P Peter787 skrev:
När jag gjorde lumpen för 40+ år sedan hade vi skarpladdade kpist m/45 på vaktrundorna.
Det går bara utför med försvaret.
Japp.
Vaktladdat med skyddsbleck.
Den lilla röda ”luckan” med ett snöre i som satt över utkastarhålet om jag inte minns fel.
Fast hur många plugg vi hade i magasinet minns jag inte.
Men gissar väl på 36 st.:cool:

P
K knipo skrev:
Japp.
Vaktladdat med skyddsbleck.
Den lilla röda ”luckan” med ett snöre i som satt över utkastarhålet om jag inte minns fel.
Fast hur många plugg vi hade i magasinet minns jag inte.
Men gissar väl på 36 st.:cool:
Jodå, det stämmer med skyddsblecket eller vad det kallades.
Räknade aldrig patronerna men det borde ju varit ett fullt magasin, man bara tog ett vapen med magasin från ett säkerhetsskåp och lämnade det efter vaktrundan.

En gammal arbetskamrat upptäckte att någon försökte bryta sig in i hans bil. Det slutade med en rejäl höger och att han la sig på den presumtive tjuven medan frun ringde polisen. När de kom ylade tjuven om misshandel, polisen tittade lite på knogarna och skrev i rapporten: "Sprang in i en lyktstolpe vid flyktförsök." Håller man det bara på en rimlig nivå så löser det sig oftast på liknande vis. Har man däremot fortsatt slå så blir det en helt annan fråga. Hur många hundägare har inte fått kommentaren: "Släpp hunden nästa gång" av utredande polis. Även hunden blir i detta fall ett vapen brukat i självförsvar.

För övrigt är det ytterst sällsynt att en tränad vakthund biter förövaren. Det behöver den inte, den släpper in vederbörande och ställer sig sen innanför dörren med blottade tänder. Det räcker för att tjuven ska vara kvar när någon kommer dit och hittar dem.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Är det verkligen det?
Jag kan komma på betydligt fler anledningar till att det är fel än rätt.
Ta tex ett barn som råkar skjuta in en boll o klättrar in för att hämta den. Eller bara är nyfiken.
Vakthunden bryr sig inte om skillnaden.
Rätt eller fel?
Fel.
O även om det skulle vara en tjuv som tar sig in över staketet. Var drar man gränsen för vad som är proportionerligt våld?
Med det resonemanget kan man lika gärna lägga ut personminor innanför staketet.
För ingen har där att göra, o får således skylla sig själv.
Eller?
Mina eller hund?
Same same....
Inget är svart eller vitt.
för det första är ju vakthundar låsta på dagarna vett inga barn som springer efter en boll på nätterna här nere har varje gård en vakthund kedjad och barnen vet att man inte får gå in utan tillstånd sen som andra har påpekat är att vakt hund inte attacker våran föra rottweiler släppte in men aldrig ut nån den inte kände.

M mtmmtm skrev:
Nu är det ju inte så att jag någonsin försvarat brott. Det har inte skett..
Vad skulle du göra om jag bryter in mig oss dig bjuda på kaffe samtidigt som jag fyller min skåpbil med allt som du har jobbat hårt för ? Om du ens puttar på mig ska jag ha rätt till ersättning

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
P Peter787 skrev:
Jodå, det stämmer med skyddsblecket eller vad det kallades.
Räknade aldrig patronerna men det borde ju varit ett fullt magasin, man bara tog ett vapen med magasin från ett säkerhetsskåp och lämnade det efter vaktrundan.
Vi hade våra vanliga personliga m/45-or på vaktrundan. Ammunition att ladda med delades ut av vaktchefen när vakttjänstgöringen påbörjades. Jag tror inte att det räckte till ett fullt magasin, snarare att det var cirka 6 skott.

P
R Ropa skrev:
För övrigt är det ytterst sällsynt att en tränad vakthund biter förövaren. Det behöver den inte, den släpper in vederbörande och ställer sig sen innanför dörren med blottade tänder. Det räcker för att tjuven ska vara kvar när någon kommer dit och hittar dem.
Den bästa vakthund man kan ha är en som skäller ihållande när den hör att någon försöker ta sig in. De flesta människor, inklusive inbrottstjuvar har självbevarelsedrift nog att inte prova och se om hunden är farlig eller inte.

