69 858 läst · 377 svar
70k läst
377 svar
Indraget körkort och rättegång pga 105kg för tungt ekipage
Så de kör med BE-kort?Jacob Lund skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Man räknar inte med det hela tiden, bara för att avgöra om du har behörighet eller inte.Jacob Lund skrev:
Vilket är helt lagligt om de har B96 eller BE. Om de har vanligt B riskerar de som sagt körkortet och böter.Jacob Lund skrev:
Redigerat:
Du kan ju använda släpvagnskalkylatorn och lägga in bil och släpkärra +vilket körkortsbehörighet så ser du om det visar grönt eller rött sedan om det behövs BE-kort. Och att räkna med tjänstevikten som sambon och dottern gör hjälper tyvärr inte om dom skulle bli stoppade av polisen.Jacob Lund skrev:
Redigerat:
Körde MC i Östeuropa på 1980-talet, när Östeuropa fortfarande var ÖST-Europa. I en liten stad höll vår MC-kolonn om 6 motorcyklar cirka 60 km/h på gatan eftersom bilarna gjorde det. Blev stoppade av polisen som påstod att vi hade överskridit hastighetsbegränsningen på 50 km/h. Va? Tyckte vi. Ja, sa polisen, för MC är den 50 och för bilar är den 60.D Danne824 skrev:😅 låter lite som mig som försökte klara mig ifrån fortkörning i Finland.
Finland (tillsammans med andra länder) har med automatik 50 km/h när det är en skyltning om tätbebyggt område.
Jag hävda att jag var svensk och i Sverige måste det vara en hastighetsbegränsning med en siffra på.
Polisen sa snällt att det finns information att hämta, inte Finlands sak att skriftligt informera alla dumma svenskar 😎.
Jag tror inte att de hittade på det för vi fick officiella kvitton när vi betalade böterna på plats. Cirka 15 kr har jag för mig. Kvittot blev en kul souvenir, utom för en av oss som slapp. Det var lite rörigt, och språkförbistring, så poliserna missade honom. Han klagade när han insåg att poliserna hade åkt iväg utan att bötfälla honom.
Det finns en del regler i trafikförordningen som man inte behöver känna till i vardagen när man framför sitt eget fordon.yonna skrev:
Jag har inte alla detaljer om körning med släp huvudet, men när jag köpte ett hästsläp kollade jag förstås upp relevanta delar innan köpet. Inte svårt alls. Om jag hyr ett släp så kollar förstås upp vikterna på det innan jag hyr det. Inte heller speciellt svårt.
Du är nog ingen oansvarig trafikant. Med 50 års erfarenhet får man nog anstränga sig för att köra oansvarigt.
/Sign. Gubbe
I det här fallet handlar det inte om att dra för tungt. TS släpvagn vägdes aldrig så vitt jag förstår, men var troligen inte för tungt lastat. Det handlar om formell behörighet att framföra ett ekipage i trafiken, vilket alltså TS inte hade för sitt ekipage.Bananskalare skrev:Dock tycker jag nog att det är viktigare att stoppa någon som drar ett för tungt släp en än övergiven ryggsäck. Även om den är för tungt lastad.
Sen är det så att det finns en gräns
Det spelar ingen roll om det bara är 10kg för tungt. sen kan man diskutera påföljder naturligtvis. Men man måste ha en gräns. Eller ska det vara lite flytande? Lite beroende på humöret?
Sen kan påföljden vara väldigt liten om man vara drar några kg tungt.
Indraget körkort är inte en straffrättslig påföljd. Det är myndighetsutövning av Transportstyrelsen som återkallar körkort när den bedömer att innehavaren är olämplig som fordonsförare.GlennB skrev:
Det lite märkliga är att det i de flesta fall av återkallat körkort inte finns någon procedur för att bedöma om en person har blivit lämplig som fordonsförare igen. Nytt förarprov krävs endast om körkortet har varit återkallat längre tid än ett år. I andra fall tycks lämpligheten återställas automagiskt.
Åtminstone ett enkelt körprov också, tycker jag. Sväng i vägkorsning. Det skulle rensa bort en massa bilister som aldrig använder blinkers (alla BMW-förare, t.ex.).C cbrolin skrev:
H hempularen skrev:
Gjorde polisen vägning på plats?SidanKaos skrev: