Excel
Trist, tog själv B96 för att min båtvagn har för hög totalvikt och då jag har 75 meter av allmän väg till vattnet.

Olovlig körning, som bilist har man enbart skyldigheter och en är att tillse att man har behörighet för ekipaget

Jag skulle utan tvekan ta böterna och därefter ta B96 när du har lappen tillbaka.
 
  • Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
R
mikethebik mikethebik skrev:
Jag hade själv det där i huvudet förra månaden när jag hyrde ett släp och den nya bilen + hyrsläpet översteg med samma vikt som du åkte för.
Jag åkte ganska långt med den kombinationen men gick bra.

Förhoppningsvis finns det annat viktigare att lägga resurser på än sådana skitsaker, viktigast dock är att reglerna måste ändras då nyare bilar som el- eller laddhybrider är så förbaskat tunga att man snart knappt kan ha en barnvagn efter längre.

Och trist att råka ut för sådana skitsaker när klimatidioten nyligen blir frikänd av köpta nämndemän som uppenbart förespråkar anarki, hände nyligen i annan rättegång där det kriminella uppsåtet var tydligt.
Du får dock alltid dra minst 750kg kärra även om du överstiger 3500kg…
Kan vara nyttigt o veta..
 
  • Gilla
JockeÅgren och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du får dock alltid dra minst 750kg kärra även om du överstiger 3500kg…
Kan vara nyttigt o veta..
Det var väl det han skrev - Barnvagn... 😉
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Excel
R Rejäl skrev:
Du får dock alltid dra minst 750kg kärra även om du överstiger 3500kg…
Kan vara nyttigt o veta..
Fordonet för inte överstiga mer än 3500kg med B kort. (Såvida du inte tog körkortet före 1juli 1996)
 
  • Gilla
Matz323 och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Fordonet för inte överstiga mer än 3500kg med B kort. (Såvida du inte tog körkortet före 1juli 1996)
Även med ett nytt B-kort får du köra en fordonskombination som väger mer än 3500 kg så länge dragbilen väger max 3500 kg och släpet väger max 750 kg (och övriga kriterier för t ex bilens maximala släpvagnsvikt är uppfyllda).
 
  • Gilla
Uffe_xx och 10 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Rättegång för olovlig körning? Böter på plats samt indraget körkort 1-3månader trodde jag var påföljden. Sålänge man inte överklagar, vill säga. En prick får man naturligtvis, men inte i straffregistret i vanlig mening.
Men det kanske är jag som inte hängt med i utvecklingen?
Olovlig körning är ett grövre brott, det blir dagsböter så det kommer avgöras i TR.

Det kommer inte finnas någon väg ur detta vad jag kan se utan TS kommer får ta smällen men det värsta blir väl indraget körkort ett tag. Böterna blir nog kännbara men överkomliga, beroende på inkomstnivå. Kanske en 10k?
Googlade lite ang spärrtid, såg att upp till 6 mån är normalt men det finns en passus att man kan slippa undan med en varning. Det skulle inte kännas helt orimligt i TS fall!
 
  • Gilla
bodda olsson
  • Laddar…
Jag tror det blir tre månaders indragning. TS får gärna uppdatera när allt är avgjort.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag har hela vuxna livet varit livrädd för att fastna i kontroll. Köpte mitt körkort i Belgien 1967. Bytte till svenskt då jag flyttade hem. Kan absolut inget om vägmärken och körning (ringer nån av mina barn då jag är tveksam) och har kört prickfritt i alla dessa år (utom en fartkamera med 7 km för fort).

Skulle aldrig kunna fixa körkort idag ... 😳
 
  • Wow
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
Hullefar och 21 till
  • Laddar…
Excel
useless useless skrev:
Även med ett nytt B-kort får du köra en fordonskombination som väger mer än 3500 kg så länge dragbilen väger max 3500 kg och släpet väger max 750 kg.
Ja
 
yonna yonna skrev:
Kan absolut inget om vägmärken och körning
Ändå kör du bil? Skrämmande...
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 22 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ändå kör du bil? Skrämmande...
Äsch - skrev faktiskt att jag kört prickfritt ca 2000 mil/året i mer än 50 år.
 
  • Gilla
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
R
Excel Excel skrev:
Fordonet för inte överstiga mer än 3500kg med B kort. (Såvida du inte tog körkortet före 1juli 1996)
Stämmer inte..
 
  • Svensk webbsida som förklarar regler för olika körkortstyper och släpvagnsvikter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Stämmer inte..
Vad är det som inte stämmer? Har du tagit B-kortet före 1 juli 1996 så får du köra en personbil som väger 60 ton.
 
  • Gilla
Gillis No2 och 2 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Vad är det som inte stämmer? Har du tagit B-kortet före 1 juli 1996 så får du köra en personbil som väger 60 ton.
Sorry läste snabbt och upffatade inte personbilsvikten som han pekade på🙃
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.