56 096 läst · 277 svar
56k läst
277 svar
inbrottsförsök-tjuven fast
Det finns många grafer att kolla på.C crappyusrname skrev:Jag tror att de magiska orden här är "till synes". Utan att vara jurist så _tror_ jag det är lätt att få intryck av att samma brott bedöms olika, den här tråden är väl ett utmärkt exempel på det. Men för att göra en korrekt bedömning av ett sådant påstående så måste man nog granska dessa domar ingående för att kunna påstå en sådan sak.
För övrigt
"
”Ingen systemkollaps med brottsligheten”
Trots att utvecklingen faktiskt är positiv är många inte medvetna om hur statistiken ser ut. Det visar flera undersökningar om hur befolkningen upplever brottslighet och trygghet, enligt Felipe Estrada.
– En stor majoritet av befolkningen tror att brottsligheten hela tiden ökar. Det beror delvis på en medielogik och en politisk logik som går ut på att lyfta fram det som är allvarligt och problematiskt, säger Felipe Estrada.
– Det är inte så att Sverige är på väg mot en systemkollaps när det gäller brottsligheten. I själva verket har många typer av brott utvecklats åt ett positivt håll, säger han."
[länk]
Men grafen i artikeln visar ju att det blivit mycket bättre sedan 2007, men trenden sedan 2016 är på väg åt fel håll.
Hela bilden är väldigt komplex och statistik över tid är svårt att tolka eftersom man har, som jag förstått det, ändrat hur man klassar olika typer av händelser allt eftersom åren gått. Sedan har ju många en agenda när de presenterar statistik, och framhäver det som passar deras berättelse.
Den här grafen ser ju t.ex. mindre rolig ut:
https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/mord-och-drap.html
Från en svagt nedåtgående trend (mitt blå streck) till ett kraftigt ökande trend (mitt röda streck).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen har läst så många intervjuer där man pratar om just det som nämns ovan, att det minsann inte är superlativ-katastrof. Medan många som intervjuas närmare verkligheten. Tex boende på gatan där det skjuts en gång i veckan, sjukvårdspersonalen som vårdar skottskadade och poliserna i närområdet målar upp en betydligt mer dyster bild av verkligheten.
Mest troligt (min magkänsla/killgissning) så har det blivit bättre i många områden, men katastrofdåligt i våra utsatta områden.
Eftersom fler har det bra än dåligt så behöver inte statistiken se lika rutten ut som verkligheten för många är.
Vidare kan man ju fundera om vi ska vara nöjda över att hela systemet minsan inte kollapsar, och strunta i att småbarn blir skjutna i sina hem. Eller om vi ska kräva att våra folkvalda ska agera långt långt innan förortsgängen tagit över hela landet.
Det är nästan underhållande att ha flyttat från ett ställe där handgranater, automatvapen och droger fanns omkring en till en trött villaförort till en mellanstor stad. Ni anar inte hur mycket det gnälls på lösspringande katter och om någon får sin cykel stulen så vet man att det finns tre-fyra ställen man ska titta på innan det ens är värt att gnälla över det samt att det var ramaskri när någon (jag gissar på en airsoftspelare) hade tappat en låtsasgranat häromåret. Jag skrockar åt deras små bekymmer och känner mig istället väldigt osäker på hur bilister beter sig och att folk inte verkar inse exakt hur osynliga de är vintertid utan reflexer?
Jag tror inte att rättsväsendet behöver ändras så jättemycket. Rättsväsendet är polis och domstolar och de måste arbeta i enlighet med de lagar som riksdagen har stiftat. Polisen behöver helt klart mer (eller kanske snarare bättre) resurser för att komma tillrätta med växande ny brottslighet. Domstolarna har lite väl långa handläggningstider ibland, men det tror jag mest beror på covid-19 i dagens läge. Men några radikala ändringar för hur polis och domstolar arbetar tror jag inte behövs.K Krux skrev:Allt är i förhållande till vad man jämför med så visst så sätt är väl rättssystem rätt högt rankat.
med tanke på hur mycket brottslighet ökar och även ändrar sig och utvecklas så känns det ( iaf enligt mig ) att rättsystemet inte uppdateras och utvecklas tillräckligt för att effektivt och rättvist funka så bra som man kan önska .
Däremot tror jag att en del lagar behöver ändras för att komma i synk med den allmänna rättsuppfattningen.
Jag får intrycket att folk i s.k. utsatta områden ofta känner sig lite övergivna av lagens långa arm. Om det stämmer så borde det åtgärdas, för jag tycker inte att vi ska ha speciella områden där lagen inte gäller lika mycket som i övriga samhället.Unikt namn skrev:
Nej, naturligtvis inte. Man kan ändå känna sig övergiven av lagens långa arm, i absoluta termer. Dvs. att polisen inte klarar det uppdrag man förväntas och/eller ska göra. Utan att ställa det i relation till hur det fungerar i andra områden.P pmd skrev:
Liknande trådar
-
Momsavdrag på byte av tak på näringsfastighet
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur skall jag fästa mittkonsol Toyota Yaris
Övrigt Off Topic -
Typ av fästmaterial i lättbetong vid takmontering av gardiner?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hållfasthetsberäkning för inglasning av befintlig stor balkong/altan
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur fäster jag fast toalocket till en Duravit Starck 3?
Badrum