D Dr Jumping Jack skrev:
använda följande direktlänk under de 30 dagar som inloggningen är giltig:
Se testet Induktionshällar med inbyggd fläkt
Tack!

Ja men då blev valet nog enkelt sen. Takfläkt (y) marginellt dyrare och man slipper kolfilter :p
 
Lite taskigt att inte ta med pionjärerna, Bora.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
B BondenFredrik skrev:
Exakt den planerar vi att sätta in i vår köksö också, tror jag skall ta och få till en frånluftskanal nu redan under byggprocessen än att köpa kolfilter sol jag tänkt först, det blir sekärt billigare så, åtminstone i längden.

Om du och ni andra i tråden skulle kunna välja mellan kolfilter och frånluft i ett så tidigt skede som jag just nu, att sockeln inte ens är gjuten enni, vad skulle ni välja?

Bifogar bild på det egetplanerade köket som jag ritat i sketchup. (mest för att jag är stolt över att få till något för första gången på sketchup trots många försök :crysmile:
Jag hade absolut lagt ner tid & pengar på frånluft. Kolfilter blir aldrig bra & du lurar bara dig själv :)
 
T Timsiii skrev:
Jag hade absolut lagt ner tid & pengar på frånluft. Kolfilter blir aldrig bra & du lurar bara dig själv :)
Ja efter läst testet så blir det frånluft, takfläkt. Dessutom saknas de bästa frånluftsfläktarna i testet. Så skillnaden kan nog vara ännu större
 
Hej Hoppar in i tråden. Jag funderade också på Ikeas häll med inbyggd fläkt men ändrade efter att ha läst det där testet i Råd och Rön så jag köpte en Elica Nicola Tesla Prime istället.
Man fick en del plastkanaler med i grundsatsen men behövde beställa de rördelar som behövs för antingen kolfilterutblås eller att leda ut luften utomhus. Har testat den lite och den funkar bra men har inte gjort bacontestet än :)
Köpte även till ett ventilgaller med inbyggt spjäll som man sätter på utsidan av väggen (av plåt), men vilka regler gäller egentligen för imkanaler till den här typen av inbyggda downdraftfläktar? Spontant känns väl inte risken att det tar eld i kanalen lika stor som i en fläkt som hänger över hällen, eller?

Elica Nicola Tesla Prime häll med inbyggd fläkt provmonterad på bänkskiva i kök, ännu ej nedsänkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provmontering av Elica Nikola Tesla Prime häll i 80-skåp, synliga plastkanaler och utskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilderna är från en provmontering av hällen innan jag sågade ur bänkskivan, skåpet är ett 80-skåp -jag fick karva ur lite för att fläktmotorn skulle få plats.

Bilden nedan visar hällen installerad i bänkskivan (som ska bytas ut senare så den är inte nedsänkt i skivan)
Köksinteriör med provmonterad Elica Nikola Tesla Prime häll med inbyggd fläkt i bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Petterhusbyggare och 1 till
  • Laddar…
Hi I read this thread with google translate as it is really hard to find good documentation on these kinds of extractor in english or in french. I see a lot of people mentioning the test by Råd och Rön. What are they complaining about with the IKEA Fordelaktig ?

Thank you very much !
 
I think it mostly was the inbuilt fan that wasn't very good - i still have a copy of test somewhere -will look it up...
 
F Fura62 skrev:
I think it mostly was the inbuilt fan that wasn't very good - i still have a copy of test somewhere -will look it up...
But of course there was a 30 day time limit on the test, but one thing that stood out was that the "Fördelaktig" leaked from the grease trap at the bottom of the fan housing.
 
AndemoreSchelin AndemoreSchelin skrev:
Vi köpte Ikeas häll med fläkt häromdagen. Tyvärr inte provat den än då köket inte riktigt är klart. Att dom fläktarna är sämre har man läst lite överallt men vi vill verkligen inte ha en stor fläkt hängandes från taket.
Hur stort mått tog du ifrån bänkskivan till hålet för hällen? Hur stort utstick av bänkskiva har du från stomme till kant på bänkskivan??
 
M Merkava skrev:
Hur stort mått tog du ifrån bänkskivan till hålet för hällen? Hur stort utstick av bänkskiva har du från stomme till kant på bänkskivan??
På Ikeas hemsida finns det montageanvisningar för deras produkter att ladda ner (innan man köper) så att man kan kontrollera t.ex mått. I anvisningarna för denna produkt hittar man bl.a dessa mått för håltagning.

Montageanvisning med mått för håltagning från IKEA, inklusive en borr och mätning för skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo tack den har jag redan, men jag har en köksö precis som bilden i tråden visade och kan ju såklart bara kopiera in måtten. Det vill säga att den ska centreras i bänken. Ville mest vara hundra innan man förstör en skiva för x antal tusen. Måttet jag vill ha är från skivans kant in till den öppning jag ska ta. Tar man hålet för lånt in så kommer rören krocka med baksidan av stommen etc. Jag har 25 mm utstick från stommen på bänkskivan
 
Enligt den ritningen, vad skulle du säga måttet är från framkant på bänkskiva till hålet för hällen??
 
AndemoreSchelin AndemoreSchelin skrev:
Vi köpte Ikeas häll med fläkt häromdagen. Tyvärr inte provat den än då köket inte riktigt är klart. Att dom fläktarna är sämre har man läst lite överallt men vi vill verkligen inte ha en stor fläkt hängandes från taket.
Hur stort är måttet från framkant på köksön till hålet för hällen?
 
Nu har jag själv ingen sådan häll. Men Ikea verkar inte vara tydliga där, ser ut som om det saknas ett mått där. De redovisar inget mått varken från fram- eller bakkant skiva till hällen vad jag kan se. Endera är de rädda för att det skall bli fel eller så är det meningen att den som skall göra hålet får prova sig fram. En variant är att man ritar upp hällen samt gör dess håltagningsmått på ett stort papper/masonit skiva och sedan för den fram och tillbaka på sin bänkskiva och bestämmer placeringen innan man gör själva hålet och permanentar placeringen.
 
R roli skrev:
Nu har jag själv ingen sådan häll. Men Ikea verkar inte vara tydliga där, ser ut som om det saknas ett mått där. De redovisar inget mått varken från fram- eller bakkant skiva till hällen vad jag kan se. Endera är de rädda för att det skall bli fel eller så är det meningen att den som skall göra hålet får prova sig fram. En variant är att man ritar upp hällen samt gör dess håltagningsmått på ett stort papper/masonit skiva och sedan för den fram och tillbaka på sin bänkskiva och bestämmer placeringen innan man gör själva hålet och permanentar placeringen.
Bra idé, tack jag provar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.