R
useless useless skrev:
Just stora båtar drar man lämpligtvis på ett släp klassat som efterfordon. Har släpet bromsar så får det näst intill väga hur mycket som helst så länge det sitter fast i bilen på ett säkert sätt. Saknas bromsar får bruttovikten vara samma som bilens bruttovikt.
Visserligen får man bara köra 30, men det lär inte gå fortare med en Ferguson...
Med begränsningen hur mycket dragordningen klarar..

• Gilla
antett
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vart går gränsen till att du skulle lägga beslag på körkortet på plats vid körning med för tungt släp?
Det är skillnad på överlast och som i det här fallet olovlig körning. Olovlig körning ryker kortet direkt är det överlast är det inte lika farligt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
De såg mig åka och hade nog inte mer spännande än att slå på trailern o bilen och räkna på det.
Dom behöver inte räkna på det, bara att slå in reg-nummer på bil och släp, så står det direkt vilket körkort som krävs för den kombinationen.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Jakerlund skrev:
Dom behöver inte räkna på det, bara att slå in reg-nummer på bil och släp, så står det direkt vilket körkort som krävs för den kombinationen.
Han stod med miniräknare på mobilen 😊

• Haha
vcx
  • Laddar…
R
Persson88 Persson88 skrev:
Det är skillnad på överlast och som i det här fallet olovlig körning. Olovlig körning ryker kortet direkt är det överlast är det inte lika farligt.
Menade totalvikten🙃

R Rejäl skrev:
Med begränsningen hur mycket dragordningen klarar..
Ja, men den bedömningen får du göra själv. Det är helt ok att dra betydligt mer än den maximala släpvagnsvikten som står i regbeviset om man tror att det kommer att gå bra.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Ja, men den bedömningen får du göra själv. Det är helt ok att dra betydligt mer än den maximala släpvagnsvikten som står i regbeviset om man tror att det kommer att gå bra.
Så du menar att du får dra mer än vad bilen klarar av alltså vad draganordningen är byggd för?

Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
Tog dom körkortet på plats för olovlig körning ? det kan ju inte vara normalt, även om indraget körkort är med i straffskalan för olovlig körning är ändå normalpåföljden dagsböter.

Nu var det öööh.. 32 ? år sedan jag åkte fast för olovlig körning (MC) men då höll dom ett kort förhör med mej på plats, sen fick jag leda hem hojen, och sen kom det nåt förenklat strafförläggande om 20 dagsböter som jag antingen kunde acceptera (och betala) eller dra det vidare till tinget, jag valde att betala dagsböter på 200 spänn då jag gick i gymnasiet..

(Jag kan tillägga att jag har MC-kort sedan 27 år tillbaka så risken för återfall till brottet är ganska låg..)

Jag har vänner som också åkt fast för olovlig körning på senare år och inte heller dom fick kortet taget på plats, jag har svårt att se hur det kan vara korrekt att göra så.

I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.

Fick redan nu en tid för rättegång i december.
Var fick du den tiden ? i ett brev av tingsrätten ? står det något om att ditt körkort är återkallat ?

Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.
Hur länge sedan var dne fortkörningen ? är det inte så länge sedan så räknas förseelserna ihop.

R Rejäl skrev:
Så du menar att du får dra mer än vad bilen klarar av alltså vad draganordningen är byggd för?
Ja, om du drar ett efterfordon.

• Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Tog dom körkortet på plats för olovlig körning ? det kan ju inte vara normalt, även om indraget körkort är med i straffskalan för olovlig körning är ändå normalpåföljden dagsböter.

Nu var det öööh.. 32 ? år sedan jag åkte fast för olovlig körning (MC) men då höll dom ett kort förhör med mej på plats, sen fick jag leda hem hojen, och sen kom det nåt förenklat strafförläggande om 20 dagsböter som jag antingen kunde acceptera (och betala) eller dra det vidare till tinget, jag valde att betala dagsböter på 200 spänn då jag gick i gymnasiet..

(Jag kan tillägga att jag har MC-kort sedan 27 år tillbaka så risken för återfall till brottet är ganska låg..)

Jag har vänner som också åkt fast för olovlig körning på senare år och inte heller dom fick kortet taget på plats, jag har svårt att se hur det kan vara korrekt att göra så.

Var fick du den tiden ? i ett brev av tingsrätten ? står det något om att ditt körkort är återkallat ?

Hur länge sedan var dne fortkörningen ? är det inte så länge sedan så räknas förseelserna ihop.
Fick tiden till domstolsförhandling direkt av polisen på plats. Fortkörningsboten var för 3 år sedan.

