yonna yonna skrev:
Jag har hela vuxna livet varit livrädd för att fastna i kontroll. Köpte mitt körkort i Belgien 1967. Bytte till svenskt då jag flyttade hem. Kan absolut inget om vägmärken och körning (ringer nån av mina barn då jag är tveksam) och har kört prickfritt i alla dessa år (utom en fartkamera med 7 km för fort).

Skulle aldrig kunna fixa körkort idag ... 😳
Vägmärken och reglerna man behöver för att klara sig i trafiken med B-kort är ju inte direkt raketkirurgi... Vad hindrar dig från att läsa på lite?

• Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
sunnis
useless useless skrev:
Skaffa BE istället. Då är det bruttovikten som räknas och vanliga trafikpolisen har ingen våg med sig för att kunna kontrollera om du kör med överlast...
Tycker samma, BE kortet var inte alls komplicerat att ta. Visst, det blir ett moment med att köra B-teori men ingen raketforskning.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
sunnis
En annan aspekt när man kör olovligt är om det skulle bli en olycka man är vållande till… kan bli mycket besvärligt med försäkringsbolaget.

• Gilla
  • Älska
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Hur funkar det när de räknar totalvikt? Är det den verkliga vikten som gäller eller räknar de ihop alla delar (båt+trailer+bil) på pappret?

il_duce il_duce skrev:
Hur funkar det när de räknar totalvikt? Är det den verkliga vikten som gäller eller räknar de ihop alla delar (båt+trailer+bil) på pappret?
Totalvikt är totalvikt för bil+trailer (dvs från pappret). Bruttovikt är faktisk vikt för bil+båt+trailer.

• Gilla
basseman och 2 till
  • Laddar…
R
il_duce il_duce skrev:
Båten har ingen betydelse, det är bilen+släpets totalvikt som räknas..
Oavsett om du kör olastat eller maxlastat..

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Du har ju en härlig två-stegsraket här om man ser på konsekvenserna

totalvikt bil + totalvikt släp över 3500 med B-behörighet = olovlig körning
totalvikt bil + totalvikt släp över 3500 med B-behörighet och båt som överskrider vad kärran får lasta = olovlig körning + övervikt

Så det är sant att båten inte spelar någon roll men endast så länge som den är lättare än vad du får lasta på kärran

• Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Fordonet för inte överstiga mer än 3500kg med B kort. (Såvida du inte tog körkortet före 1juli 1996)
Och inte har fått körkortet indraget om jag mins rätt. Om jag fattade TS rätt så är detta inte något som gäller i detta fallet, men jag skulle kämpa hårt för att slippa få mitt körkort indraget då dessa regler gäller mig :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
SidanKaos SidanKaos skrev:
När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
Om det var en av de viktigaste sakerna för dig borde du ha tagit reda på vilka regler som gäller. Det är inte direkt raketforskning, det står t o m i bilens registreringsbevis vilken max totalvikt ett släp får ha för B respektive utökat B, och släpets totalvikt står naturligtvis i släpets registreringsbevis.

Erkänn din gärning och låt bli att slösa med våra skattepengar, i registret lär du hamna i vilket fall ändå. Du har framfört en fordonskombination du inte har behörighet att framföra.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Självklart ska jag erkänna! Läs gärna igenom hela diskussionen. Tyvärr trodde jag att jag kunde förlita mig på att jag köpte det jag bad om

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
T
sunnis sunnis skrev:
Tycker samma, BE kortet var inte alls komplicerat att ta. Visst, det blir ett moment med att köra B-teori men ingen raketforskning.
Ja, finns ingen anledning att ta B96. Det lobbas dessutom för att B-behörigheten ska ökas till 4250 eftersom elbilar är tunga. Enda skillnaden är ett extra teoriprov för 300 spänn (för teori man ändå ska kunna som bilförare).

• Gilla
basseman och 2 till
  • Laddar…
H
Men det är bra orättvist med ibland.
Sambon låna sin fars kärra till minigrävaren.
Skulle köra jord.
Bil som lovligt fick dra 1200 kg på B.
Kärra på pappret 2700 kg.
Vägde cirka 1700 lastad, jag hade fått dragit med bilen med mitt BE hon har bara B.
Hon som vanligt att det går bra jag är tjej.
Blev stoppad av polisen.
Så visade det sig att kärran var avställd tydligen vart sen svärfar köpte den 3 år tillbaka.
De såg på körkortet, så sa dom att när du har lastat av så åker du hem till din fader med kärran så får han se till att den blir laglig till nästa gång.
Ha en fin kväll.

Så låg säkert något i att hon är tjej det går alltid bra.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
big mike och 14 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Men det är bra orättvist med ibland.
Sambon låna sin fars kärra till minigrävaren.
Skulle köra jord.
Bil som lovligt fick dra 1200 kg på B.
Kärra på pappret 2700 kg.
Vägde cirka 1700 lastad, jag hade fått dragit med bilen med mitt BE hon har bara B.
Hon som vanligt att det går bra jag är tjej.
Blev stoppad av polisen.
Så visade det sig att kärran var avställd tydligen vart sen svärfar köpte den 3 år tillbaka.
De såg på körkortet, så sa dom att när du har lastat av så åker du hem till din fader med kärran så får han se till att den blir laglig till nästa gång.
Ha en fin kväll.

Så låg säkert något i att hon är tjej det går bra.
Jag är med tjej, men det funkade inte i det här fallet tyvärr.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
H
SidanKaos SidanKaos skrev:
Jag är med tjej, men det funkade inte i det här fallet tyvärr.
Faan då föll det där.

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Surt. Du skulle tömt kylen i båten innan du åkte iväg!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.