M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
”På håll såg XX och några andra [min fetning] vad som hände och gick mot bilen och skriken.”

Och när det ursprungliga brottet var avbrutet sopade han alltså till killen en gång till med domkraften. I huvudet.

Jag förstår att det här med att diskutera hur man bäst kan spöa skiten ur något vrak som lommar iväg när han blir påkommen mest är en kul grej och att de flesta inte är allvarliga i vad de skriver. Och jag förstår verkligen att TS vill skydda sin egendom, men ja, hämnd/lynchjustis är nog inte den bästa lösningen särskilt ofta.

TS ursprungliga funderingar är dock också intressanta, och underdiskuterade. Hur långt är det rimligt att gå i form av fysiskt skalskydd? Ståldörrar, galler för fönster osv., är verkligen inbrottsrisken så stor att det är värt det?
har inte läst alla inlägg nu - men återkommande för alla länkar där någon har straffats vid ett ingripande är ju att personen har gått bananas på förövarens huvud.
Det känns inte rimligt att man gör det, utan ett första slag mot huvudet som träffar hårt kan vara okej, men sen måste man utvärdera situationen och börja angripa mjukdelar under halsen, särskilt om man använder ett tillhygge.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja, men i en del fall skiter förövarna om någon står och gapar.
Som i fallet med min granne. Kilmarna fortsatte slita i tjejen vid sidan om den mörka gångvägen.
Vad är alternativet? Slåss lite och bli söndermisshandlad? Fortsätta ifrågasätta vad killarna håller på med och låta de göra vad de vill med en stackars tjej utan byxor?
Eller som han gjorde, smyga fram med ett tillhygge och smälla till de i huvudet?
Jag hade i hans situation inte kunnat fatta något annat beslut och sen leva vidare med det.
Absolut. Som jag skrev, vid våld är det motiverat både att ta större risk och försöka ingripa. Om det är en cykel är det absolut inte värt det. Såg på uppdrag granskning om den kille som snor bilar och till sist körde ihjäl nån. Men innan det hade han nästan slagit ihjäl en kille som de intervjuade och som jag minns ångrade han att han inte bara lät dem ta BMWn och slapp bli rejält misshandlad.

I de flesta fall tror jag att ringa 112 och sen på avstånd störa och ropa är bäst för alla.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Köp definitivt inte basebollträ!!!
Om ni använder det så räknas det som vapen.
Däremot en lång aluminium ficklampa, en 45*45 regel eller dyl går bra.
Ni vill inte behöva betala skadestånd till dessa personer också.
Ja, det är ju rimligt att du slipper skadestånd för att du valde en maglite istället för basebollträ som tillhygge:crysmile:

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Ja, det är ju rimligt att du slipper skadestånd för att du valde en maglite istället för basebollträ som tillhygge:crysmile:
Det var faktiskt poliser som tipsade mig efter en incident, det ända jag hittade på tomten när jag hade påhälsning var en miniskida.
Samtidigt så rätt använd så tar den gott den också.
Men i diskussionen som följde så varnade dom just för basebollträ då den kan tolkas som vapen.
Går du på stan eller har den i bilen så går den under knivlagen så för att undvika problem så fick jag en lång alu ficklampa från mina barn i födelsedagspresent efter tips från polisen;)

Det var faktiskt poliser som tipsade mig efter en incident, det ända jag hittade på tomten när jag hade påhälsning var en miniskida.
Men i diskussionen som följde så varnade dom just för basebollträ då den kan tolkas som vapen.
Går du på stan eller har den i bilen så går den under knivlagen så för att undvika problem så fick jag en lång alu ficklampa från mina barn i födelsedagspresent efter tips från polisen;)
Lycka till att sälja den anekdoten i rättegången.
Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

R
mikethebik mikethebik skrev:
Kolla den här länken som jag hänvisat till i en annan tråd, [länk] och som visar på det orimliga i lagstiftningen, men kanske främst att åklagare ens driver dessa fall i stället för att lägga ner.
De är ju annars snabba på att lägga ner när det gäller förbrytare.
Fast det där vill jag minnas är ett uselt exempel. Om jag minns rätt så kände de där två varandra och Per-Anders var väl ute och letade efter killen för att just slå honom i huvudet med en domkraft.