A AG A skrev:
Rättegång för olovlig körning? Böter på plats samt indraget körkort 1-3månader trodde jag var påföljden. Sålänge man inte överklagar, vill säga. En prick får man naturligtvis, men inte i straffregistret i vanlig mening.
Men det kanske är jag som inte hängt med i utvecklingen?
Eftersom det inte finns ett fast bötesbelopp på just olovlig körning lär man inte få böter på plats, men inte heller kortet borde tas på plats.

Sverige saknar f.ö pricksystem, vi har det inte idag och har heller aldrig haft det, men så länge jag varit i trafiken har man hört om "fått en prick" osv, detta stämmer INTE. (Däremot har det funnits ett förslag, men det var just ett förslag)

Däremot hamner det i belastningsregistret, och gör man fler brott (innan det gallrats) vägs det in, men det är fortfarande inget pricksystem.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det beror ju på vad man söker för jobb. Arbetsgivaren kräver inte (får inte kräva?) ett fullständigt utdrag,
Det beror helt på vilket jobb du söker, söker du rätt (eller fel?) jobb får dom ett fullständigt utdrag.

useless useless skrev:
utan olika yrken har olika bestämda brottstyper som ska finnas med i utdraget. Så om du söker jobb t ex som lärare finns inga trafikförseelser med i utdraget.
Söker du "viktigare" jobb finns allt med, om du dessutom tar anställningen så kan det sättas en flagga att alla kommande brott du gör (så länge du är anställd) omedelbart meddelas arbetsgivaren.

R
useless useless skrev:
Ja, om du drar ett efterfordon.
Ok tror någ att det blir bekymmer om något händer…

Hej,
Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.

Fick redan nu en tid för rättegång i december.
Din inställing är att du medger de faktistka omständigheter, men inte uppsåt. Det finns olika former av uppsåt: avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt. Här är den avgörande frågan rätten främst kommer behöva ta ställning till förmodlingen om det föreligger ett likgiltighetsuppsåt eller inte. Eftersom du tidigare inte är dömd för olovlig körning är det inget grovt brott, dvs. ingen fängelse i straffskalan (=ingen avgift till brottsofferfonden). Troligtvis blir det penningböter eller ett låg antal dagsböter. Oavsett om det blir en fällande dom efter en förhandling eller ett strafföreläggande du accepterar kommer det in i belastningsregistret och det påverkar möjligheten att ta ett körkort (t.ex. för släp) i ett tag. Själva frågan om att dra in körkortet är ett annat förvaltningsrättsligt process som hanteras separat från straffansvaret.
Klarar du dig utan advokat (och det finns ingen målsägandebiträde här) är det främst din tid du förlorar, de övriga rättegångskostnader betalar staten.
Ett typexempel för en olovlig körning där uppsåtsfrågan ofta tas är utländska/internationella körkort (från utanför EU) som är bara är giltiga en viss tid eller inte giltiga alls. För att utreda frågan om likgiltighet frågar åklagaren t.ex. om man har försökt att ta reda på det t.ex. genom att ringa tansportstyrelsen. Att ha pratat med en kompis elller att inte kunna svenska är normalt ingen bra ursäkt. Att körkortet godtogs i en tidigare poliskontroll kan vara ett bättre argument, men det kräver att det är trovärdig och inte är en uppenbar efterhandskonstruktion. Hurvida du har en chans vill jag inte spekulera om, allt beror på.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Fick tiden till domstolsförhandling direkt av polisen på plats. Fortkörningsboten var för 3 år sedan.
Jättemärkligt, jag är ingen jurist i trafikrätt, men du kanske borde prata med en sådan, såvitt jag vet så ska polisen INTE göra som dom gjorde, att stoppa dej absolut, föhör javisst, se till att du inte kör vidare ok. Men sen borde dom skriva sina papper och låta tingsrätten avgöra påföljden, olovlig körning kan bli allt från några dagsböter till fängelse, jag har lite svårt att acceptera att kling och klang väljer påföljd på plats för ett sådant brott.

Jag skulle först ringt upp tingsrätten du är kallad till och frågat mer, dom har kunniga jurister som förvisso inte får ge råd men är väldigt duktiga på att ge dej information och svara på frågor om vad som händer i ditt ärende.

jag skulle också kollat med transportstyrelsen huruvida ditt körkort faktiskt är återkallat, jag tror inte det är det oavsett vad polisen sa. (Däremot kan det att komma bli det, det vet man aldrig)

Jag citerar lagen "Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott"

"3 §1 För någon uppsåtligen körkorts- pliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader."

Böter är alltså normalpåföljden, och jag har svårt att tro att ditt brott bedöms som grovt när det är en förstagångsförseelse, möjligen om det var flera brott inblandade samtisigt (överlast osv) som sammanlagt ger ett högre straffvärde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.