70 018 läst · 377 svar
70k läst
377 svar
Indraget körkort och rättegång pga 105kg för tungt ekipage
Sett till lagöverträdelsen här i detta fall är det totalvikten som är relevant men i övrigt är det fel att påstå att bruttovikt inte räknas för B behörighet.U Utsliten och utdömd skrev:
Det finns inga halmstrån över huvud taget.O skrev:
Här handlar det inte om överlast utan om olovlig körning. Det är körkortsbehörighet för fordonskombinationen som saknas.
TS har bara att acceptera påföljden. Det finns inga förmildrande omständigheter. Tyvärr
Har inte spytt på mer än länge.R Rejäl skrev:
Skriver däremot men du verkar inte veta så mycket om det skrivna så förstår om du inte vet skillnaden mellan maginnehåll och de skrivna orden.
Kanhända är du bättre på något annat?
Jisses, 20 sidor och folk fattar fortfarande inte att det är skillnad på olovlig körning och överlast. Stärker mig i min åsikt att det nog fan borde krävas BE för att få dra släp överhuvudtagetC CPHB skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 793 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 793 inlägg
BH-trådarna brukar spåra ur efter typ 3 sidor så 17 sidor nonsens är helt normalt☕Tomtom79 skrev:
Det kan ju vara så att dom som inte inser skillnaden mellan olovlig körning och överlass inte har ett släp och aldrig satt sig in i viktreglerna för släp kontra bilens vikt.
….men ändå känner att de måste svara i tråden och berätta hur det funkar.Mats-S skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 003 inlägg
Ja, det handlar om olovlig körning, men normalpåföljden för detta är INTE indraget körkort utan böter, alltså borde inte polisen på plats tagit ifrån TS hennes körkort.C CPHB skrev:
Troligen kommer inte körkortet dras in alls när/om det går vidare, utan TS får böter.
..Om det inte finns flera saker att väga in, typ fortkörningar och vållande till olycka.
Nu blandar du ihop vem som bestämmer vad.GlennB skrev:Ja, det handlar om olovlig körning, men normalpåföljden för detta är INTE indraget körkort utan böter, alltså borde inte polisen på plats tagit ifrån TS hennes körkort.
Troligen kommer inte körkortet dras in alls när/om det går vidare, utan TS får böter.
..Om det inte finns flera saker att väga in, typ fortkörningar och vållande till olycka.
Olovlig körning kan ger i normalfallet böter som antingen bestäms av polis på plats eller i ett senare skede av åklagare i form av ett strafföreläggande. Alternativt att det går till domstol och de bestämmer påföljden för detta brott.
Körkortsfrågan bestämmer inte polisen men polisen kan omhänderta körkortet.
Transportstyrelsen är den myndighet som bestämmer om det ska göras en återkallelse av körkortet.
Vad jag vet kan INTE polisen utdela böter för olovlig körning på plats, det går alltid vidare till strafförelägagnde eller domstol, till skillnad från exempelvis fortkörning.lunnabo skrev:
Ja, men polisen får bara omhänderta körkort om det är mycket sannolikt att det kommer att återkallas, minns inte den exakta formuleringen, men detta är som sagt att brott där normalpåföljden INTE är återkallat körkort, alltså ska INTE polisen ta körkortet på plats.lunnabo skrev:
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Hur är det med ett DE ekipage då. Jag tänker mig en dansbandsbuss eller liknande med ett VBG drag som någon registrerar om till personbil klass 2. Ifall man hänger på ett lastbilssläp bakom den bussen och du har ett gammalt BE kort så att du inte har någon viktbegränsning på släpet, då kommer du kanske upp i 60 ton.
Eller ifall man personbilsregistrerar ett busståg?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Busståg
Eller ifall man personbilsregistrerar ett busståg?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Busståg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder