P
hsd hsd skrev:
Där jag låg i lumpen så gällde det Halt, vem där och om inte personen stannade direkt skulle vi skuta, direkt efter orden stanna eller jag skjuter ,helst i benen men huvudsaken var att det blev träff
Höga befäl hade förkärlek att testa och den dom inte följde reglementet åkte i buren
De som inte följde reglementet åkte väl bara in i buren om det högre befälet överlevde?

• Gilla
lat
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det tvivlar jag på. Han blev dömd för att ha slagit stryparen i huvudet en gång för mycket. Vilket tillhygge han använde kan knappast ha spelat så värst stor roll.
Naturligtvis spelade tillhygget roll. Det är skillnad på en baguette och en domkraft.

Men du kanske menade vid själva skuldprövningen…..dvs om det förelåg nödvärnsrätt

E
D Derbyboy skrev:
Naturligtvis spelade tillhygget roll. Det är skillnad på en baguette och en domkraft.

Men du kanske menade vid själva skuldprövningen…..dvs om det förelåg nödvärnsrätt
Skillnaden handlar nog även om vad du använder och var du slår, har du något tungt och hårt är kanske inte huvudet är det du ska slå mot utan axeln? Nu har jag ingen aning om vad domkraften väger, min garagedomkraft på 25 kg kommer jag aldrig svinga och skulle jag ta baksidan av yxan hade det inte varit huvudet jag siktat på.

Min fd kollega med EM-silver i karate och svart bälte tog fast en inbrottstjuv men nöjde sig med att trycka ner ansiktet på killen i asfalten trots att han hade hotat frugan med en skruvmejsel, så bara för att man blir förbannad och kan så behöver man inte alltid slå för att skada.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag undvek med flit att dra in de militära aspekterna med skjutvapen för det är helt ointressant för normala situationer.
Det sagt så har jag ett par gamla verktyg som väggdekoration som kan stoppa det mesta som rör sig i markerna, kanske med undantag av vildsvin.

D
E Elektra skrev:
Skillnaden handlar nog även om vad du använder och var du slår, har du något tungt och hårt är kanske inte huvudet är det du ska slå mot utan axeln? Nu har jag ingen aning om vad domkraften väger, min garagedomkraft på 25 kg kommer jag aldrig svinga och skulle jag ta baksidan av yxan hade det inte varit huvudet jag siktat på.

Min fd kollega med EM-silver i karate och svart bälte tog fast en inbrottstjuv men nöjde sig med att trycka ner ansiktet på killen i asfalten trots att han hade hotat frugan med en skruvmejsel, så bara för att man blir förbannad och kan så behöver man inte alltid slå för att skada.
Vid träning av kampsport ingår det väl självbehärskning och självkontroll vilket din fd kollega demonstrerade på ett föredömligt sätt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane
Något i Aftonbladet-länken om PA känns helt fel.

Enligt PA tog gärningsmannen strypgrepp på damen. Sen är följande från PA: "Hon skrek så högt som lungorna tillät och hängde på hornet."

Jag har ingen erfarenhet personligen från strypningar, utan min kunskap kommer bara från film etc, så de kan vara helt fel. Jag har dock fått uppfattningen att man inte kan skrika så särskilt högt när man stryps. Damen ifråga måste dessutom skrikit väldigt högt eftersom hon lyckades överrösta tutan.

Jag får liksom lite känslan av att man inte kan ta artikeln för sanningen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Gärningsmannen kanske bara tog tag runt halsen utan att trycka till på strupen?

Fairlane
useless useless skrev:
Gärningsmannen kanske bara tog tag runt halsen utan att trycka till på strupen?
Möjligt, men då är hotet inte lika stort.

Isig gångväg leder fram till en röd ladugård i ett vinterlandskap, vilket föreslår en halkrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett effektivt sätt mot tjuvar och övrigt oönskat folk

• Haha
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
K
P pmd skrev:
Ja, man får inte misshandla folk med domkraft.
Finns dock folk som mycket väl förtjänar en domkraft i skallen. Men men är ju som alltid aldrig skurken som är skurken enligt rättsystem

Fairlane
K Krux skrev:
Finns dock folk som mycket väl förtjänar en domkraft i skallen.
Problemet med det tänket är ju att den tyker förtjänar en domkraft i skallen tycker inte jag gör det och tvärtom. Det är därför vi har lagar att följa och en av dessa är att man inte misshandlar folk, vilket det ju är frågan om med en domkraft i skallen, om det inte faller inom nödvärn.
K Krux skrev:
Men men är ju som alltid aldrig skurken som är skurken enligt rättsystem
Jodå det händer. I detta fall var det en person som misshandlade en annan, med hjälp av en domkraft och han bedömdes som skurken... ;)

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
hsd
E Elektra skrev:
Brandyxa
jag har ett par sådana hängandes utifallatt

hsd hsd skrev:
Brandyxa
jag har ett par sådana hängandes utifallatt
Brandyxa skulle vara bra att hota med. Men jag hade tvekat till att använda den då det mesta förutom en bredsida är livshotande skador. Och då har man en inbrottstjuv som man behöver ge skarp medicinsk vård i väntan på polis och ambulans. Samt att man kan få allt från misshandel till dråp slängt på sig om det inte var en redig nödvärnssituation.

skoge skoge skrev:
[bild]

Ett effektivt sätt mot tjuvar och övrigt oönskat folk
Men jag har för mig att man skulle kunna åka dit för oaktsamhet om någon skulle halka och bryta armen på grund av försumlighet att halkbekämpa ordentligt?

Jag har bland annat en 50 cm Bahco skiftnyckel med vridet handtag (det var inte jag som gjorde det så jag vet inte hur det lyckades utan att påverka mekaniken) som skulle kunna krossa ben om jag tar i. Stänger jag käftarna så blir den skarpa kanten otrevligt farlig. Så det är inte så den hänger, lika mycket på grund av estetiska skäl. Jag skulle kunna tänka mig att hota med huvudet, men jag skulle bara kunna verka med skaftet.
Jag har även en klassisk pekpinne i glasfiber... Snabb och smärtsam utan någon som helst risk för övervåld så länge jag inte stöter med den.
Allt detta är parat med att sambon har en ficklampa för att blända objudna gäster vilket också är sjukt effektiv kombination.

Inbrottstjuvar är inte ute efter att skada folk, de vill ha snabba cash. Ge dem en chans att fly så slipper man fundera över hur mycket man får ta i.
Envarsingripande är en annan situation med ett annat regelverk...

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
F
Akta er för att stoppa biltjuvar! Vet inte om någon postat denna klassiker.

Tingsrätten friade helt den 39-årige man som med en mopedhjälm svårt misshandlade en biltjuv.

Nu har hovrätten sagt sitt - och dömer mannen till fem års fängelse.

Dessutom ska han betala över 1,5 miljon till sitt offer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...iltjuv-friades-i-tingsratten-doms-i-hovratten

5 års fängelse och 1.5 miljoner är ett hårt straff för att ha slagit en beväpnad tjuv!
Tjuven blev visserligen blev svårt skadad för livet, men om man med en nödhammare går loss på bilar och sen människor som försöker ingripa borde man få avsäga sig vissa rättigheter att få skadestånd.

Redigerat:
Fairlane
F fixarmicke skrev:
5 års fängelse och 1.5 miljoner är ett hårt straff för att ha slagit en beväpnad tjuv
Som jag läser det så var det inte för att han slog en beväpnad tjuv, utan för att han fortsatte att slå en obeäpnad tjuv som låg på marken oskadliggjord.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.