Fairlane
P PappasHammare skrev:
Det där med bruttovikt gäller idag för alla B-kort.
Så länge man håller sig under behörihetsnivån när det kommer till summan på totalvikterna så får man dra ett släp där man inte kan lasta fullt.
Det går inte ihop om bruttovikt skulle gälla för alla B-kort så skulle det vara ok att dra ett släp med totalvikt 2000 kg med en bil med totalvikt 2000 kg om man inte lastade släpet fullt. Det är inte ok.

Det är ju det TS åkt på, att det inte är tillåtet.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Fairlane
A Anthon AE skrev:
Vad har detta med bygga hus att göra?
Efter ett år har du kommit fram till att alla trådar inte handlar om att just bygga hus? Inte ens de trådar du skrivit i själv?

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Det går inte ihop om bruttovikt skulle gälla för alla B-kort så skulle det vara ok att dra ett släp med totalvikt 2000 kg med en bil med totalvikt 2000 kg om man inte lastade släpet fullt. Det är inte ok.

Jag sa att summan av totalvikterna måste ligga på rätt sida om gränsen för den behörighet man innehar.

Detta gäller även BE taget efter 19 januari 2013..... Du kan inte dra vilket släp som helst på BE.

D Danne824 skrev:
😅 låter lite som mig som försökte klara mig ifrån fortkörning i Finland.

Finland (tillsammans med andra länder) har med automatik 50 km/h när det är en skyltning om tätbebyggt område.

Jag hävda att jag var svensk och i Sverige måste det vara en hastighetsbegränsning med en siffra på.

Polisen sa snällt att det finns information att hämta, inte Finlands sak att skriftligt informera alla dumma svenskar 😎.

Men ibland har man tur också, blev stoppad för att inte stannat vid korsning och stopptecken.

Usch grovt brott tyckte Polisen när jag satt i baksätet i polisbilen med mitt körkort i deras nypor 😟.

Då fick de ett larm om pågående rån och plötsligt blev jag fullständigt utkastad från bilen och körkortet utkastad från polisbilens sido ruta med kommentaren att "nu hade du tur"
Skällde ganska så ordentligt på en amerikansk youtubare som körde runt i Helsingfors pratandes till sin telefon (skulle göra en film om att köra i Finland...)

Pucko - DET är helt totalförbjudet att i Finland prata i en telefon som saknar handsfree om man samtidigt framföra ett körkortspliktigt fordon på allmän väg - spela in film på en telefon..... dåre. Vet inte hur hög lön den personen har iom att Finland har dagsböter för dumheter i trafiken.

Jag tycker det är intressant att det alltid kommer in i debatten när polisen gör något så är det fel.
Griper man någon som misshandlat någon så tycker folk att polisen borde jaga riktiga brottslingar som mördare. När de griper mördaren så borde polisen gripit en våldtäktsman istället... Aldrig får man göra rätt.

Dock tycker jag nog att det är viktigare att stoppa någon som drar ett för tungt släp en än övergiven ryggsäck. Även om den är för tungt lastad.

Sen är det så att det finns en gräns
Det spelar ingen roll om det bara är 10kg för tungt. sen kan man diskutera påföljder naturligtvis. Men man måste ha en gräns. Eller ska det vara lite flytande? Lite beroende på humöret?
Sen kan påföljden vara väldigt liten om man vara drar några kg tungt.

• Gilla
Lilak och 6 till
  • Laddar…
A Anthon AE skrev:
Ja dom trådarna bör ju vara i ”Övrigt Off Topic”
Så du tycker inte att en juridisk fråga ska få ställas i juridikdelforumet? Jag tycker att du borde fundera lite på hur dina sju inlägg hittills har bidragit till forumet.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P PappasHammare skrev:
Jag sa att summan av totalvikterna måste ligga på rätt sida om gränsen för den behörighet man innehar.

Detta gäller även BE taget efter 19 januari 2013..... Du kan inte dra vilket släp som helst på BE.
Så vad är kopplingen till bruttovikt?

• Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Fairlane
A Anthon AE skrev:
Ja dom trådarna bör ju vara i ”Övrigt Off Topic” Eller ska alla få skapa trådar i alla forum om all möjlig skit. Varför ha en sida som heter byggahus då? Mupp
Är det du som avgör eller ägaren till sajten?
Det har fungerat bra i många år, men visst kommer det en och annan som vill bestämma något annat.

