66 892 läst · 376 svar
67k läst
376 svar
Indraget körkort och rättegång pga 105kg för tungt ekipage
Jag skulle säga att det är tvärtom. När jag tog körkort i början av 90-talet var det fler frågor med konstiga dubbelnegationer, tvetydiga syftningar och hänvisningar till fakta man borde förstå genom att lägga ihop ett och ett. Frågorna i dag är tydligare och mer rakt på sak.S Stuff skrev:
Lite my point. Ska man göra fel så ska man göra rejält fel Så råder det inga tvivel i uppsåtsfrågan.H Hallerudsbo skrev:
Här haltar det ju på att TS själv köpt släpet och tryckt på viktgränsen var avgörande för köpet, sen ändå misslyckats. Då kan man ju inte dra blondinkortet
Intressant!useless skrev:
Då kanske det faktiskt finns hopp för mig om ett BE ändå.
Jag fick jag faktiskt alla rätt på mitt prov, som också var i början av 90-talet.
Dock ska jag övertyga frun om att uppgradera körkortet också innan jag shoppar större släp. Vi är väldigt jämnställda här hemma så hon kör alla fordonslag och kombinationer vi äger.
numera kan det väl bara vara ett rätt medans på 90-talet kunde flera svarsalternativ vara rätt = svårare förr.useless skrev:
Och jag har inget läshuvud men klara av E-kort, så då klarar nog alla här inne av det också
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 149 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 149 inlägg
Ja jag tog E förra året.S Stuff skrev:Intressant!
Då kanske det faktiskt finns hopp för mig om ett BE ändå.
Jag fick jag faktiskt alla rätt på mitt prov, som också var i början av 90-talet.
Dock ska jag övertyga frun om att uppgradera körkortet också innan jag shoppar större släp. Vi är väldigt jämnställda här hemma så hon kör alla fordonslag och kombinationer vi äger.
Jag har gått å väntat flera år på det och tveka inför teorin.
Men när jag tog allt så gick det på bara några veckor så var det klart.
Ångrar mig som satan att jag inte gjort det tidigare.
Arbetsgivaren har sagt i 10 år att de betalar men ändå har jag dragit på det.
Många gånger som jag har dragit lass som inte varit helt rätt viktmässigt.
Men nu med E kort så har jag bevis på att kan lasta fel 😂
Om man av någon anledning inte använder släpvagnskalkylatorn kan man titta på punkt 3 i registreringsbeviset vad max bruttovikt med bil och släpvagn man får ha.
Det är ju inte bruttovikten som är intressant i det här fallet. Det var den maximala totalvikten som var överskriden (3500 kg med B-kort oavsett om man har någon last eller inte).V växelventil skrev:
Bruttovikten funderar man på efter att man har summerat totalvikterna för att se om man får koppla på släpet efter bilen över huvud taget.
Jo det vet vi men olovlig körning blir det oavsett fel behörighet eller överskridit totalvikten. Måste vara något mer som hänt som inte kommit fram.grov olovlig körning blir nog körkortet återkallat men olovlig körning borde ge som mest böter.useless skrev:Det är ju inte bruttovikten som är intressant i det här fallet. Det var den maximala totalvikten som var överskriden (3500 kg med B-kort oavsett om man har någon last eller inte).
Bruttovikten funderar man på efter att man har summerat totalvikterna för att se om man får koppla på släpet efter bilen över huvud taget.
Du läste alltså aldrig sidan jag länkade till i ett tidigare svar till dig på samma fråga?V växelventil skrev:
"
Återkallat körkort
Om du gör dig skyldig till vissa brott eller det finns annan grund (exempelvis sjukdom) kan Transportstyrelsen återkalla ditt körkort. Du kan också få ditt körkortstillstånd, traktorkort och förarbevis återkallat....
Nio återkallelsepunkter
Det finns nio punkter som ditt körkort kan återkallas på. Om ditt körkort återkallas enligt punkterna 1-6 beslutar vi om en så kallad spärrtid....
4. Brott mot bestämmelse som är viktig för trafiksäkerheten
(fortkörning, rött ljus, vårdslöshet, olovlig körning m.m.)
Körkortet ska återkallas om du har gjort dig skyldig till exempelvis: - fortkörning
- körning mot rött ljus
- omkörning vid övergångsställe
- vårdslöshet i trafik
- olovlig körning
- inte anpassat avståndet till fordonet framför.
Bor kompisen i Lidköping?K Kapsyl skrev:
Jo men frågan är väl vad som räknas som olovlig körning. Det finns grov olovlig körning och olovlig körning. Finns rätt många som åkt dit för olovlig körning men bara fått böter.useless skrev:"
Återkallat körkort
Om du gör dig skyldig till vissa brott eller det finns annan grund (exempelvis sjukdom) kan Transportstyrelsen återkalla ditt körkort. Du kan också få ditt körkortstillstånd, traktorkort och förarbevis återkallat.
...
Nio återkallelsepunkter
Det finns nio punkter som ditt körkort kan återkallas på. Om ditt körkort återkallas enligt punkterna 1-6 beslutar vi om en så kallad spärrtid.
...
4. Brott mot bestämmelse som är viktig för trafiksäkerheten
(fortkörning, rött ljus, vårdslöshet, olovlig körning m.m.)
Körkortet ska återkallas om du har gjort dig skyldig till exempelvis:
- fortkörning
- körning mot rött ljus
- omkörning vid övergångsställe
- vårdslöshet i trafik
- olovlig körning
- inte anpassat avståndet till fordonet framför.
Jag vet inte vad praxis är, men vad jag kan se i lagtexten är det alltid olovlig körning om man med B-kort kör en fordonskombination som väger mer än 3500 kg. Det finns ingen "allvarlighetsskala" baserad på hur mycket för tungt fordonet är.V växelventil skrev:
För att det ska bli grov olovlig körning krävs att man har begått liknande förseelser tidigare eller att det finns några synnerligen försvårande omständigheter.
3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...om-straff-for-vissa-trafikbrott_sfs-1951-649/
Nej kombinationen behöver inte väga mer än 3500kg. Den ska ha en totalvikt på mer 3500kg. Vad kombinationen väger är ointressant betr körkortsbehörighet.useless skrev:Jag vet inte vad praxis är, men vad jag kan se i lagtexten är det alltid olovlig körning om man med B-kort kör en fordonskombination som väger mer än 3500 kg. Det finns ingen "allvarlighetsskala" baserad på hur mycket för tungt fordonet är.
För att det ska bli grov olovlig körning krävs att man har begått liknande förseelser tidigare eller att det finns några synnerligen försvårande omständigheter.
3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
[länk]
(typ ”släpet var ju bara lastat med en cykel”)