J JC Svensson skrev:
Jag har köpt en likadan. Kommer köra den med enbart kolfilter då planlösningen är designad med frånvaro av ”fulfläkt”. Ska bli spännande att se hur den funkar. Priset på Black Friday var ju ok, men standardpriset på 40 lök känns väl i överkant?
Någon som testat denna modell?
Ett tips nu när denna spishäll är nedsatt till 21 495 kr är att åka till Elgiganten så får du 2 500 tillbaka om du köpte den på Black Friday. Jag gjorde det och det var inga problem.
 
  • Gilla
JC Svensson
  • Laddar…
Zyxon Zyxon skrev:
hoppas det är ok att jag lånar tråden lite, skall också köpa en fördelaktig men står i valet och kvalet, ska jag köra kolfilter eller göra det ordentligt.
Om man använder kolfilter respektive utsugskanal, hur stor skillnad kan det tänka sig bli gällande luftkvalite?
Hej,såg att du var inne på att köpa fördelaktig.Skulle man kunna få lite info om vad det blev för resultat, kolfilter ,fläktkapacitet, övrigt?
 
Är det någon i detta forumet som har en Franke induktionshäll med kolfilterfläkt, isf skulle jag vara väldigt tacksam för info om hur den fungerar.
 
Vi köpte BORA X Pure & är fruktansvärt nöjda. I våra ögon så är den lätt värd sina pengar! Kör med frånluftskanal genom grunden & ut genom fasaden ä :)
 
  • Gilla
MVJK och 1 till
  • Laddar…
T Timsiii skrev:
Vi köpte BORA X Pure & är fruktansvärt nöjda. I våra ögon så är den lätt värd sina pengar! Kör med frånluftskanal genom grunden & ut genom fasaden ä :)
Exakt den planerar vi att sätta in i vår köksö också, tror jag skall ta och få till en frånluftskanal nu redan under byggprocessen än att köpa kolfilter sol jag tänkt först, det blir sekärt billigare så, åtminstone i längden.

Om du och ni andra i tråden skulle kunna välja mellan kolfilter och frånluft i ett så tidigt skede som jag just nu, att sockeln inte ens är gjuten enni, vad skulle ni välja?

Bifogar bild på det egetplanerade köket som jag ritat i sketchup. (mest för att jag är stolt över att få till något för första gången på sketchup trots många försök :crysmile:
 
  • Skiss på ett kök med måttangivelser planerat i SketchUp, inklusive köksö och skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte bara tillägga såhär 1,5 år senare att det till slut vart en IKEA Fördelaktig med kolfilter för mig. Har inget att anmärka på!
 
  • Gilla
MarkusFagerberg
  • Laddar…
Polaren Per Polaren Per skrev:
Tänkte bara tillägga såhär 1,5 år senare att det till slut vart en IKEA Fördelaktig med kolfilter för mig. Har inget att anmärka på!
Går själv och väntar på att en Frankehäll med kolfilter ska anlända.
 
M MarkusFagerberg skrev:
Går själv och väntar på att en Frankehäll med kolfilter ska anlända.
Fick besked idag att Frankefläkten inte skulle komma från till påsk så den är avbeställd.Men med din erfarenhet av IKEA så får det nog bli en sån.Finns det nån möjlighet att ta en film med något "tungt stekos"typ bacon?Markus
 
Hur många faser kan man koppla den till? Jag gissar att man kan välja mellan en och två?
 
Någon som kan fota hur det har gjort med rör-dragningen med kolfilterfläkt? Även nyfiken på hur det ser ut med utblåset med kolfläkt, blåser det varmt om fötterna när man lagar mat?

Svårt att hitta bilder ifrån verkligheten. hittar endast svartvita ritningsbilder...
 
T tegel1957 skrev:
Vi har kört med våran IKEA Fördelaktig några månader nu och är mycket nöjda. Fläkten fungerar som förväntat, dvs ok men inte ”bäst i klassen”.

Vi använder kolfilter och luktmässigt märks inte mycket alls. Det är oset som smiter iväg som är enda problemet.

Mest för att man inte kör fläkten på högsta pga ljud. Men också pga hällens placering på köksö nära vardagsrummet. Och det är typ öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Gissar dock att detta hade märkts även om vi hade en kåpa över hällen.

Någon som lyckats lista ut vad felkoden ”A” betyder?
Tvekar inför integrerad fläkt/spishäll men väldigt sugen. Pga budget får det bli IKEAs Fördelaktig. Är ni lika nöjda fortfarande? Någon annan som har synpunkt på IKEAs Fördelaktig?
 
K KriHer skrev:
Vi har en Ikea häll med en Franke Down. Funkar mycket bra, är otroligt nöjda!

Hur är den i form av ljud-mässigt? Högljudd?
 
H Hippokidz1 skrev:
Hur är den i form av ljud-mässigt? Högljudd?
Har köpt Råd&Röns test. Tyvärr får IKEAs häll ruskigt dåligt betyg
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Har köpt Råd&Röns test. Tyvärr får IKEAs häll ruskigt dåligt betyg
Hade du kunnat tänka dig att dela med dig av testet? Eller åtminstone vilka som var bäst? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.