66 342 läst · 376 svar
66k läst
376 svar
Indraget körkort och rättegång pga 105kg för tungt ekipage
Vägmärken och reglerna man behöver för att klara sig i trafiken med B-kort är ju inte direkt raketkirurgi... Vad hindrar dig från att läsa på lite?yonna skrev:Jag har hela vuxna livet varit livrädd för att fastna i kontroll. Köpte mitt körkort i Belgien 1967. Bytte till svenskt då jag flyttade hem. Kan absolut inget om vägmärken och körning (ringer nån av mina barn då jag är tveksam) och har kört prickfritt i alla dessa år (utom en fartkamera med 7 km för fort).
Skulle aldrig kunna fixa körkort idag ... 😳
Tycker samma, BE kortet var inte alls komplicerat att ta. Visst, det blir ett moment med att köra B-teori men ingen raketforskning.useless skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Du har ju en härlig två-stegsraket här om man ser på konsekvensernail_duce skrev:
totalvikt bil + totalvikt släp över 3500 med B-behörighet = olovlig körning
totalvikt bil + totalvikt släp över 3500 med B-behörighet och båt som överskrider vad kärran får lasta = olovlig körning + övervikt
Så det är sant att båten inte spelar någon roll men endast så länge som den är lättare än vad du får lasta på kärran
Och inte har fått körkortet indraget om jag mins rätt. Om jag fattade TS rätt så är detta inte något som gäller i detta fallet, men jag skulle kämpa hårt för att slippa få mitt körkort indraget då dessa regler gäller migExcel skrev:
Om det var en av de viktigaste sakerna för dig borde du ha tagit reda på vilka regler som gäller. Det är inte direkt raketforskning, det står t o m i bilens registreringsbevis vilken max totalvikt ett släp får ha för B respektive utökat B, och släpets totalvikt står naturligtvis i släpets registreringsbevis.SidanKaos skrev:
Erkänn din gärning och låt bli att slösa med våra skattepengar, i registret lär du hamna i vilket fall ändå. Du har framfört en fordonskombination du inte har behörighet att framföra.
Ja, finns ingen anledning att ta B96. Det lobbas dessutom för att B-behörigheten ska ökas till 4250 eftersom elbilar är tunga. Enda skillnaden är ett extra teoriprov för 300 spänn (för teori man ändå ska kunna som bilförare).sunnis skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 109 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 109 inlägg
Men det är bra orättvist med ibland.
Sambon låna sin fars kärra till minigrävaren.
Skulle köra jord.
Bil som lovligt fick dra 1200 kg på B.
Kärra på pappret 2700 kg.
Vägde cirka 1700 lastad, jag hade fått dragit med bilen med mitt BE hon har bara B.
Hon som vanligt att det går bra jag är tjej.
Blev stoppad av polisen.
Så visade det sig att kärran var avställd tydligen vart sen svärfar köpte den 3 år tillbaka.
De såg på körkortet, så sa dom att när du har lastat av så åker du hem till din fader med kärran så får han se till att den blir laglig till nästa gång.
Ha en fin kväll.
Så låg säkert något i att hon är tjej det går alltid bra.
Skulle köra jord.
Vägde cirka 1700 lastad, jag hade fått dragit med bilen med mitt BE hon har bara B.
Blev stoppad av polisen.
Så visade det sig att kärran var avställd tydligen vart sen svärfar köpte den 3 år tillbaka.
De såg på körkortet, så sa dom att när du har lastat av så åker du hem till din fader med kärran så får han se till att den blir laglig till nästa gång.
Ha en fin kväll.
Så låg säkert något i att hon är tjej det går alltid bra.
Jag är med tjej, men det funkade inte i det här fallet tyvärr.H Hallerudsbo skrev:Men det är bra orättvist med ibland.
Skulle köra jord.
Blev stoppad av polisen.
Ha en fin kväll.
Så låg säkert något i att hon är tjej det går bra.