Om du vill så kan du skapa en ny sajt, endastbyggahus.se om du tror/anser det bli bättre.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så vad är kopplingen till bruttovikt?
Det är väl att bilen har en max släpvagnsvikt angiven (bruttovikten). Du får dra ett släp med totalvikt 2300 kg bakom en bil med 1200 kg totalvikt men du får nog inte lasta så mycket.

useless useless skrev:
Så körkortet borde inte bli indraget om man drar ett tomt släp och sammanlagda totalvikten är 750 kg för hög?
En varning och sett till omständigheterna en risk givetvis. Dock rent ur ett körkortsperspektiv och om inget annat spelar in så ligger det under praxisgränsen.

/Richard

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Problemet med att uttrycka sig som du gör är att:

För ALLA behörigheter ska man betrakta totalvikt OCH bruttovikt.

Det första för att veta vad man får köra. Det andra för att veta hur mycket man får lasta.

Detta gäller B, B96 och BE oavsett tillverkningsdatum (med något enstaka undantag där).

...så den som säger att BE bara behöver betrakta bruttovikten har fel. Den som säger att bruttovikt inte gäller B har fel. Bruttovikt måste alltid kontrolleras mot dragvikt.

...och totalvikt måste alltid kontrolleras mot körkort.

Det @PappasHammare sa i sitt inlägg var därmed helt korrekt.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl att bilen har en max släpvagnsvikt angiven (bruttovikten). Du får dra ett släp med totalvikt 2300 kg bakom en bil med 1200 kg totalvikt men du får nog inte lasta så mycket.
Max släpvangsvikt är inte det samma som bruttovikt. Har du B kort och bilen får ha en vagn med totalvikt 1300, får du inte koppla på en vagn med totalvikt 1400kg, även om vagnen är tom.
Har du däremot BE så får du dra vagnen med totalvikt på 1400kg så länge bruttovikten inte är högre än 1300kg..

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Fairlane
MathiasS MathiasS skrev:
Problemet med att uttrycka sig som du gör är att:

För ALLA behörigheter ska man betrakta totalvikt OCH bruttovikt.

Det första för att veta vad man får köra. Det andra för att veta hur mycket man får lasta.

Detta gäller B, B96 och BE oavsett tillverkningsdatum (med något enstaka undantag där).

...så den som säger att BE bara behöver betrakta bruttovikten har fel. Den som säger att bruttovikt inte gäller B har fel. Bruttovikt måste alltid kontrolleras mot dragvikt.

...och totalvikt måste alltid kontrolleras mot körkort.

Det @PappasHammare sa i sitt inlägg var därmed helt korrekt.
Fasen, nu läste jag inlägget en gång till och inser att det inte står det jag trodde det stod. Ni har helt rätt båda två.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, slarvigt av mig. Jag menade totalvikten.
Så bra. Många uttrycker sig väldigt otydligt när vi pratar om ”vad bilen/släpet väger” . Det blir lätt att gå vilse för den som inte ser upp
Fairlane Fairlane skrev:

Totalvikter gäller körkortsbehörigheter
Bruttovikt gäller tekniska begränsningar (vad bilen får dra)
I ditt exempel måste man ha minst B96-behörighet pga totalvikterna
Här är ett exempel på när bruttovikt gäller för B-kort

Bil med totalvikt 2000kg som får dra högst 1300kg
Släp med totalvikt 1500kg
Denna kombination får framföras med B-kort under förutsättning att släpet är lastat så att det väger högst 1300 kg.

Vad "bilen får dra" (bruttovikt) och körkortsbehörighet hänger inte ihop.
På en bil med totalvikt 2000kg får du alltid framföra ett släp med totalvikt 1500kg oavsett om bilen får dra 1000kg, 1200kg eller 1500kg. Naturligtvis får släpet inte vara lastat till mer än vad bilen får dra.

Många uttrycker sig lite slarvigt när det gäller bilens dragförmåga.
Exempel
Jag: Min bil får dra 1800kg
Fråga: ..Med B-kort?
Jag: Bilen har inget körkort

Plättlätt eller hur 😃

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.