de återkallar körkort. Polisen omhändertar körkort i avvaktan på TS beslut. Enligt körkortslagen ska detta göras när det på sannolika skäl kan komma att bli återkallat. Ett bra exempel är 31 km/h över gällande hastighetsbegränsning. Vid den typen av olovlig körning med för tung släpvagn brukar det röra sig om 800kg om inga försvårande omständigheter finns. Givetvis att det vid upprepade tillfällen kan tas från 1 kg över men första gången och att inget annat ligger till grund för ingripandet så ligger praxis där. Viktigt att ha med sig att det är en praxis för deras handläggning och att det kan ske tidigare ifall det finns skäl för det.

/Richard
800 kg gäller väl vid överlast, inte för hög totalvikt?

O Ossian K Olsson skrev:
Bor kompisen i Lidköping?
Knappast en FE35a på den bilden.

SidanKaos SidanKaos skrev:
Haha japp! Bra syn! Det översteg med 100kg! Kollade redan igår hur jag skulle ta utökat B men måste ha tillbaka körkortet först 😋
Utökat B är bara konstgjord andning som ger några extra kilo. Om man ändå håller på är det lika bra att ta BE. Då måste dessutom polisen väga ekipaget för att avgöra iom att bruttovikt gäller då.

Det är inte svårt eller jobbigt att ta ett körkort till. Man får skippa några timmar framför teven bara :)

• Gilla
  • Älska
Smeafan och 4 till
  • Laddar…
Magnus Göransson Magnus Göransson skrev:
Utökat B är bara konstgjord andning som ger några extra kilo. Om man ändå håller på är det lika bra att ta BE. Då måste dessutom polisen väga ekipaget för att avgöra iom att bruttovikt gäller då.

Det är inte svårt eller jobbigt att ta ett körkort till. Man får skippa några timmar framför teven bara :)
Det kommer att bli ett BE efter att detta äventyr är avslutat😅

• Gilla
  • Älska
maxmsm och 7 till
  • Laddar…
?
R Rejäl skrev:
Ja fick indraget körkort för två fortkörningar inom två år utav transportstyrelsen, poliserna tyckte att det var lindriga fortkörningar.
Men två månader efter den andra boten så kom det ett brev ifrån transportstyrelsen om att dom avsåg att dra in mitt körkort i en månads tid.. överklagade men det hjälpte inte..
Motiveringen var att jag inte hade lärt mig läxan den första gången…
Dessa två fortkörningar är dom enda olovligheterna jag har haft i snart 30 års tid..
Har kompisar som har betydligt fler fortkörnings böter men har klarat kortet så det verkar helt godtyckligt, precis som i ditt fall fastän du blev av med det på plats…
Tycker att det borde finnas en tydlighet om körkortsingripande men det är bara vad lilla jag tycker…
Hur fort körde du då de 2 gångerna?

Jag hade 2 fortkörningar på 3 månader, ena på om jag kommer ihåg rätt 70 på 50 väg och den andra 29 på 80 väg där jag även körde om civilpolisen.
Tror det blev 6000 kr i böter. Du måste ha haft båda 2 på närmre 30 över?

? Rkarlsson skrev:

Jag hade 2 fortkörningar på 3 månader, ena på om jag kommer ihåg rätt 70 på 50 väg och den andra 29 på 80 väg där jag även körde om civilpolisen.
29 på 80-väg? Fick du P-böter?

• Haha
  • Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
?
29 på 80-väg? Fick du P-böter?
Jag missa, +29km/h så 109km/h blev snittet på filmen. Han försökte få mig på heldraget med, men den prata jag bort då han inte hade den helt på filmen.

• Gilla
Magnus Göransson
  • Laddar…
useless useless skrev:
800 kg gäller väl vid överlast, inte för hög totalvikt?
Nej, överlass är 30% procent på totalvikten. Sen hindrar man fortsatt färd och får lasta av redan vid 10%. Det sistnämnda regleras i trafikförordningen.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
? Rkarlsson skrev:

Nej inom 2 år fick jag böterna 2016 och andra 2017. Har haft körkort i snart 30 år…
Första boten var på en 70 väg körde 82km/h
Polisen drog av 3km/h så 9km/h gör fort.
Andra var på 80 väg körde i 94km/h samma här dom drog av 3km/h så 11km/h för fort..
Poliserna sa inget om indragning utan var nöjda med böterna och att jag godtog dom..
Transportstyrelsen har rätt att dra in körkortet vid upprepade fortkörningar, dock tror jag att jag fick en grinig handläggare som inte hade vaknat på rätt sida den dagen mitt ärende hamnade på hennes bord…
Vad jag har förståt så kan körkortsingripandet ske ganska lång i efterhand i mitt fall ca 2 månader efter min sista fortkörning..,
Håller tummarna på att du slipper😉

R RichardN123 skrev:
Nej, överlass är 30% procent på totalvikten. Sen hindrar man fortsatt färd och får lasta av redan vid 10%. Det sistnämnda regleras i trafikförordningen.
Så körkortet borde inte bli indraget om man drar ett tomt släp och sammanlagda totalvikten är 750 kg för hög?

R
? Rkarlsson skrev:

Ska det vara någon rättvisa så borde du bli av med ditt minst 3 månader😉

Några extra kilo kan vara rätt många.
På min gamla Bmw 530 ökade det från 1440kg till 2000kg jämt.
Sällan jag drar mer än 2 ton.
Sen så kan det finnas andra anledningar till b96, jag fick mitt betalt via jobbet så för mig och vissa andra så är det kanske en onödig kostnad för ett behov som inte finns att betala egna pengar för E behörighet.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P
Då måste dessutom polisen väga ekipaget för att avgöra iom att bruttovikt gäller då
Det där med bruttovikt gäller idag för alla B-kort.
Så länge man håller sig under behörihetsnivån när det kommer till summan på totalvikterna så får man dra ett släp där man inte kan lasta fullt.

Tex Med Bkort (3500kg) så kan man dra ett släp med 2 tons totalvikt efter en bil på 1.5 tons totalvikt, förutsatt att bilen får dra släpet tomt eller med liten last.

Finns en bild på forumet som brukar dyka upp lite då och då. @MathiasS ?
I dessa fall kommer polisen behöva väga.

Utökat B (dvs kod 96 eller allmänt kallat B96) är inte helt dumt.
Enkelt att ta och bruttovikten räknas för mindre släp.

Det är när man kommer upp i högre dragvikter och tunga bilar så är BE mer ett måste.
Hästfolk tex borde alltid ta BE för att helt slippa tänka på totalvikter (pga tung last) och bara tänka på bruttovikt vs dragvikt. Men snåla som de ofta är så tar de bara utökat B.
Hantverkare/bygga-hemma-proffs (dvs alla här på forumet :) borde väl också fundera BE.

Min tanke när jag tog BE var att kunna skaffa ett större släp så grannen inte kunde låna det... ;)
Eller nja.. gjorde det för det var kul. Och idag så är det klart skönt att ha det.

TS lilla historia kanske får fler att tänka på släpvikter och körkort...
En liten "Jag tar BE kort tråd" kanske vi får av TS någongång efter avtjänat straff.... Hoppas

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
A
Vad har detta med bygga hus att göra?

• Arg
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Bäst vi slutar moderaten har hittat hit😢

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.