R Rejäl skrev:
Tänk bara på att jurister lever på att du ska ta det vidare det är deras levebröd…
Sant! För min del skulle jag gärna vilja få det överstökat, speciellt om det kan bli svårt att hävda att inget uppsåt fanns.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Var det du som blev stoppad på Hornsgatan igår? Jag såg en bil med släp med båt som blev stoppad.. Jag tänkte direkt att detta var över 3500 KG.
Jag tror dessvärre att körkortet kommer dras in oavsett vad som händer. Det är ju inte polisen eller domstol som beslutar om körkortet utan det är transportstyrelsen. Att påstå att man inte visste eller inte hade uppsåt tror jag blir svårt. Däremot tror jag att du kan få tillbaka körkortet snabbare om du skriver till transportstyrelsen och ber lite snällt.
Jag har själv åkt runt med en Navara + LV1000 släp och insåg en dag att det inte var så bra.. Nu har jag BE. :)

• Gilla
  • Haha
TobbeP och 8 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Var det du som blev stoppad på Hornsgatan igår? Jag såg en bil med släp och båt som blev stoppad.. Jag tänkte direkt att detta var över 3500 KG.
Jag tror dessvärre att körkortet kommer dras in oavsett vad som händer. Det är ju inte polisen eller domstol som beslutar om körkortet utan det är transportstyrelsen. Att påstå att man inte visste eller inte hade uppsåt tror jag blir svårt. Däremot tror jag att du kan få tillbaka körkortet snabbare om du skriver till transportstyrelsen och ber lite snällt.
Jag har själv åkt runt med en Navara + LV1000 släp och insåg en dag att det inte var så bra.. Nu har jag BE. :)
Haha japp! Bra syn! Det översteg med 100kg! Kollade redan igår hur jag skulle ta utökat B men måste ha tillbaka körkortet först 😋

• Gilla
  • Haha
  • Älska
dbjork80 och 10 till
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.
Vad jag har lärt mig så är det alltid uppsåt om man kör en otillåten fordonskombination. Överlast däremot (på en i övrigt tillåten kombinarion) kan vara av oaktsamhet.
Men jag kanske har fel?

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 12 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men han nekade ju efter polisens förhör…
Det blir ingen rättegång som i mord eller andra tyngre rättegångar, utan man går dit och får själv redogöra varför man nekar, din motpart polisen kommer att vara kallad i tjänsten att vittna om motsatsen att du faktiskt körde olovligen… 99999 gånger av 100000 så vinner polismannens ord då han är i tjänst…
Jag vet inte om jag missförstod TS. Kanske är det som jag trodde, men att han själv vill undslippa straff helt och hållet?
Nej, jag vet att det inte är en "vanlig" rättegång. Men jag uppfattade det som om det skulle bli rättegång pga brottet. Men det kanske bara blir rättegång för att TS överklagar. Men jag ser inte någon anledning sålänge det gäller ca 10.000 i böter och indraget körkort. Det kommer han ändå inte undan.

Lite nyfiken, vad var det för poliskontroll? Var det något stort där de tar in "alla" och kollar "allt"? På senare år har jag blivit stoppad ett par gånger och fått blåsa alkotest. Men de har aldrig varit intresserade av något annat. En gång vara jag helt övertygad om att jag blev stoppad för fortkörning (låg i 75 på 50 väg, när jag blev invinkad, sent på natten) och hade nästan på tungan att "erkänna" tills de vinkade iväg mig efter godkänd alkotest..

