Unikt namn
M maria01 skrev:
Varför ska polisen bry sig när dom inte har folkets eller politiskt stöd
Polisen i fält bryr sig nog.

Men busets försvarsadvokater får mer pengar än åklagarmyndigheten som ska åtala.
Snart 2 miljarder om året. Rimligt?

Man skulle nästan tro att våra politiker vill ha fullt av tjuvar på gatorna. Frågan är varför.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
K
M maria01 skrev:
Varför ska polisen bry sig när dom inte har folkets eller politiskt stöd
Och det är just därför polisen varken har stöd eller förtroende för dem bryr sig inte. Visst dem har inte resurser för allt

T twoody skrev:
Skönt att inte många resonerar som du.
Får se hur du själv respnerar när du kommer hem till ditt hus helt upp och nervänt. Varenda skåp, låda och möbel är utriven och slängda på golvet och gamla ärvda ägodelar är borta.

• Gilla
pve och 4 till
  • Laddar…
C
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tragiskt bara när man får höra hur brottslingar går fria pga världens hårdaste krav på bevis och närmast absurda krav på rättssäkerhet.
Jag och grannen hade inbrott för kanske 10 år sedan. Tjuvarna hade krossat fönstret på grannens entrédörr och i samband med det skurit sig så att det var fullt med blod i hela farstun. Polisen var hos grannen och "säkrade" bl.a. blodspåren, sedan blev ärendena så klart raskt nedlagda i brist på spaningsuppslag.

Några år senare kom ett brev att de fått DNA-träff på en person som haffats i ett annat sammanhang. Resultatet? Blodspåren binder inte gärningsmannen till platsen(!) Än mindre till gärningen antar jag...

• Wow
Modig
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag och grannen hade inbrott för kanske 10 år sedan. Tjuvarna hade krossat fönstret på grannens entrédörr och i samband med det skurit sig så att det var fullt med blod i hela farstun. Polisen var hos grannen och "säkrade" bl.a. blodspåren, sedan blev ärendena så klart raskt nedlagda i brist på spaningsuppslag.

Några år senare kom ett brev att de fått DNA-träff på en person som haffats i ett annat sammanhang. Resultatet? Blodspåren binder inte gärningsmannen till platsen(!) Än mindre till gärningen antar jag...
Det där hade jag fan JO-anmält eller något. Det måste ju vara tjänstefel

Inte konstigt om folk tar lagen i egna händer. Jag tror vi kommer att få se medborgargarden i framtiden. Dessutom kommer det bli vanligt med så kallade ”gated communities”.

Våra politiker visar tydligt att de tycker det är bra med kriminalitet, eftersom de inte bryr sig nämnvärt.

• Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Om man nu ska gå den vägen finns det väl bättre vapen, typ teleskop/fjäderbatong om man vill svinga något.
Pepparspray är väl också ganska effektiv.
Avkortad golfklubba borde väl funka till att träna svingen med - även då man inte får "oväntat besök"

• Haha
Marcussjogren
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Det ända som funkar är vakthund förstår inte att flera svenskar har dom idag med hur mycket inbrott det är bland svenska överklassen har det funnits vakthund i många år nu det är inte många som vågar gå in om dom hör en hund speciellt öststaterna som vet hur det kan sluta

här nere har alla gårdar och folk med dyra saker hemma vakthund en bekant har 2 stycken belgiska herdehundar och en turkiska kangal
Om den vakthunden skadar någon så kommer den bli avlivad (det är inte tillåtet att ha hundar som angriper människor (om det inte är en militär anläggning (en hangarhund))). Så om du tränat denne till att bli en mördare så kommer du enbart kunna ha nytta av den EN gång.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ringa snuten?
Läste du hur det gick i fallet som TS startade med? Nedlagt i brist på bevis, finns inga som helst resurser på att utreda speciellt många inbrott 2021.
jag tänkte mer att man kan försöka få dit en bil och ta tjuven på plats

• Gilla
Pin
  • Laddar…
C
L lordi skrev:
Det där hade jag fan JO-anmält eller något. Det måste ju vara tjänstefel
Jag vet inte, verkar vara så de jobbar. Jag har drabbats av ytterligare ett inbrott i mitt liv i ett förråd i ett flerbostadshus. Då blev jag utskrattad av polisen när jag undrade om de skulle komma förbi och titta. Då högg tjuvarna sönder dörren med en yxa och flera av grannarna ringde polisen under pågående gärning, men det kom aldrig någon.