Helst ska man ha flera gulliga skällande hundar.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Finns bara ett sätt...
[bild]
”ringklockan för dig som fått nog”

• Gilla
1
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Om jag har staket med skyltar att jag inte vill ha nån på min mark ska ju inte jag bli skyldig om någon försöker bryta sig in det är ju helt sjukt att du säger nåt sånt
Lagen gäller för dig också. Man får inte placera tex. fällor på sin egna tomt som kan skada andra. Att du sätter upp skyltar spelar ingen roll (den som blir drabbad kanske inte är läskunnig eller kan Svenska).

L lordi skrev:
Nu är du inne på fel spår. Jag äger ingen hund och har ingen som helst kunskap i att träna hundar oavsett syfte.
Jag vet på vilken sida av lagen jag står. Jag har aldrig behövt vara rädd för att skada mig vid inbrott, eftersom jag inte sysslar med sådant. Jag tjänar mitt eget uppehälle på lagligt vis, och behöver inte leva som en parasit på mina medmänniskor.
Att bli kallad för kriminell ser jag som en grov förolämpning faktiskt.
Ursäkta, mitt svar var inte bra (ett missförstånd). Ber om ursäkt.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Vad skulle du göra om jag bryter in mig oss dig bjuda på kaffe samtidigt som jag fyller min skåpbil med allt som du har jobbat hårt för ? Om du ens puttar på mig ska jag ha rätt till ersättning
Jag skulle ringa polisen. Jag kan också bruka våld mot tjuven.
Läs här: https://lawline.se/answers/far-man-bruka-vald-mot-en-inbrottstjuv

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
M mtmmtm skrev:
Lagen gäller för dig också. Man får inte placera tex. fällor på sin egna tomt som kan skada andra. Att du sätter upp skyltar spelar ingen roll (den som blir drabbad kanske inte är läskunnig eller kan Svenska).
Lagen kanske är annorlunda i Frankrike?

E
1. Jag har belgiska vallhundar, det finns ingen ras som heter belgisk herdehund.
2. Min stora malle släpper in okända på tomten och låter dem även lämna den när jag är hemma och de är ute men han och kompisen möter vid grinden och skäller och det är avskräckande på de flesta.

Jag har sett honom förbannad en gång och det var när en bil med utländska hantverkare stannade och frågade efter vägen, jag vet inte vad han reagerade på för han har träffat många nationaliteter men det var något som triggade rejält. Jag lät honom vråla och spotta fradga för hellre att jag har ett rykte om elaka hundar än att någon kommer hit i mörkret. Om min mamma är här har jag sagt åt henne att släppa ut hundarna om jag inte är hemma och det hörs konstiga ljud ute, han skulle utan tvekan gå i döden för henne och ingen skulle kräva att han avlivades om han bet = försvarat en äldre dam på 80+.

Boende en mil härifrån fick påhälsning när ägarna inte var hemma, som tur var skadades ingen hund. Jag hörde om de som hade en rottis när några typer gick in, de hade yxa med sig. :(

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
P
E Elektra skrev:
1. Jag har belgiska vallhundar, det finns ingen ras som heter belgisk herdehund.
Jag tror att maria0 förmodligen syftade på en herdehund av något slag, men inte en belgisk, eftersom hon nämnde den i samma sammanhang som kangal.
Om min mamma är här har jag sagt åt henne att släppa ut hundarna om jag inte är hemma och det hörs konstiga ljud ute, han skulle utan tvekan gå i döden för henne och ingen skulle kräva att han avlivades om han bet = försvarat en äldre dam på 80+.
Jag skulle inte vara så säker på det. Det beror nog på hur allvarligt skadad inkräktaren blev.

A
M mtmmtm skrev:
Icke läskunnig.. Eller inte kan svenska..
Då har inte personen gått i svensk skola..
Och därmed livnär sig på brott, fantastiskt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.