H HenrikHuslöse skrev:
Kan du förklara när totalvikten spelar in för ett släp när man har BE? För ett släp med vanlig 50mm kula är maxvikten aldrig över 3.5 ton eftersom högre vikt inte tillåts på kopplingsanordningen.

För nya BE får man förvisso inte köra släp med med högre sammanlagd totalvikt än 3.5 ton, men vilken kopplingsanordning är godkänd för flera släp förutom lasbils- eller jordbruksdrag? Trailer med vändskiva hamnar där, men de är ett specialfall.

Nu kommer väl någon med en bild på en personbil med VBG-drag...
Du måste ha koll på sammanlagda totalvikter för att veta att du har nytta av din BE-behörighet. 😬
 
  • Haha
HenrikHuslöse
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Har du en bil med en totalvikt på högst 3 500 kilo får du ändå koppla till ett lätt släp vilket gör att tågvikten kan komma upp till som högst 4 250 kilo och du får köra det ekipaget på ett B-körkort."
[länk]


För att komma upp över 3500 kg måste du alltså ha en bil med en totalvikt på minst 2750 kg. För att komma upp i 4250 kg måste du alltså ha en bil med exakt 3500 kg totalvikt.
Tack!
 
R Robban8 skrev:
Har du någon källa som styrker det du skriver? Om så är fallen kommer min kompis bli överlycklig men jag har aldrig hört talas om det tidigare
Regeln gäller alltså bara om du har ett släp med max 750 kg totalvikt. Har din kompis ett tyngre släp så har han ingen anledning att vara lycklig.
 
  • Gilla
Robban8 och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Kan du förklara när totalvikten spelar in för ett släp när man har BE? För ett släp med vanlig 50mm kula är maxvikten aldrig över 3.5 ton eftersom högre vikt inte tillåts på kopplingsanordningen.

För nya BE får man förvisso inte köra släp med med högre sammanlagd totalvikt än 3.5 ton, men vilken kopplingsanordning är godkänd för flera släp förutom lasbils- eller jordbruksdrag? Trailer med vändskiva hamnar där, men de är ett specialfall.

Nu kommer väl någon med en bild på en personbil med VBG-drag...
Nu sa jag inte specifikt "totalvikt släp" i mitt inlägg och jag tänker att vi pratar om vad man bör göra generellt och inte tex du eller jag.

1. Även med BE är det ju lämpligt att kontrollera att man får köra dragbilen.
2. Jag håller med om att de flesta/alla släp med 50-handske är begränsade till 3500kg, så där är det ingen större chansning att inte kolla detta.
3. Det finns ju "BE-trailers" som ibland uppfyller 3500/3500kg som vemsomhelst får köra med BE, och ibland är det större saker som bara den med gammalt BE får köra...

Så bortsett från att kontrollera att bilen får köras är det undantag vi pratar om, jag håller med om det. Men å andras sidan, hur jobbigt är det att ha koll på det?
 
Det är väl inte helt ovanligt med kombidrag med 60 mm kula på lite större pickuper och liknande?
 
useless useless skrev:
Det är väl inte helt ovanligt med kombidrag med 60 mm kula på lite större pickuper och liknande?
Vanligt förr när man det var max 2000 kg på 50 mm kula.
 
D Daniel 109 skrev:
Det ska inte bli värre påföljd för att man vill få sin sak prövad. Det skulle inte medföra någon vidare rättssäkerhet.
Tror inte att "påföljden" i sig blir värre men förlorar han så blir det ju mer kostnader i form av eventuella advokatkostnader osv.
 
?
R Rejäl skrev:
Nej inom 2 år fick jag böterna 2016 och andra 2017. Har haft körkort i snart 30 år…
Första boten var på en 70 väg körde 82km/h
Polisen drog av 3km/h så 9km/h gör fort.
Andra var på 80 väg körde i 94km/h samma här dom drog av 3km/h så 11km/h för fort..
Poliserna sa inget om indragning utan var nöjda med böterna och att jag godtog dom..
Transportstyrelsen har rätt att dra in körkortet vid upprepade fortkörningar, dock tror jag att jag fick en grinig handläggare som inte hade vaknat på rätt sida den dagen mitt ärende hamnade på hennes bord…
Vad jag har förståt så kan körkortsingripandet ske ganska lång i efterhand i mitt fall ca 2 månader efter min sista fortkörning..,
Håller tummarna på att du slipper😉
Det hände mig 2013 när vi hade trafikpoliser. Så det är preskiberat.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
?
R Rejäl skrev:
Ska det vara någon rättvisa så borde du bli av med ditt minst 3 månader😉
Ja det hade bara kostat en sisådär 51000 kr i total kostnad :p
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS har ju inte kört med överlast!
Överlast en är det som överstiger 3500 kg oavsett last eller ej
 
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Z zimbas skrev:
Överlast en är det som överstiger 3500 kg oavsett last eller ej
Brås på bil och släp.
Har du en bil med en totalvikt på högst 3 500 kilo får du ändå koppla till ett lätt släp vilket gör att tågvikten kan komma upp till som högst 4 250 kilo och du får köra det ekipaget på ett B-körkort
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Har råkat ut för en bisarr situation som jag hoppas att några smarta människor här kan ge mig lite råd kring. Jurist är inkopplad med ett första samtal om några dagar.

Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.

Fick redan nu en tid för rättegång i december.

Hur hade ni gjort? Erkänt för att få dagsböter och slippa saken eller strida i domstol i och med att uppsåt saknas.
Jag vill absolut inte att det ska hamna i registret.

Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.

Hjälp!
Tråkigt det som hänt, min första fråga är hur polisen visste faktiska vikten på ditt ekipage. Hade du någon last, vägde dom hela ekipaget eller var det baserat på reg beviset?
 
RoTe
per2anders per2anders skrev:
Tråkigt det som hänt, min första fråga är hur polisen visste faktiska vikten på ditt ekipage. Hade du någon last, vägde dom hela ekipaget eller var det baserat på reg beviset?
296 inlägg före ditt och du har inte läst ett enda?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 9 till
  • Laddar…
U
per2anders per2anders skrev:
Tråkigt det som hänt, min första fråga är hur polisen visste faktiska vikten på ditt ekipage. Hade du någon last, vägde dom hela ekipaget eller var det baserat på reg beviset?
Frågan är om du läst tråden?
För B behörighet räknas totalvikt och inte bruttovikt. Alltså är faktiska vikten är oväsentlig
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.