Att det råkade ske under ett angrep på en äldre dam hade nog räddat honom om det inte var för att han drog domkraften i huvudet ytterligare en gång när hotet redan var avvärjt.

Nej, jag vill påstå att domen är helt korrekt och tyder inte på orimlig lagstiftning.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
En stor mag-lite har var en favorit bland väktare tidigare (kanske används fortfarande?).
I USA har används även handtag till dom tveksam till att det vore tillåtet för väktare i Sverige.
https://www.rothco.com/product/rothco-flashlight-side-handle-mount-system
https://www.galaxyarmynavy.com/products/10171?variant=1988188798989

När jag gjorde lumpen för 20+ år sedan så hade vi i vakten alltid rejäla maglites när vi gick patrullrundor. Inte enbart för att kunna spana av omgivningen...
Nu har jag faktiskt i och med husägande hittat ett par begagnade för kontroll av oljud. Ja, och koll i proppskåpet vilket är det faktiska användningsområdet. Tillsammans med att gå och leta efter gräsklipparen under buskar, shasa bort igelkottar som för oväsen utanför sovrummet, se sig omkring på krypvinden etc...

Metersved i lämplig dimension borde ju fungera bra. Absolut inte ett vapen men vem som helst som eldar med ved kan ju ha något runt randbarkat björkvedträ med slarvigt avhuggna kviststumpar.

• Gilla
  • Haha
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Absolut. Som jag skrev, vid våld är det motiverat både att ta större risk och försöka ingripa. Om det är en cykel är det absolut inte värt det. Såg på uppdrag granskning om den kille som snor bilar och till sist körde ihjäl nån. Men innan det hade han nästan slagit ihjäl en kille som de intervjuade och som jag minns ångrade han att han inte bara lät dem ta BMWn och slapp bli rejält misshandlad.

I de flesta fall tror jag att ringa 112 och sen på avstånd störa och ropa är bäst för alla.
Tragiskt bara när man får höra hur brottslingar går fria pga världens hårdaste krav på bevis och närmast absurda krav på rättssäkerhet.

Vad ska man göra när situationen ser ut som den gör i Sverige 2021?

Rättsväsenden utgörs av tre faktorer som alla påverkar varandra, ingen kan ändras utan att de andra ändras.

1) Kostnad
2) Förmåga att få fast och lagföra.
3) Rättssäkerhet.

Vad prioriterar man när ligor härjar, våldtäkter ökar, stök och rån ökar, bidragsbrott ökar.
Vlken av dessa tre ska justeras mest?

• Gilla
pve och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
[länk]
Hoppas han överklagade och blev frikänd eller fick en lättare dom.

Att vara inbrottstjuv innebär alltid en risk att träffa på "fel" person. Detta är något som alla som utövar yrket måste känna till.
Det borde vara t ex inte vara möjligt att kräva skadestånd om man blir skadad när man utför en olaglig handling.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Hoppas han överklagade och blev frikänd eller fick en lättare dom.

Att vara inbrottstjuv innebär alltid en risk att träffa på "fel" person. Detta är något som alla som utövar yrket måste känna till.
Det borde vara t ex inte vara möjligt att kräva skadestånd om man blir skadad när man utför en olaglig handling.
Fast söka skadestånd när man utför en olaglig handling bör vara rätt i vissa fall. Finns de som suttit häktade på tok för länge för en skitsak som exempel.
Sen är det en skev värld vi lever i trots allt.

Problemet är att när polisen prioriterar och struntar i att ens försöka lagföra tjuvar så tappar folk respekten för lag och ordning. Det är ingen bra utväkling sett till samhället som helhet. Sannolikt är det billigare att anställa fler poliser än att ha en sådan utväkling.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Problemet är att när polisen prioriterar och struntar i att ens försöka lagföra tjuvar så tappar folk respekten för lag och ordning. Det är ingen bra utväkling sett till samhället som helhet. Sannolikt är det billigare att anställa fler poliser än att ha en sådan utväkling.
Varför ska polisen bry sig när dom inte har folkets eller politiskt stöd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.