H hempularen skrev:
Lite nyfiken, vad var det för poliskontroll? Var det något stort där de tar in "alla" och kollar "allt"? På senare år har jag blivit stoppad ett par gånger och fått blåsa alkotest. Men de har aldrig varit intresserade av något annat. En gång vara jag helt övertygad om att jag blev stoppad för fortkörning (låg i 75 på 50 väg, när jag blev invinkad, sent på natten) och hade nästan på tungan att "erkänna" tills de vinkade iväg mig efter godkänd alkotest..
De såg mig åka och hade nog inte mer spännande än att slå på trailern o bilen och räkna på det.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
R
Sant! För min del skulle jag gärna vilja få det överstökat, speciellt om det kan bli svårt att hävda att inget uppsåt fanns.
Ta straffet se det som en lärdom, transportstyrelsen har blivit hårdare i sina utfärdanden av indraget körkort, tex. upprepade förseelser straffas med indragning även om förseelserna enligt polisen har varit lindriga…
Har själv råkat ut för indraget körkort som jag inte erkände utan gick till tinget med och väl där var det typ tio minuter sedan var jag dömd😢

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Kan tillägga att under tiden de stod med mig så kom två personer fram och sa att det står en ensam ryggsäck utanför en port.
Under den timmen de stod med mig var det ingen som kontrollerade ryggsäcken trots att det sprängs nästan varje dag i Stockholm nu för tiden. Bra prio!

• Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
Roger G Olsson och 16 till
  • Laddar…
Gällande prick i registret så har jag haft en sådan men det är såvitt jag vet preskriberat nu.

Jag tog strafföreläggandet och blev dömd för allmänfarlig vårdslöshet, historian kan man läsa här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/linolja-och-dess-brandstartande-egenskaper.203208/

Något år senare sökte jag jobb på ett företag som jobbar mot försvaret och på intervjun med säkerhetschefen så berättade jag detta, men han bara skrattade och sa att det påverkar inget. Även Säpo fick yttra sig om mig innan jag blev erbjuden anställning, vilket jag blev.

Så jag tror inte att det är nått som kommer påverka dig i långa loppet.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 10 till
  • Laddar…
De såg mig åka och hade nog inte mer spännande än att slå på trailern o bilen och räkna på det.
Ja, fördelen för polisen är att det är totalvikten som räknas när föraren har B/B96. Dom behöver inte räkna något, utan bara mata in regnumren i lämpligt verktyg.

Samma sak hade du väldigt enkelt kunnat göra själv via t ex transportstyrelsens släpvagnskalkylator.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 11 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, fördelen för polisen är att det är totalvikten som räknas när föraren har B:B96. Dom behöver inte räkna något, utan bara mata in regnumren i lämpligt verktyg.

Samma sak hade du väldigt enkelt kunnat göra själv via t ex transportstyrelsens släpvagnskalkylator.
Kan absolut säga att jag lärt mig en läxa! Blir att skada utökat nu så fort mitt körkort är tillbaka

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Skaffa BE istället. Då är det bruttovikten som räknas och vanliga trafikpolisen har ingen våg med sig för att kunna kontrollera om du kör med överlast...

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 170696 och 18 till
  • Laddar…
Jag hade själv det där i huvudet förra månaden när jag hyrde ett släp och den nya bilen + hyrsläpet översteg med samma vikt som du åkte för.
Jag åkte ganska långt med den kombinationen men gick bra.

Förhoppningsvis finns det annat viktigare att lägga resurser på än sådana skitsaker, viktigast dock är att reglerna måste ändras då nyare bilar som el- eller laddhybrider är så förbaskat tunga att man snart knappt kan ha en barnvagn efter längre.

Och trist att råka ut för sådana skitsaker när klimatidioten nyligen blir frikänd av köpta nämndemän som uppenbart förespråkar anarki, hände nyligen i annan rättegång där det kriminella uppsåtet var tydligt.

• Gilla
  • Wow
Peter787 och 10 till
  • Laddar…
Jag har blivit stoppad av MC-polis som tyckte jag hade överlast, han ringde in en bil med våg.
Kan vara att de var ute och jobbade tillsammans då jag mötte dem strax efter MC-polisen dock.

Tji fick dem iaf, 1000kg på ett släp som får väga 1000kg.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.