perra i skogen perra i skogen skrev:
Max släpvangsvikt är inte det samma som bruttovikt. Har du B kort och bilen får ha en vagn med totalvikt 1300, får du inte koppla på en vagn med totalvikt 1400kg, även om vagnen är tom.
Har du däremot BE så får du dra vagnen med totalvikt på 1400kg så länge bruttovikten inte är högre än 1300kg..
Har du läst ett registreringsbvis någon gång? Så här kan det stå t ex:

Informationstabell om fordonskoppling och släpvagnsvikter relaterade till körkortsbehörighet B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det betyder att du får dra ett släp med en totalvikt på 1829 kg med B-kort. Men släpets bruttovikt får aldrig vara högre än 1200 kg oavsett behörighet.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Max släpvangsvikt är inte det samma som bruttovikt. Har du B kort och bilen får ha en vagn med totalvikt 1300, får du inte koppla på en vagn med totalvikt 1400kg, även om vagnen är tom.
Har du däremot BE så får du dra vagnen med totalvikt på 1400kg så länge bruttovikten inte är högre än 1300kg..
Allt handlar om man hamnar över eller under 3500kg i första steget och därmed vilket körkort som krävs. Så svåra är inte reglerna.
 
useless useless skrev:
Har du läst ett registreringsbvis någon gång? Så här kan det stå t ex:

[bild]


Det betyder att du får dra ett släp med en totalvikt på 1829 kg med B-kort. Men släpets bruttovikt får aldrig vara högre än 1200 kg oavsett behörighet.
Du läste tydligen inte mitt inlägg.
Att det kan stå som i ditt exempel är jag mycket medveten om.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Du läste tydligen inte mitt inlägg.
Att det kan stå som i ditt exempel är jag mycket medveten om.
"max släpvagnsvikt" är i alla fall i min terminologi vad släpvagnen får väga, dvs bruttovikt. Transportstyrelsen verka ha samma uppfattning.


Maximal släpvagnsvikt​

Den maximala släpvagnsvikten är en begränsning av hur mycket släpvagnen och lasten högst får väga och som beror på bilens och kopplingsanordningens konstruktion (bruttovikt avgör). På bilens registreringsbevis under punkten O.1 och O.2 står det vad som är bilens högsta vikt för släpvagn.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Du läste tydligen inte mitt inlägg.
Att det kan stå som i ditt exempel är jag mycket medveten om.
Men du har fel i ditt inlägg, max släpvagnsvikt är bruttovikten, dvs vad släpet max får väga vid körning med den aktuella bilen.
 
useless useless skrev:
Även med ett nytt B-kort får du köra en fordonskombination som väger mer än 3500 kg så länge dragbilen väger max 3500 kg och släpet väger max 750 kg (och övriga kriterier för t ex bilens maximala släpvagnsvikt är uppfyllda).
Har du någon källa som styrker det du skriver? Om så är fallen kommer min kompis bli överlycklig men jag har aldrig hört talas om det tidigare
 
R Robban8 skrev:
Har du någon källa som styrker det du skriver? Om så är fallen kommer min kompis bli överlycklig men jag har aldrig hört talas om det tidigare
Transportstyrelsen, står på sidan om släp. Ett lätt släp får man alltid dra på b-kort. Definitionen för lätt släp är flytande beroende på vikterna.
 
R Robban8 skrev:
Har du någon källa som styrker det du skriver? Om så är fallen kommer min kompis bli överlycklig men jag har aldrig hört talas om det tidigare
"Har du en bil med en totalvikt på högst 3 500 kilo får du ändå koppla till ett lätt släp vilket gör att tågvikten kan komma upp till som högst 4 250 kilo och du får köra det ekipaget på ett B-körkort."
https://www.transportstyrelsen.se/s...orkort/fordon-du-far-kora/personbil-med-slap/


För att komma upp över 3500 kg måste du alltså ha en bil med en totalvikt på minst 2750 kg. För att komma upp i 4250 kg måste du alltså ha en bil med exakt 3500 kg totalvikt.
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Har råkat ut för en bisarr situation som jag hoppas att några smarta människor här kan ge mig lite råd kring. Jurist är inkopplad med ett första samtal om några dagar.

Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.

Fick redan nu en tid för rättegång i december.

Hur hade ni gjort? Erkänt för att få dagsböter och slippa saken eller strida i domstol i och med att uppsåt saknas.
Jag vill absolut inte att det ska hamna i registret.

Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.

Hjälp!
Jag blir inte klok på om du hade last på släpet? Kan du visa att du har vägt efter bästa förmåga och surrat lasten väl så har du åtminstone visat på någorlunda gott omdöme. Nästa fråga, om du vill bråka är om polisens våg var korrekt! Den var kanske inte kalibrerad.
Lycka till!
 
  • Haha
perra i skogen
  • Laddar…
G Grimstorp_1 skrev:
Jag blir inte klok på om du hade last på släpet? Kan du visa att du har vägt efter bästa förmåga och surrat lasten väl så har du åtminstone visat på någorlunda gott omdöme. Nästa fråga, om du vill bråka är om polisens våg var korrekt! Den var kanske inte kalibrerad.
Lycka till!
Är inte övervikt han åkt dit på, utan olovlig körning då han haft ett släp med för hög totalvikt mot vad hans behörighet klarade av.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Anthon AE skrev:
Vad har detta med bygga hus att göra?
Vad blir nästa steg att ifrågasätta? Att bara de som bygger hus får delta? Får jag bestämma några som inte får vara med? Jo alla som kliver in och säger att så här får man inte göra
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Men du har fel i ditt inlägg, max släpvagnsvikt är bruttovikten, dvs vad släpet max får väga vid körning med den aktuella bilen.
Denna svenska blir knas, faktiskt.

Max släpvikt är inte bruttovikten men det är EN bruttovikt.

Bruttovikten anger hur mycket något väger i verkligheten, mätt med våg.

Max släpvikt anger hur mycket bilen får dra och det mäts som en bruttovikt.

Lät det rimligt?
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Är inte övervikt han åkt dit på, utan olovlig körning då han haft ett släp med för hög totalvikt mot vad hans behörighet klarade av.
Hehe..Man ska nog inte tala om vikter när det gäller kvinnor och framförallt inte övervikt😢
 
G Grimstorp_1 skrev:
Jag blir inte klok på om du hade last på släpet? Kan du visa att du har vägt efter bästa förmåga och surrat lasten väl så har du åtminstone visat på någorlunda gott omdöme. Nästa fråga, om du vill bråka är om polisens våg var korrekt! Den var kanske inte kalibrerad.
Lycka till!
Varför tror du att polisen hade en våg?
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
För ALLA behörigheter ska man betrakta totalvikt OCH bruttovikt.

Detta gäller B, B96 och BE oavsett tillverkningsdatum (med något enstaka undantag där).

...så den som säger att BE bara behöver betrakta bruttovikten har fel.
Kan du förklara när totalvikten spelar in för ett släp när man har BE? För ett släp med vanlig 50mm kula är maxvikten aldrig över 3.5 ton eftersom högre vikt inte tillåts på kopplingsanordningen.

För nya BE får man förvisso inte köra släp med med högre sammanlagd totalvikt än 3.5 ton, men vilken kopplingsanordning är godkänd för flera släp förutom lasbils- eller jordbruksdrag? Trailer med vändskiva hamnar där, men de är ett specialfall.

Nu kommer väl någon med en bild på en personbil med VBG-drag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.