Alla borde ha ett busståg!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Det kan vara en räddning för TS.
Sen tycker jag personligen det är galet. Då bör jag kunna klara mig från fortkörning om jag missar en skylt också. Jag har inte för avsikt att köra för fort och bedömer att den här vägen bör ha hastighetsbegränsning X km/h.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Jag som trodde att överlast var ett uppsåtsbrott, inte olovlig körning.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
A Alex S. skrev:
Det verkar som att någon som saknat uppsåt i en liknande situation har klarat sig både i tings- och hovrätt:

[länk]

Jag har inte läst domen men kan vara något för TS att kolla på?
Tror det ska mycket till att man som ägare av släpet och bilen kommer undan. I detta fall när brodern lånat släpet av byggladan och han själv lånat ett likadant tidigare men som var 750kilos så kanske man kan tänka sig att det är möjligt att göra ett misstag...

Tycker dock också att det inte ska vara en ursäkt, det hör till kravet att kontrollera först!

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tror det ska mycket till att man som ägare av släpet och bilen kommer undan. I detta fall när brodern lånat släpet av byggladan och han själv lånat ett likadant tidigare men som var 750kilos så kanske man kan tänka sig att det är möjligt att göra ett misstag...

Tycker dock också att det inte ska vara en ursäkt, det hör till kravet att kontrollera först!
Är väl föraren ansvar att kontrollera bilen innan avfärd , har man kopplat en kärra på fordonet är det fortfarande förarens ansvar. Hastighets skyltar och trafik skyltar och trafik regler är fortfarande förarens ansvar. 🤔

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
UPPDATERING:
Fick samtal av transportstyrelsen idag och jag får tillbaka mitt körkort med omedelbar verkan. Enligt handläggaren var det en så pass liten överträdelse att de inte ser det som en trafikfara och jag får inte ens en varning verkar det som.
Så körkortet kommer snart på posten och jag får redan nu köra med pass eller annat id.
Imorgon blir det samtal till åklagaren för att be om ett kontorsföreläggande.
Återkommer med info om hur det går.
Tack för bra (och några mindre bra😊) kommenterar och diskussioner

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 29 till
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
UPPDATERING:
Fick samtal av transportstyrelsen idag och jag får tillbaka mitt körkort med omedelbar verkan. Enligt handläggaren var det en så pass liten överträdelse att de inte ser det som en trafikfara och jag får inte ens en varning verkar det som.
Så körkortet kommer snart på posten och jag får redan nu köra med pass eller annat id.
Imorgon blir det samtal till åklagaren för att be om ett kontorsföreläggande.
Återkommer med info om hur det går.
Tack för bra (och några mindre bra😊) kommenterar och diskussioner
Vad är ett kontorsföreläggande?

C CPHB skrev:
Vad är ett kontorsföreläggande?
Tydligen är det som en ”böter” som man kan försöka få som sen inte kommer synas i belastningsregistret.

• Gilla
CPHB
  • Laddar…
Tycker du ska trycka på ganska hårt med att du blev av med kortet helt felaktigt om du är till polisstationen.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Boka även in dig på B96-BE kurs och visa upp/tala om det

• Gilla
SidanKaos
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Tydligen är det som en ”böter” som man kan försöka få som sen inte kommer synas i belastningsregistret.
En bot för ditt "brott" lär väl förvisso kvitta, det är klart söker någon på dig så kanske man kan se det.
Vet att jag kollade upp mig på mrkoll och där stod det att jag var dömd i tingsrätten.
En fortkörning som jag drog dit, blev inte ens kallad dit , dömd på förhand 😄

nino nino skrev:
En bot för ditt "brott" lär väl förvisso kvitta, det är klart söker någon på dig så kanske man kan se det.
Vet att jag kollade upp mig på mrkoll och där stod det att jag var dömd i tingsrätten.
En fortkörning som jag drog dit, blev inte ens kallad dit , dömd på förhand 😄
beroende på vilken bransch man arbetar i så kan en fortkörningsbot vara tillräckligt dumt.

S skaraborgsfakir skrev:
beroende på vilken bransch man arbetar i så kan en fortkörningsbot vara tillräckligt dumt.
Har du exempel på sådana branscher?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.