R Rejäl skrev:
Vill bara lägga till att bilens draganordning måste klara vikten för att du ska få dra tex. 2250kg vilket inte alla bilar klarar av…
Ja, max bruttovikt styrs av bilens maximala släpvagnsvikt. Totalvikten styr huruvida det är lagligt att framföra ekipaget över huvud taget oavsett om det är lastat eller inte.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Släpvagnskalkylatorn som det redan pratats i tråden är jättebra.
Så jag tycker att TS skall kolla sin bil och släp där, om det visar ok på ditt körkort så kan ju dina chanser öka att "vinna",
Så du menar att polisen inte använt motsvarande verktyg för att konstatera att TS körde olovligt? Det är ju inte direkt så att dom fuktar pekfingret och sträcker upp det i luften för att konstatera om fordonskombinationen är tillåten eller inte...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur ligger det till nu då? Jag fick mycket skit i en tidigare tråd då jag menade att man fick dra mer med B96 eftersom totalvikten då stiger till 4250kg. Då menade de flesta att du inte får dra ett dugg mer. Utan enbart alltid koppla på ett släp på 750kg på ett personbilsregistrerat fordon. Isåfall skulle det ju inte hjälpa TS. Så får man, eller får man inte tillgodoräkna den extra vikten på släpet eller inte. Är det ändå 3500kg som får räknas som totalvikt, om man vill dra mer än 750kg med B96?
Du sa:

Men lagen är som den är. Om du inte råkat ta körkort före 1996, då kombinationen bil och släp får vara 4250 kg.

Dvs du har blandat ihop övergångsregeln från 1996 som gör att man får köra tyngre personbil än 3500kg, med behörigheten B96 som tillåter totalvikt på 4240kg (bil+släp).

Det är en slump att ”96” förekommer på två sätt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men lagen är som den är. Om du inte råkat ta körkort före 1996, då kombinationen bil och släp får vara 4250 kg.
Den får vara betydligt mer än 4250 kg? Jag får köra en personbil klass 2 på 50 ton med ett lätt släp efter. Men "96" i B96 har som sagt var inget med 1996 att göra.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Har råkat ut för en bisarr situation som jag hoppas att några smarta människor här kan ge mig lite råd kring. Jurist är inkopplad med ett första samtal om några dagar.

Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.

Fick redan nu en tid för rättegång i december.

Hur hade ni gjort? Erkänt för att få dagsböter och slippa saken eller strida i domstol i och med att uppsåt saknas.
Jag vill absolut inte att det ska hamna i registret.

Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.

Hjälp!
Ja men det är ju en helt sjuk starffpåföljd för en överträdelse på marginalen!

Mitt råd, chilla och var lite punkrockare. Ingen som ser att någon blivit dömd för detta skulle tycka annat än att lagstiftningen haltar. Om det fungerar så.

Utan juridiska kunskaper tror jag att det kan vara svårt att komma undan med "inget uppsåt" i ett sånt här fall.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den får vara betydligt mer än 4250 kg? Jag får köra en personbil klass 2 på 50 ton med ett lätt släp efter. Men "96" i B96 har som sagt var inget med 1996 att göra.
Ja, det där var vad aga skrev, jag lyckades inte citera från en tråd till en annan
 
sunnis
M MrsForest skrev:
Någon kanske skrivit detta redan, men det är ju märkligt att ju större och starkare dragbil man har - desto mindre får man dra på B-kort. Jag känner mig ju otroligt mycket säkrare att dra med Landrover eller stor pickis än med en liten Volvo som bara skriker när man lastar hästen.

(Jodå, jag har BE. Vägrar dra med klen bil. Alltid lika kul man man kliver in hos en bilhandlare och blir styrd mot småbilarna och på frågan "vad drar den?" får svaret 0,8 liter milen. När det önskade svaret var 3 ton.)
Systemet med totalvikt är ett ganska rimligt sätt att begränsa hur stora fordonskombinationer en får köra utan utbildning. Det är ett enkelt system för en polis att kontrollera att kombinationen inte väger för mycket utan att behöva väga och man behöver inte bygga ett register med miljontals olika fordonskombinationer med vilken släpvagn som får köras till vilken bil och vice versa.

Egentligen borde all släpvagnskörning vara behörighetskrävande med tanke på hur man ser folk kör och inte lastsäkrar.
 
  • Gilla
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men det är ju en helt sjuk starffpåföljd för en överträdelse på marginalen!
Även om det är på marginalen är det ju så otroligt enkelt att undvika - Summera två siffror i bilens respektive släpets regbevis. Du behöver inte väga något eller ens ha någon last. Det är alltid samma gräns som gäller.
En extremt enkel regel att hålla reda på och extremt enkelt för polisen att kolla upp.

Just för att det är så enkelt att veta om man får dra en viss släpvagn eller inte räknas det alltid som olovlig körning med uppsåt om man bryter mot regeln.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Har råkat ut för en bisarr situation som jag hoppas att några smarta människor här kan ge mig lite råd kring. Jurist är inkopplad med ett första samtal om några dagar.

Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.

Fick redan nu en tid för rättegång i december.

