Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Tycker dessa regler är så knäppa att man räknar vikten på att båda ekipagen är fullastade hela tiden trots att de ofta in är det.

Vår bil med släp ligger på 3550 kg båda totalvikterna men sambon och dotter åker alltid själva så de ligger några 100 kg under 3500 kg
Så de kör med BE-kort?

Fairlane
Tycker dessa regler är så knäppa att man räknar vikten på att båda ekipagen är fullastade hela tiden trots att de ofta in är det.
Man räknar inte med det hela tiden, bara för att avgöra om du har behörighet eller inte.
Vår bil med släp ligger på 3550 kg båda totalvikterna men sambon och dotter åker alltid själva så de ligger några 100 kg under 3500 kg
Vilket är helt lagligt om de har B96 eller BE. Om de har vanligt B riskerar de som sagt körkortet och böter.

Redigerat:

Du kan ju använda släpvagnskalkylatorn och lägga in bil och släpkärra +vilket körkortsbehörighet så ser du om det visar grönt eller rött sedan om det behövs BE-kort. Och att räkna med tjänstevikten som sambon och dottern gör hjälper tyvärr inte om dom skulle bli stoppade av polisen.

Redigerat:
R
Fairlane Fairlane skrev:
Man räknar inte med det hela tiden, bara för att avgöra om du har behörighet eller inte.

Vilket är helt lagligt om de har B96 eller BE. Om de kör vanligt BE riskerar de som sagt körkortet och böter.
B menar du?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
B menar du?
Oops, ja. givetvis. Korrigerar slarvfelet.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
Och trist att råka ut för sådana skitsaker när klimatidioten nyligen blir frikänd av köpta nämndemän som uppenbart förespråkar anarki, hände nyligen i annan rättegång där det kriminella uppsåtet var tydligt.
Vad handlade den rättegången om? När och var ägde den rum?

P
D Danne824 skrev:
😅 låter lite som mig som försökte klara mig ifrån fortkörning i Finland.

Finland (tillsammans med andra länder) har med automatik 50 km/h när det är en skyltning om tätbebyggt område.

Jag hävda att jag var svensk och i Sverige måste det vara en hastighetsbegränsning med en siffra på.

Polisen sa snällt att det finns information att hämta, inte Finlands sak att skriftligt informera alla dumma svenskar 😎.
Körde MC i Östeuropa på 1980-talet, när Östeuropa fortfarande var ÖST-Europa. I en liten stad höll vår MC-kolonn om 6 motorcyklar cirka 60 km/h på gatan eftersom bilarna gjorde det. Blev stoppade av polisen som påstod att vi hade överskridit hastighetsbegränsningen på 50 km/h. Va? Tyckte vi. Ja, sa polisen, för MC är den 50 och för bilar är den 60.

Jag tror inte att de hittade på det för vi fick officiella kvitton när vi betalade böterna på plats. Cirka 15 kr har jag för mig. Kvittot blev en kul souvenir, utom för en av oss som slapp. Det var lite rörigt, och språkförbistring, så poliserna missade honom. Han klagade när han insåg att poliserna hade åkt iväg utan att bötfälla honom.

• Gilla
  • Haha
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
P
C CPHB skrev:
Hur kan man lita på en säljare när det är hur lätt som helst att kolla om du har rätt körkortsbehörighet?
Bisatsen efter ordet "säljare" är helt överflödig.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
P
yonna yonna skrev:
Mitt inlägg var närmast en kommentar till att det ÄVEN IDAG finns förare som inte känner till tekniska delar i teoridelen som avser dragvikt etc TROTS att man har godkänt körkort.
Det finns en del regler i trafikförordningen som man inte behöver känna till i vardagen när man framför sitt eget fordon.

Jag har inte alla detaljer om körning med släp huvudet, men när jag köpte ett hästsläp kollade jag förstås upp relevanta delar innan köpet. Inte svårt alls. Om jag hyr ett släp så kollar förstås upp vikterna på det innan jag hyr det. Inte heller speciellt svårt.

Du är nog ingen oansvarig trafikant. Med 50 års erfarenhet får man nog anstränga sig för att köra oansvarigt.

/Sign. Gubbe

P
V växelventil skrev:
Det var inget ni talade om hur mycket beloppet skulle hamna på när det blev tal om dagsböter?
"Vad kostar det?" kan vara en olämplig fråga att ställa till en polis när man just har blivit ertappad med olovlig körning.

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Dock tycker jag nog att det är viktigare att stoppa någon som drar ett för tungt släp en än övergiven ryggsäck. Även om den är för tungt lastad.

Sen är det så att det finns en gräns
Det spelar ingen roll om det bara är 10kg för tungt. sen kan man diskutera påföljder naturligtvis. Men man måste ha en gräns. Eller ska det vara lite flytande? Lite beroende på humöret?
Sen kan påföljden vara väldigt liten om man vara drar några kg tungt.
I det här fallet handlar det inte om att dra för tungt. TS släpvagn vägdes aldrig så vitt jag förstår, men var troligen inte för tungt lastat. Det handlar om formell behörighet att framföra ett ekipage i trafiken, vilket alltså TS inte hade för sitt ekipage.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
GlennB GlennB skrev:
Ja, men polisen får bara omhänderta körkort om det är mycket sannolikt att det kommer att återkallas, minns inte den exakta formuleringen, men detta är som sagt att brott där normalpåföljden INTE är återkallat körkort, alltså ska INTE polisen ta körkortet på plats.
Indraget körkort är inte en straffrättslig påföljd. Det är myndighetsutövning av Transportstyrelsen som återkallar körkort när den bedömer att innehavaren är olämplig som fordonsförare.

Det lite märkliga är att det i de flesta fall av återkallat körkort inte finns någon procedur för att bedöma om en person har blivit lämplig som fordonsförare igen. Nytt förarprov krävs endast om körkortet har varit återkallat längre tid än ett år. I andra fall tycks lämpligheten återställas automagiskt.

P
S skaraborgsfakir skrev:
beroende på vilken bransch man arbetar i så kan en fortkörningsbot vara tillräckligt dumt.
Om man söker jobb som budbilsförare kanske det snarare är en merit?

• Haha
kashieda
  • Laddar…
P
C cbrolin skrev:
Jag tycker att körkortet inte ska gälla längre än passet. Efter fem år skulle man behöva avlägga nytt prov om man vill köra vidare. I alla fall teoriprov och syntest.
Åtminstone ett enkelt körprov också, tycker jag. Sväng i vägkorsning. Det skulle rensa bort en massa bilister som aldrig använder blinkers (alla BMW-förare, t.ex.).

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det är nog skillnad på en prick för ex. fortkörning och olovlig körning. Olovlig körning har väl fängelse i straffskalan, även om det knappast är aktuellt här (undrar vad som händer om man upprepar och gör om det?).
SidanKaos SidanKaos skrev:
Jag litade på försäljaren helt enkelt. Har ingen superstor bil så antar att han inte heller räknade så exakt. För som sagt det är 105kg som det överstiger, 3%
Gjorde polisen vägning på plats?

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.