Det är väl en Electrolux KIC844I i IKEA-kläder för 30 % mindre pengar. Såg klart fin ut och som Husqvarnaägare känner jag igen mig med panelen. Smart med tråg för spill/överkok - men hur bra är kolfilterfläkten?
 
A atomjohan skrev:
Hej!

Har du fått hällen installerad?
Nyfiken vad du tycker om den.

mvh Johan
Hej - Nej, byggaren klantade sig i beställningen av bänkskivan så vi väntar på den och nu är det ju semestertider... återkommer i september!
 
P Petterhusbyggare skrev:
Hej - Nej, byggaren klantade sig i beställningen av bänkskivan så vi väntar på den och nu är det ju semestertider... återkommer i september!
Aj då, måttat fel?
 
A atomjohan skrev:
Aj då, måttat fel?
Så där ja. Nu är Fjäråskupan vy 80 på plats. På filmen kokar jag ägg med fläkten först på 2 och sen höjer jag till 4 som är högsta läget. Vi är nöjda med valet och installationen avseende effekt, användarvänlighet och ljudnivå.
 
  • Gilla
elenore kanter och 2 till
  • Laddar…
A
K KriHer skrev:
Vi har en Ikea häll med en Franke Down. Funkar mycket bra, är otroligt nöjda!
Jättefint! Verkligen snyggt lösning. Kör ni med kolfilter eller frånluft?
 
K KriHer skrev:
Vi har en Ikea häll med en Franke Down. Funkar mycket bra, är otroligt nöjda!
Har du standarddjup på skåpen, känns svårt att få plats då eller?
Mvh Daniel
 
Vi har kört med våran IKEA Fördelaktig några månader nu och är mycket nöjda. Fläkten fungerar som förväntat, dvs ok men inte ”bäst i klassen”.

Vi använder kolfilter och luktmässigt märks inte mycket alls. Det är oset som smiter iväg som är enda problemet.

Mest för att man inte kör fläkten på högsta pga ljud. Men också pga hällens placering på köksö nära vardagsrummet. Och det är typ öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Gissar dock att detta hade märkts även om vi hade en kåpa över hällen.

Någon som lyckats lista ut vad felkoden ”A” betyder?
 
B Brickan1 skrev:
Har du standarddjup på skåpen, känns svårt att få plats då eller?
Mvh Daniel
Stämmer, jag byggde till en liten låda efter standardskåp.
 
Sthlmjh skrev:
Jättefint! Verkligen snyggt lösning. Kör ni med kolfilter eller frånluft?
Tusentack, vi kör frånluft, tog en stor hålsåg och brände ut det genom ytterväggen.
 
J jperzzon skrev:
En kommentar ang. storleken på lådorna. Eicos "skulle" bara ta 5cm bakom lådorna vilket i princip skulle tillåta fullstora lådor (i ikea kök). Men i praktiken så var det svårt att få kanalen så nära väggen även om man karvade i bakstycket på skåpet osv.
Vi hade grundare lådor hemma att testa med men ville gärna ha det där utrymmet...

Det slutade med att vi drog det rakt ut på väggen direkt från hällen.
Så nu sitter det från hällen räknat: adapter rektangel till runt rör, kallrasspjäll, isolerat rör kanske 25 cm, brandspjäll, stos.
Ingen lång rördragning precis.
Hej,

Har precis köpt en Eico Switch på Black Friday och pga att vi är osäkra om vi kan borra ett hål i golvet så köpte vi en kolfilter variant. Men hoppas på att kunna dra ut via en imkanal istället. Det ser ut på bild att ni också kör kolfilter men använder imkanal, fungerar det bra? Har kolfiltrena i eller struntar ni i dom?
 
Snubblade på den här videon på youtube. Riktigt billig om man jämför med likvärdiga bänkmonterade fläktar, och flera personer verkar nöjda om man läser recensionerna på t.ex Amazon.

 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
J joabor12 skrev:
Hej,

Har precis köpt en Eico Switch på Black Friday och pga att vi är osäkra om vi kan borra ett hål i golvet så köpte vi en kolfilter variant. Men hoppas på att kunna dra ut via en imkanal istället. Det ser ut på bild att ni också kör kolfilter men använder imkanal, fungerar det bra? Har kolfiltrena i eller struntar ni i dom?
Jag kan svara på min egna fråga efter samtal med Eico. Ja det går att använda kolfiltervarianten med imkanal/utblås om man skaffar några extra rördelar. Det går även att ta bort kolfiltren men jag tror personligen att det kan vara trevlig att ha kvar, då utblåset är på en höjd att det kommer att lukta mat.
 
  • Gilla
JC Svensson
  • Laddar…
J joabor12 skrev:
Jag kan svara på min egna fråga efter samtal med Eico. Ja det går att använda kolfiltervarianten med imkanal/utblås om man skaffar några extra rördelar. Det går även att ta bort kolfiltren men jag tror personligen att det kan vara trevlig att ha kvar, då utblåset är på en höjd att det kommer att lukta mat.
Jag har köpt en likadan. Kommer köra den med enbart kolfilter då planlösningen är designad med frånvaro av ”fulfläkt”. Ska bli spännande att se hur den funkar. Priset på Black Friday var ju ok, men standardpriset på 40 lök känns väl i överkant?
Någon som testat denna modell?
 
J JC Svensson skrev:
Jag har köpt en likadan. Kommer köra den med enbart kolfilter då planlösningen är designad med frånvaro av ”fulfläkt”. Ska bli spännande att se hur den funkar. Priset på Black Friday var ju ok, men standardpriset på 40 lök känns väl i överkant?
Någon som testat denna modell?
Nice, jag kommer inte att installera förrän senare men kunde inte låta bli att "fynda" när den var nedsatt med 14' kr, håller helt med om att priset annars är en aningens saftigt. Du får gärna återkomma hur det fungerade med kolfilter och om det fungerar bra kanske jag gör samma sak. Det är trots allt inte super enkelt att borra igenom klinkers (under förutsättning att det inte finns värmeslingor precis under köksön) och betongplatta och sedan dra rör.
 
  • Gilla
JC Svensson
  • Laddar…
J joabor12 skrev:
Nice, jag kommer inte att installera förrän senare men kunde inte låta bli att "fynda" när den var nedsatt med 14' kr, håller helt med om att priset annars är en aningens saftigt. Du får gärna återkomma hur det fungerade med kolfilter och om det fungerar bra kanske jag gör samma sak. Det är trots allt inte super enkelt att borra igenom klinkers (under förutsättning att det inte finns värmeslingor precis under köksön) och betongplatta och sedan dra rör.
Exakt, bökigt med rören. Har den igång 20/12 om allt går som det ska. Jag återkommer då!
 
  • Gilla
joabor12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.