406 964 läst · 1 779 svar
407k läst
1,8k svar
Import från UK
Medlem
· Västra Götaland
· 2 330 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Ahw, det var en helgjuten kontakt på min SXE450.
Handlade från www.powertoolworld.co.uk för några veckor sedan. En naken Panasonic knackare, enda butiken jag hittade från U.K som sålde den. 900kr gick den på. Ett Makita BL1830 18v batteri samt 5 sågblad till Bosch Multicutter. 2000kr inkl frakt för allt.(exkl u.k moms då jag har företag) Efter fyra arbetsdagar så kom det med hemleverans.Riktigt nöjd. Brukar handla från toolstop, men då de inte hade Panasonic maskinen jag behövde så fick jag prova ngt nytt. Kommer att handla från powertoolworld igen!
Då har man fått hem ett stort paket innehållande en massa makita maskiner från toolstop, beställde på torsdagen och fick det på tisdagen.
Hur är det med garantin på dessa makita 18v maskiner, ska man registrera dem någon stans osv? Hur gör jag om ngt nu skulle gå sönder?
Hur är det med garantin på dessa makita 18v maskiner, ska man registrera dem någon stans osv? Hur gör jag om ngt nu skulle gå sönder?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Spar fakturor/kvitton. Går något sönder kontaktar du Makita Sverige, det skall vara Eu garanti och då gäller den även här. Dock inte enligt de svenska villkoren, konsumentköpslagen gäller bara svensksålda varor om det inte är speciellt avtalat av den i Eu som sålt det åt dig. Garantier utöver fabriksgarantierna täcks av den du köpt sakerna av.Octavianus skrev:
Angående Amazon.co.uk
När jag lägger en vara i varukorgen och sedan går till kassan för att checka ut, så ser jag precis innan jag ska skicka ordern att i Order Summary så är priser högre än det var när jag la varan i korgen 1 minut tidigare. Samma sak på flera olika varor och även samma sak på Amazon.de
En vara för £49.66 ploppade upp för £51.73
En vara i tysklad för 208 ploppade upp för 219 när jag skulle checka ut.
Samma vara som i tyskland ovan kostar i england £224 men ploppar upp för £234 vid utcheckning.
Lustigt nog står inget om detta på Amazons egen pris-info sida.
Varorna i mitt exempel ovan säljs alla av Amazon själva via Amazon EU S.a.r.L. så det är ju lite lustigt att det skiljer så pass mycket mellan tyskland och england. Men det är väl för att england erbjuder "fri" frakt, som det egentligen blir dyrare i slutändan att beställa därifrån :/
Någon som vet varför priset plötslig ökat ca 5% när man ska checka ut?
När jag lägger en vara i varukorgen och sedan går till kassan för att checka ut, så ser jag precis innan jag ska skicka ordern att i Order Summary så är priser högre än det var när jag la varan i korgen 1 minut tidigare. Samma sak på flera olika varor och även samma sak på Amazon.de
En vara för £49.66 ploppade upp för £51.73
En vara i tysklad för 208 ploppade upp för 219 när jag skulle checka ut.
Samma vara som i tyskland ovan kostar i england £224 men ploppar upp för £234 vid utcheckning.
Lustigt nog står inget om detta på Amazons egen pris-info sida.
Varorna i mitt exempel ovan säljs alla av Amazon själva via Amazon EU S.a.r.L. så det är ju lite lustigt att det skiljer så pass mycket mellan tyskland och england. Men det är väl för att england erbjuder "fri" frakt, som det egentligen blir dyrare i slutändan att beställa därifrån :/
Någon som vet varför priset plötslig ökat ca 5% när man ska checka ut?
Detta är faktiskt positivt för rörlighet och fri konkurrens. Med olika momssatser har ju handlarna inte samma konkurrensvillkor. Att det blir dyrare för oss beror på vår nationella ekonomiska politik, inte på EU.
Det finns ju en regel som säger att om ett EU företag säljer till svenska kunder för motsvarande 320.000kr/år så skall dom lägga på Svensk momssats. Uppenbarligen och föga förvånande har Amazon uppnått den gränsen.
Detta betyder att Amazon har momsregistrerat sig i Sverige och den momsen du betalar till Amazon kommer Sverige tillgodo.
Detta betyder att Amazon har momsregistrerat sig i Sverige och den momsen du betalar till Amazon kommer Sverige tillgodo.
Nja, det kan inte vara helt sant, för sverige kan inte påtvinga företag verksamma i utlandet (EU) svenska regler med mindre än att EU är med på noterna, så EU lär nog allt ha en hel del med det att göra.mattiasp skrev:
Sen tycker ju jag att Amazon borde visa priserna ink rätt moms när man är inloggad och även ange detta tydligt i summeringen när det blir så tydligt att det är olika belopp.
Men det är inte hela världen, jag beställde från annat ställe med betydligt lägre pris.
Njathomasx skrev:Nja, det kan inte vara helt sant, för sverige kan inte påtvinga företag verksamma i utlandet (EU) svenska regler med mindre än att EU är med på noterna, så EU lär nog allt ha en hel del med det att göra.
Sen tycker ju jag att Amazon borde visa priserna ink rätt moms när man är inloggad och även ange detta tydligt i summeringen när det blir så tydligt att det är olika belopp.
Men det är inte hela världen, jag beställde från annat ställe med betydligt lägre pris.
Sverige bestämmer momssatsen själva
EU bestämmer regelverket, typ detta med 320'kr
När det gäller vilket pris som ska gälla på amazon är det ju omöjligt att säga detta innan du har bekräftat leveransadressen och det gör du ju i kassan.
Omöjligt är det endast för de som inte ser möjligheterna....Nimajneb skrev: