M minitoy skrev:
Surt. Du skulle tömt kylen i båten innan du åkte iväg!
Det hjälper inte mot för hög totalvikt. Även om båten lämnats hemma hade de varit samma brott.
 
  • Gilla
Smeafan och 2 till
  • Laddar…
Jag är också lite skeptisk till att köra om teorin. kanske mest av erfarenhet hur provet såg ut när jag tog det 1977. Jag blev godkänd, men jag minns framförtallt en "kuggfråga". Året innan, 1976 infördes kravet att man måste ha säkerhetsbälte på sig i bilen, innan dess var det frivilligt.

Frågan löd ungefär "hur många människoliv skulle räddats 1976 om bilbältesanvändning hade varit obligatorisk". Redan där är ju frågan omöjlig. Det kan absolut ingen veta.

Men sedan var det svarsalternativen. 3 alternativ som var i stil med 647, 656, 670. Det var alltså helt omöjligt att klara frågan om man inte detaljstuderat propagandan från trafiksäkerhetsverket, som ju knappast kan vara obligatoriskt kursmaterial. Tror jag klarade frågan med en ren chansning. Och där var flera frågor med grova språkfel, syftningsfel som inverterade frågan osv.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Peter787 och 8 till
  • Laddar…
R
M minitoy skrev:
Surt. Du skulle tömt kylen i båten innan du åkte iväg!
Hur tänker du med att tömma kylen? För det har ingen betydelse vad båten vägde.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Excel
T tanaris skrev:
Ja, finns ingen anledning att ta B96. Det lobbas dessutom för att B-behörigheten ska ökas till 4250 eftersom elbilar är tunga. Enda skillnaden är ett extra teoriprov för 300 spänn (för teori man ändå ska kunna som bilförare).
Beror väl på behöver, B96 ger mig behörighet att maxlasta vad bilen i princip får dra. Ett BE gör knappt någon skillnad.

Mitt B96 tog en uppkörning och hyra släp av körskola. Klart på en dag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bra tråd. Fick mig att söka körkortstillstånd för att uppgradera till BE. 👍
 
  • Gilla
TobbeP och 15 till
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Jag är med tjej, men det funkade inte i det här fallet tyvärr.
Du borde börjat gråta. Det står de inte ut med.

Min dotter har en kompis som på sitt första jobb ordnade "minievent", hon fick köra ut tält ihopfällbara bord osv. Blir stoppad av polis. Visar sig dels att fordonskombinationen var för tung, dels att släpet var för tungt för dragbilen, dessutom var släpet överlastat. Så hon bröt mot i princip alla viktregler som finns.

Det var indraget körkort och åtal som gällde. Men då började hon storgråta. Polisen ringde hennes chef och skällde ut honom och hotade med husranskan och häktning. Hon fick köra vidare. Och fick behålla körkortet. Och blev inte av med jobbet.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 18 till
  • Laddar…
Precis så ska det fungera i en rättstat!
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
Mats-S
useless useless skrev:
Precis så ska det fungera i en rättstat!
Funkar även utmärkt i Sveriges Riksdag numera 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Thomas59 och 23 till
  • Laddar…
R
H hempularen skrev:
Du borde börjat gråta. Det står de inte ut med.

Min dotter har en kompis som på sitt första jobb ordnade "minievent", hon fick köra ut tält ihopfällbara bord osv. Blir stoppad av polis. Visar sig dels att fordonskombinationen var för tung, dels att släpet var för tungt för dragbilen, dessutom var släpet överlastat. Så hon bröt mot i princip alla viktregler som finns.

Det var indraget körkort och åtal som gällde. Men då började hon storgråta. Polisen ringde hennes chef och skällde ut honom och hotade med husranskan och häktning. Hon fick köra vidare. Och fick behålla körkortet. Och blev inte av med jobbet.
Husrannsakan och häktning var detta i Irak eller, husrannsakan bestäms inte av polisen ute på fältet o häktning bestäms av en åklagare. Och brottet i fråga är inte ens i närheten av att leda till fängelsestraff utan bara indraget körkort och böter…
 
H hempularen skrev:
Du borde börjat gråta. Det står de inte ut med.

Min dotter har en kompis som på sitt första jobb ordnade "minievent", hon fick köra ut tält ihopfällbara bord osv. Blir stoppad av polis. Visar sig dels att fordonskombinationen var för tung, dels att släpet var för tungt för dragbilen, dessutom var släpet överlastat. Så hon bröt mot i princip alla viktregler som finns.

Det var indraget körkort och åtal som gällde. Men då började hon storgråta. Polisen ringde hennes chef och skällde ut honom och hotade med husranskan och häktning. Hon fick köra vidare. Och fick behålla körkortet. Och blev inte av med jobbet.
De här var väldigt nya och ville göra ”allt rätt”. Hade fusklappar på vad som skulle sägas och fick ringa om hjälp för att fylla i papper mm. Tror inte det hade hjälpt. Hade ett svagt ögonblick när jag insåg att jag nu eventuellt måste planera om familjens julresa men det gjorde ingen skillnad.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
@
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Har råkat ut för en bisarr situation som jag hoppas att några smarta människor här kan ge mig lite råd kring. Jurist är inkopplad med ett första samtal om några dagar.

Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.

Fick redan nu en tid för rättegång i december.

Hur hade ni gjort? Erkänt för att få dagsböter och slippa saken eller strida i domstol i och med att uppsåt saknas.
Jag vill absolut inte att det ska hamna i registret.

Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.

Hjälp!
Du har inte behörighet för att köra med en vikt över 3500 kg. Så i praktiken är det (som jag förstått det) egentligen samma sak som att köra utan körkort. Oavsett om du blir dömd eller godtar ett strafföreläggande så hamnar det i "registret". Det är alltså samma sak men att du slipper domstolsförhandlingen om du erkänner och godtar ett strafföreläggande.
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
H
Är det inte 2 år i registret?
Grannen blev av med sitt kort nu för fortkörning.
Ge gick tillbaka 2 år och såg inför vilket straff han skulle få.
Han hade tur för 2 år och 3 månader som han hade åkt på fortkörning sist.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
För att få ett godkänt tillstånd att vara handledare än det 5år efter att man fick tillbaka körkortet.
 
  • Gilla
självklart och 1 till
  • Laddar…
H
useless useless skrev:
5 år.

[länk]
Ja det stämmer ju.
Kanske bara går 2 år för att straff bestämma då.
Kanske är 5 år då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.