D
Precis, men det är klurigt när pöbelglasögonen åker fram, då har en inbrottstjuv inget värde och det ska va fritt fram att slå ihjäl fanskapet.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Men jag har för mig att man skulle kunna åka dit för oaktsamhet om någon skulle halka och bryta armen på grund av försumlighet att halkbekämpa ordentligt?
Mycket möjligt... tveksamt om det gäller när det är skyltat, själv har jag skruvdubb i vintekängor

P
D Derbyboy skrev:
Naturligtvis spelade tillhygget roll. Det är skillnad på en baguette och en domkraft.
Jo, det är helt klart en viss skillnad. Jag menade snarare att med den skada han tillfogade strypmannen så spelade inte tillhyggets art så värst stor roll. Skadan var det väsentliga. Att han hade en domkraft i bakluckan borde knappast ha varit en försvårande omständighet i sig.
Men du kanske menade vid själva skuldprövningen…..dvs om det förelåg nödvärnsrätt
Ungefär så, men om han hade använt en baguette för den andra slaget så hade förstås domen blivit mildare. ;)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
[bild]

Ett effektivt sätt mot tjuvar och övrigt oönskat folk
Slarvigt spolad skridskobana! Den får du nog släta till lite. ;)

P
K Krux skrev:
Finns dock folk som mycket väl förtjänar en domkraft i skallen. Men men är ju som alltid aldrig skurken som är skurken enligt rättsystem
Huruvida någon förtjänar en domkraft i skallen eller inte är inte något som du eller jag ska bedöma. Vi kan med fördel avbryta ett pågående brott om vi är kapabla till det, men vi ska inte dela ut pöbelrättvisa. Dömandet ska vi överlåta till våra rättsvårdande myndigheter.

Ett rättssamhälle bygger på att de allra flesta av oss respekterar ovanstående, och ett rättssamhälle är värt att ha.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
VidarH VidarH skrev:
Brandyxa skulle vara bra att hota med. Men jag hade tvekat till att använda den då det mesta förutom en bredsida är livshotande skador. Och då har man en inbrottstjuv som man behöver ge skarp medicinsk vård i väntan på polis och ambulans. Samt att man kan få allt från misshandel till dråp slängt på sig om det inte var en redig nödvärnssituation.
Ja, man bör inte "överbeväpna" sig för att vara beredd på att klara vilken överfalls- eller rån-situation som helst. Det kommer ofelbart att slå tillbaka med dåliga följder för en själv om man använder vapnen.

Skaffa en hangarhund och förklara sen att du inte hade en aning om att hunden var så vältränad på att stoppa inbrottstjuvar. :D
Inbrottstjuvar är inte ute efter att skada folk, de vill ha snabba cash. Ge dem en chans att fly så slipper man fundera över hur mycket man får ta i.
Mycket klokt. Det kan räcka med att tjuven märker att den är upptäckt så sticker den illa kvickt. Gör mycket oväsen, alltså.

P
F fixarmicke skrev:
Akta er för att stoppa biltjuvar!
Akta er för att misshandla någon, snarare.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
K
P pmd skrev:
Huruvida någon förtjänar en domkraft i skallen eller inte är inte något som du eller jag ska bedöma. Vi kan med fördel avbryta ett pågående brott om vi är kapabla till det, men vi ska inte dela ut pöbelrättvisa. Dömandet ska vi överlåta till våra rättsvårdande myndigheter.

Ett rättssamhälle bygger på att de allra flesta av oss respekterar ovanstående, och ett rättssamhälle är värt att ha.
P pmd skrev:
Huruvida
Visst blir ju alltid jättebra när ett gäng clowner ska sitta och döma .
Ett rättsystem som fungerar så jävlar dåligt är inget bra . Och inget man har något förtroende för alls

D
Nä inte alltid jättebra men definitivt bättre än att ha dig där…..

Dessutom är det inte domstolen som stiftar lagar, det är riksdagen så om du är missnöjd över lagarna är det bara använda röstsedeln.

För vägledande praxis ansvarar Högsta domstolens domare. Det är 16 justitiederåd med 20+ års erfarenhet av att tillämpa lagar.

Undra vem det är som är en clown?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Undra vem det är som är en clown?
Morgan Johansson?

• Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D
K
skoge skoge skrev:
[bild]

Ett effektivt sätt mot tjuvar och övrigt oönskat folk
Påminner om en gubbe jag jobbade med förr! Han spolade sin källartrappa under vintern ifall han skulle få oönskat besök.

P
K Krux skrev:
Visst blir ju alltid jättebra när ett gäng clowner ska sitta och döma .
Till viss del kan jag nog hålla med. Att ha nämndemän som är politiskt utsedda är lite problematiskt. Viss risk föreligger att de dömer efter sin egen uppfattning om lagen än efter lagens bokstav och intention.
Ett rättsystem som fungerar så jävlar dåligt är inget bra . Och inget man har något förtroende för alls
Rättssystemet i Sverige må ha en del brister men är överlag riktigt bra. Sverige ligger på fjärde plats i World Justice Projects Rule of Law Index, efter Danmark, Norge och Finland.
https://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index/global

Hur ser dina egna mätningar ut av hur bra vårt rättssystem är?

• Gilla
Derbyboy och 2 till
  • Laddar…
K
P pmd skrev:
Till viss del kan jag nog hålla med. Att ha nämndemän som är politiskt utsedda är lite problematiskt. Viss risk föreligger att de dömer efter sin egen uppfattning om lagen än efter lagens bokstav och intention.

Rättssystemet i Sverige må ha en del brister men är överlag riktigt bra. Sverige ligger på fjärde plats i World Justice Projects Rule of Law Index, efter Danmark, Norge och Finland.
[länk]

Hur ser dina egna mätningar ut av hur bra vårt rättssystem är?
Det jag tycker är märkligt är att till synes liknande brott kan få helt olika utgångar när det döms. Då får det en att undra hur mycket dem dömer efter lag eller om deras egen uppfattning väger tyngre många gånger. Har tyvärr inget bra exempel att länka till detta.
Allt är i förhållande till vad man jämför med så visst så sätt är väl rättssystem rätt högt rankat.
med tanke på hur mycket brottslighet ökar och även ändrar sig och utvecklas så känns det ( iaf enligt mig ) att rättsystemet inte uppdateras och utvecklas tillräckligt för att effektivt och rättvist funka så bra som man kan önska .
Detta är ju som jag ser på det. Så ingen direkt mätning eller så utan bara min syn och tankar .

Redigerat:
K Krux skrev:
Det jag tycker är märkligt är att till synes liknande brott kan få helt olika utgångar när det döms. Då får det en att undra hur mycket dem dömer efter lag eller om deras egen uppfattning väger tyngre många gånger. Har tyvärr inget bra exempel att länka till detta.
Allt är i förhållande till vad man jämför med så visst så sätt är väl rättssystem rätt högt rankat.
med tanke på hur mycket brottslighet ökar och även ändrar sig och utvecklas så känns det ( iaf enligt mig ) att rättsystemet inte uppdateras och utvecklas tillräckligt för att effektivt och rättvist funka så bra som man kan önska .
Detta är ju som jag ser på det. Så ingen direkt mätning eller så utan bara min syn och tankar .
Jag tror att de magiska orden här är "till synes". Utan att vara jurist så _tror_ jag det är lätt att få intryck av att samma brott bedöms olika, den här tråden är väl ett utmärkt exempel på det. Men för att göra en korrekt bedömning av ett sådant påstående så måste man nog granska dessa domar ingående för att kunna påstå en sådan sak.

För övrigt

"
”Ingen systemkollaps med brottsligheten”
Trots att utvecklingen faktiskt är positiv är många inte medvetna om hur statistiken ser ut. Det visar flera undersökningar om hur befolkningen upplever brottslighet och trygghet, enligt Felipe Estrada.

– En stor majoritet av befolkningen tror att brottsligheten hela tiden ökar. Det beror delvis på en medielogik och en politisk logik som går ut på att lyfta fram det som är allvarligt och problematiskt, säger Felipe Estrada.

– Det är inte så att Sverige är på väg mot en systemkollaps när det gäller brottsligheten. I själva verket har många typer av brott utvecklats åt ett positivt håll, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...alvskador-ar-en-storre-orsak-till-sjukhusvard

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.