Hur hade ni gjort? Erkänt för att få dagsböter och slippa saken eller strida i domstol i och med att uppsåt saknas.
Jag vill absolut inte att det ska hamna i registret.

Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.

Hjälp!
Hej!

Menar du att totalvikterna bil+släp enligt registreringsbevisen blir 3605 kg i ditt fall? Utifrån att det stämmer så ser jag inte att Transportstyrelsen skulle återkalla ditt körkort för 105 kg. På sin höjd en varning! Kontakta gärna Transportstyrelsen, de har fått underlagen från polisen. Då får du snabbt svar på frågan gällande körkortsdelen. Vad gäller det straffrättsliga, olovlig körning så har du ju likt de sa full rätt att förneka och föra talan i domstol. Min erfarenhet säger dock att om du står som ägare på båda fordonen är chansen för dig väldigt liten att frikännas på grund av bristande uppsåt. Du får en anmärkning i belastningsregistret om du döms, dagsböterna är dock begränsade av åklagarpraxis till 1500 kr oavsett inkomst i detta fall.

Hoppas det löser sig för dig!
/Richard
Byggintresserad trafikpolis i Västra Götaland.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 23 till
  • Laddar…
R RichardN123 skrev:
Hej!

Menar du att totalvikterna bil+släp enligt registreringsbevisen blir 3605 kg i ditt fall? Utifrån att det stämmer så ser jag inte att Transportstyrelsen skulle återkalla ditt körkort för 105 kg. På sin höjd en varning! Kontakta gärna Transportstyrelsen, de har fått underlagen från polisen. Då får du snabbt svar på frågan gällande körkortsdelen. Vad gäller det straffrättsliga, olovlig körning så har du ju likt de sa full rätt att förneka och föra talan i domstol. Min erfarenhet säger dock att om du står som ägare på båda fordonen är chansen för dig väldigt liten att frikännas på grund av bristande uppsåt. Du får en anmärkning i belastningsregistret om du döms, dagsböterna är dock begränsade av åklagarpraxis till 1500 kr oavsett inkomst i detta fall.

Hoppas det löser sig för dig!
/Richard
Byggintresserad trafikpolis i Västra Götaland.
Ja precis, de båda blir 3605. Tack! Ska ringa Transportstyrelsen och förhoppningsvis få tillbaka körkortet snabbt. Vill verkligen inte dra det så långt som till domstol så tänker att jag ska erkänna så fort allt hunnit registreras. Har plötsligt blivit extremt motiverad till att ta BE kort😊
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
När kompisen blev med stor båt och insåg att vare hans bil eller körkort dög till att flytta på båten så köpte han sig en över 50 år gammal FE35-a för småpengar i sammanhanget.
Problemet löst! 😋

För övrigt, vad kostar det ungefär nuförtiden att komplettera B med E .
Alltid ångrat att jag inte såg till få C infört på körkortet när lagen ändrades så att man inte fick köra lastbil på B-kortet. Förut fick man göa det bara man inte gjorde det yrkesmässigt och man kunde få C på egen försäkran att man hade kört lastbil 100 mil (tror jag det var).
 
  • Gilla
janne wallen och 4 till
  • Laddar…
R
R RichardN123 skrev:
Hej!

Menar du att totalvikterna bil+släp enligt registreringsbevisen blir 3605 kg i ditt fall? Utifrån att det stämmer så ser jag inte att Transportstyrelsen skulle återkalla ditt körkort för 105 kg. På sin höjd en varning! Kontakta gärna Transportstyrelsen, de har fått underlagen från polisen. Då får du snabbt svar på frågan gällande körkortsdelen. Vad gäller det straffrättsliga, olovlig körning så har du ju likt de sa full rätt att förneka och föra talan i domstol. Min erfarenhet säger dock att om du står som ägare på båda fordonen är chansen för dig väldigt liten att frikännas på grund av bristande uppsåt. Du får en anmärkning i belastningsregistret om du döms, dagsböterna är dock begränsade av åklagarpraxis till 1500 kr oavsett inkomst i detta fall.

Hoppas det löser sig för dig!
/Richard
Byggintresserad trafikpolis i Västra Götaland.
Vart går gränsen till att du skulle lägga beslag på körkortet på plats vid körning med för tungt släp?
Alltså att totalvikten överstiger 3500kg..
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Vart går gränsen till att du skulle lägga beslag på körkortet på plats vid körning med för tungt släp?
Ja precis! Är det rimligt att bli av med det på plats för den här överträdelsen?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
När kompisen blev med stor båt och insåg att vare hans bil eller körkort dög till att flytta på båten så köpte han sig en över 50 år gammal FE35-a för småpengar i sammanhanget.
Problemet löst! 😋
Just stora båtar drar man lämpligtvis på ett släp klassat som efterfordon. Har släpet bromsar så får det näst intill väga hur mycket som helst så länge det sitter fast i bilen på ett säkert sätt. Saknas bromsar får bruttovikten vara samma som bilens bruttovikt.
Visserligen får man bara köra 30, men det lär inte gå fortare med en Ferguson...
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.