• Wow
Erik9005
  • Laddar…
En gammal vits.
"En äldre man skulle precis gå och lägga sig när hans fru sa till honom att han hade glömt att släcka lyset i garaget. Så han öppnade bakdörren för att gå och släcka ljuset, men på vägen fram upptäckte han att inbrottstjuvar hade brutit sig in i garaget.

Så mannen rusade tillbaka in i huset och ringde polisen.
– Är det någon i ditt hus? undrade polisen.
– Nej, men det är några tjuvar som håller på att stjäla saker ur mitt garage, svarade den gamle mannen.
– Tyvärr, men alla våra bilar är upptagna. Lås dina dörrar och gå in så kommer någon förbi så fort vi har tid, svarade polisen.
– Okej, svarade mannen och lade på telefonen.

Han räknade sedan till 30 och ringde upp polisen en gång till.
– Hej, jag ringde er för några sekunder sen angående ett inbrott i mitt garage. Jag ville bara säga att ni inte behöver oroa er över detta för jag har precis skjutit ner dem, sa han och slängde på telefonen.
Inom ett par minuter var hela huset omringat av polisbilar, insatsstyrkan, helikoptrar och flera ambulanser. De lyckades fånga inbrottstjuvarna på bar gärning.

En av poliserna gick fram till den gamle mannen och sa:
– Jag trodde du hade skjutit dem?
Den kloke gamle mannen svarade då:
– Och jag trodde att ni inte hade några bilar lediga…"

• Gilla
  • Haha
Francken och 11 till
  • Laddar…
Sen lämnar stöldgodset via färja och tullen vet att det är stulet men kan inte göra något.

E Erik9005 skrev:
Sen lämnar stöldgodset via färja och tullen vet att det är stulet men kan inte göra något.
Men det är det ändring på snart!
Tullen kommer att själv kunna ingripa om de misstänker att det är stöldgods på väg ut ur landet, vilket de inte kunnat innan. (Men snart.)
De kommer att få de polisiära befogenheterna som krävs, vilket är på tiden!
Inte för att jag tror det kommer att bli någon enorm skillnad, men det är ändå ett bra steg.
Har hört att lagändringen sannolikt kommer att träda i kraft 1/7 i år.
Om inte annat så kommer det nog att bli lite mer oroligt i kön till färjan österut i sommar.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/okade-befogenheter-for-tullen_H7021788

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
F
Ussee Ussee skrev:
Jahapp. Fick besked nu. Tagen av polis 01.25 hundbitan samtidigt. Körd till sjukan och släppt 0235. Ärendet nerlagt i brist på bevis.
Va i helvete! #vadfårjagförpengarna

F FC_Bygg skrev:
Du får fler och och fler kriminella, och fler och fler advokater som ska försvara dessa kriminella, allt detta skall betalas av dina skattepengar.
Smiley någon?

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Du fick en massa tid och resurser från polis och sjukvård till en gästarbetare. Antar att du även bidrar till ett skadestånd för stackaren som blev biten.
K Kane skrev:
En gammal vits.
"En äldre man skulle precis gå och lägga sig när hans fru sa till honom att han hade glömt att släcka lyset i garaget. Så han öppnade bakdörren för att gå och släcka ljuset, men på vägen fram upptäckte han att inbrottstjuvar hade brutit sig in i garaget.

Så mannen rusade tillbaka in i huset och ringde polisen.
– Är det någon i ditt hus? undrade polisen.
– Nej, men det är några tjuvar som håller på att stjäla saker ur mitt garage, svarade den gamle mannen.
– Tyvärr, men alla våra bilar är upptagna. Lås dina dörrar och gå in så kommer någon förbi så fort vi har tid, svarade polisen.
– Okej, svarade mannen och lade på telefonen.

Han räknade sedan till 30 och ringde upp polisen en gång till.
– Hej, jag ringde er för några sekunder sen angående ett inbrott i mitt garage. Jag ville bara säga att ni inte behöver oroa er över detta för jag har precis skjutit ner dem, sa han och slängde på telefonen.
Inom ett par minuter var hela huset omringat av polisbilar, insatsstyrkan, helikoptrar och flera ambulanser. De lyckades fånga inbrottstjuvarna på bar gärning.

En av poliserna gick fram till den gamle mannen och sa:
– Jag trodde du hade skjutit dem?
Den kloke gamle mannen svarade då:
– Och jag trodde att ni inte hade några bilar lediga…"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.