55 965 läst · 277 svar
56k läst
277 svar
inbrottsförsök-tjuven fast
Då var vi "lite" bättre utrustade när jag gjorde vakttjänst i lumpen för nästan 40år sedan. Vi hade med oss K-pisten på rundan...VidarH skrev:När jag gjorde lumpen för 20+ år sedan så hade vi i vakten alltid rejäla maglites när vi gick patrullrundor. Inte enbart för att kunna spana av omgivningen...
Nu har jag faktiskt i och med husägande hittat ett par begagnade för kontroll av oljud. Ja, och koll i proppskåpet vilket är det faktiska användningsområdet. Tillsammans med att gå och leta efter gräsklipparen under buskar, shasa bort igelkottar som för oväsen utanför sovrummet, se sig omkring på krypvinden etc...
Attan, nu känner jag mig nedgraderad! Det här var 1974 och inte en högvakt utan bevakning av helikoptrar, vi var 3 på varje pass så det hade ändå räckt att fälla 15 stycken presumtiva sabotörerAlfredo skrev:
Varningsskott är överskattat
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 190 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 190 inlägg
R roli skrev:
Så var det även på pansarregementet här i närheten (80/90-tal). Men troligen så är stridsvagnar svårsålda så man fick erfara den hårda vägen att det enda värt att stjäla var just vakternas vapen. Därefter var det visst batong som gällde för patrullerna, jag vet inte hur det är idag.mikethebik skrev:
är du helt säkert på det vett flera industri områden och tomma lokaler som har lösgående vakthundar men det är några år sen nån ny regel eller?M mtmmtm skrev:
sen är ju risken minimal att nån bryter sig in när dom ser 4 rottweiler bakom grinden
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 190 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 190 inlägg
Jag tror inte de kommer tillbaka för att hämnas. Det ligger inga pengar i det. Tycker de åtgärder han presenterat är bra och tillräckliga för att slippa återbesök.Rickard.ag skrev:
Alltså, magliten vet det vi hade som ljuskälla och som batong. Vi hade ak5 med 10/20/30 patroner lite beroende på uppgift. Och 1-4 magasin med oss. Och emellanåt den tjocka hårda pansarvästen. Men det är ju knappast relevant för tråden? /Skyddsvakt F14/I16
En karl i ända ändan av kommunen lär ha gjort ungefär sådär när han träffade på sin nyligen stulna traktor.K Kane skrev:En gammal vits.
"En äldre man skulle precis gå och lägga sig när hans fru sa till honom att han hade glömt att släcka lyset i garaget. Så han öppnade bakdörren för att gå och släcka ljuset, men på vägen fram upptäckte han att inbrottstjuvar hade brutit sig in i garaget.
Så mannen rusade tillbaka in i huset och ringde polisen.
– Är det någon i ditt hus? undrade polisen.
– Nej, men det är några tjuvar som håller på att stjäla saker ur mitt garage, svarade den gamle mannen.
– Tyvärr, men alla våra bilar är upptagna. Lås dina dörrar och gå in så kommer någon förbi så fort vi har tid, svarade polisen.
– Okej, svarade mannen och lade på telefonen.
Han räknade sedan till 30 och ringde upp polisen en gång till.
– Hej, jag ringde er för några sekunder sen angående ett inbrott i mitt garage. Jag ville bara säga att ni inte behöver oroa er över detta för jag har precis skjutit ner dem, sa han och slängde på telefonen.
Inom ett par minuter var hela huset omringat av polisbilar, insatsstyrkan, helikoptrar och flera ambulanser. De lyckades fånga inbrottstjuvarna på bar gärning.
En av poliserna gick fram till den gamle mannen och sa:
– Jag trodde du hade skjutit dem?
Den kloke gamle mannen svarade då:
– Och jag trodde att ni inte hade några bilar lediga…"
Tjuvarna satt i hytten och mannen hade parkerat in dem med sin bil. Polisen hade inte tid att komma och sade åt honom att flytta undan bilen och låta tjuvarna fara med traktorn. Han sade åt polisen att eftersom tjuvarna inte stiger ut hytten frivilligt kommer han att se till att de kommer ut därifrån på annat vis och om det behövs slå ihjäl dem så de blir mer lätthanterliga.
Polisen kom.